Graffiti suger

15 04 2008

Jeg hater graffiti. Hater det. Det er få ting som kan visuelt forsøple et område eller en bygning som graffiti.

Stort sett består graffiti av selvskryt i form av store «pieces» eller spraybokspissing i form av «jeg var her», «jeg var her», «jeg var her»-tagger. Uansett er det ikke pent og det påfører huseiere, sporvognselskaper og det offentlige kjempeutgifter hvert eneste år. I tillegg riper også svinepelsene opp rutene på t-banen med de samme patetiske taggene, samt tusjer ned setene på alle slags kommunikasjonsmidler. Alt for at alle skal se at joda, du var der også.

Hvem i helvete bryr seg om hva idiotiske taggere bruker tiden sin til og hvor du har vært, kom deg på skolen og fyll hodet ditt med noe fornuftig i stedet, din snøsokk!

Jeg vil tro at dersom dette lille innlegget fører til noen kommentarer, blir det av typen; «Det er kunst», «det er en uttrykksform du ikke forstår, din gamle tosk», «det etablerte forstår oss ikke – vi er kunstnersjeler» osv, og det er like velkomment som kommentarer som «enig med deg, de er idioter». Alle kommentarer er velkomne.

Når jeg endelig har fått spydd ut av meg hvor mye jeg hater taggere/graffitikunstnere (yeah, right), vil jeg gjerne linke til en som faktisk gjør det samme, men som har en mening bak skadeverket. Det kan jeg faktisk like🙂

Ta en titt på Banksy sin hjemmeside, særlig liker jeg det han har laget under «outdoors».

D

Det har dukket opp noe man mener kan være Banksy i London.


Handlinger

Information

5 responses

16 04 2008
joakuka

Fan av streetart og grafitti. Det handler om å ta bybildet tilbake til folket. Favoritter er Coderock, banksy, Dolk, Pøbel og Obey.

16 04 2008
rullerusk

Jeg vil mye heller se på grafitti enn en kjedelig grå vegg. jeg vil ha farge og variasjon. Godt å se at du kan like gatekunst i det minste. Banksy er kul. Her om dagen så jeg dette bildet på vei til trikken: http://www.woostercollective.com/laughnow.jpg

Jeg liker også veldig godt et av prosjektene til designer og gatekunstner Candy Chang: http://www.candychang.com/artdesign/pages/sidewalk_psychiatry.htm

12 09 2008
Leisha Camden

Jeg er helt enig med deg. Tagging er meningsløst piss. Tving drittungene på skolen der de hører hjemme.

Noen grafittipiecer kan være fine. Men som regel passer de overhodet ikke inn i miljøet de er plassert i. Og uansett, må vi ha enten ingenting av denne kludringa eller alt sammen, så er det ingen tvil for meg. Tomme grå flater, kjør på.

22 09 2008
ole

jeg gadd ikke å lese om det du skrev jeg. kom meg forbi det med å ripe opp ruter og tusje ned seter. så gadd jeg ikke mer. men det du må lære deg er at det er stor forskjell på vandaler og kunstnere. kunstnerne skriver ikke «jeg var her, jeg var her».
sånt dritt er det vandalene driver med. men ta en titt på http://www.wallsofoslo.com se noen ordentlige bilder før du uttaler deg om hva som er likt og ulikt av graff og tags😉

irritert ungdom med navn OLE

22 09 2008
drittlei

Hei Ole: Jeg gadd ikke lese om det du skrev, jeg. Kom forbi det med «så gadd jeg ikke mer».

Neida, jeg leste det – og du må gjerne mene noe annet. Problemet er at alle vandalene, som du kaller dem, ødelegger det som måtte være av forståelse for de mer kunstneriske av dem. Resultatet blir at alle oppfattes som vandaler.

Jeg sjekket noen av bildene på wallofoslo.com – men mistet helt lysten til å vite noe mer etter å ha sett alle t-banevognene med «kunst» på. Jeg er såpass gammeldags at jeg mener at t-banevogner bør være røde, ikke tilgriset med «pieces» og «art». Det er nok strengt tatt bare dere som synes de gjør seg bedre med sølvfarge og gøyale bokstaver.

Skadeverk, ikke noe annet.

Legg igjen en kommentar

