Utdøende rase

20 04 2008

Leste med stor interesse artikkelen om John Goddard i dag, eventyreren som omtales som en ekte Indiana Jones. Som 15-åring satte han opp en svært ambisiøs liste over ting han måtte få med seg i livet, og han har siden hatt det som mål å oppnå alle. I dag mangler han fortsatt 16, og siden dette omfatter mål som «bestige Mount Everest», og mannen er godt opp i årene, er det grunn til å tro at han ikke vil klare dette. Likevel står det respekt av mennesker som setter seg mål og gjør det de kan for å oppnå dem.

Det fikk meg til å tenke litt rundt dagens femtenåringer. Hva slags mål har de? Jeg leste et sted at shopping nå har overtatt som hovedinteresse for jenter fra ti til tyve år, og har fortrengt håndball, fotball og annen sport, lesing, frivillig arbeid, ideelle organisasjoner osv. Jeg vil tro at det blant gutter er interesse for spill, datamaskiner og slikt som rager høyere enn forannevnte sporter og aktiviteter. Resultatet av at ungdommen er mindre aktiv enn før, er også at gjennomsnittsvekten blant disse har økt betydelig i de siste årene.

Hvilken 15-åring ville i dag satt seg ned og satt opp «besøke Påskeøya» eller «utforske Kongo-elven» som mål i livet? For meg virker det som om en ungdom heller ville ført opp «bli kjendis og være på TV» og «tjene masse penger».

Det finnes en masse godt besøkte blogger som har «hva jeg har på meg i dag», «viktigheten av mote» eller annen navelbeskuende tematikk. Det synes som om mange ungdommer, ikke alle, bare er opptatt av «hvordan se bedre ut» og «beste stedet for Botox i Norge».

Jeg tilhører foreldregenerasjonen til dagens ungdommer, og vi er ikke noe bedre. Våre mål er «ha bedre bil enn naboen» og «realisere meg selv». Ego-kulturen som så inderlig gjennomsyrer ungdommen kommer fra et sted, og vi har vært flotte representanter for denne. Nå er vi blitt en sytete, halvfeit ego-generasjon som oppsøker sykehusene med våre livstilssykdommer og forlanger «fiks meg».

Vi er på vei til å bli USA, dessverre – med en feit, uinteressert befolkning som setter sitt eget forgodtbefinnende over alt.


Handlinger

Information

9 responses

20 04 2008
sigmund

Du har helt rett.
Jeg er også bekymret over utviklingen, selv om jeg bare er 24 år. Du glemte riktignok å nevne noe viktig bloggen din, nemlig kunnskapsløsheten. At ingen vet hvem Mao eller Stalin var, er mer interessert i se & hør og annet søppel, og at ingen beundrer de som har mye kunnskap.
Det er skremmende.

20 04 2008
Oslofyr

Heisann.

Jeg er både enig og uenig med deg. Jeg har min private liste over ting jeg skal utføre, og er ikke mer enn 28 år. Har utført en del, men det er særdeles mange ting som mangler.

En av tingene jeg reagerte på, i innlegget ditt – var at du kritiserte punktet «tjene masse penger». Et av mine personlige mål er å nå 10mio av dagens penger. Dette rett og slett fordi en slik pengesum gjør det betydelig enklere å nå enkelte av målene man har satt seg.

Det er rett og slett et springbrett for å nå andre mål.

Nå kan du sikkert føye til at mange ønsker å tjene masse penger for å kunne følge motene, for å kunne skaffe seg siste skrik av $foo. Jeg er ikke interessert i _det_. Det jeg er interessert i er rett og slett penger så jeg har råd til å utforske ting.

Er dessverre (evt heldigvis) ikke eventyrsøkende nok til å forlate det jeg alt eier og har – for å legge ut på ekspedisjoner.

20 04 2008
Alex

vet hva? jeg tenkte akkurat det samme når jeg leste artikkelen om goddard. de samme spørsmål som du stiller her, har jeg stilt meg selv i ganske mange år nå. nemlig det at det moderne samfunn degenererer i stor grad.

leste bloggen med stor interesse, og vil takke forfatteren så masse for den! er ufattelig godt å se at det fortsatt finnes mennesker med interesse for livet og denne kloden, noen som fortsatt har de klassiske, tidløse verdier. jeg har selv lagt merke til denne triste utviklingen i stor grad. hvor mange drømmer i dag om å utforske verden? om å bestige fjell eller være lenge ute i felt? å lære mer om både sine egne begrensninger, og naturen rundt? hvor mange setter seg som mål i dag om å utforske store kunstverk, klassisk musikk (mozart, tsjaikovskij og andre), litteratur (dostojevskij, tolstoj, cervantes og flere), lære seg flere språk? hvor mange i dag har inspirasjonen til å betrakte livet som læringsprosess der man får kunnskap om denne verden, å lære mer om historie, geografi, biologi, fysikk og mye annet? søken etter kunnskap var et primært mål hos tidligere generasjoner. i dag er disse verdiene helt borte. man blir nesten sett på som en raring om man hører på beethoven istedenfor idol-deltakere. man er nerd hvis man leser «hundre års ensomhet» av marques, istedenfor å lese se&hør. man er snål hvis man har en utdanning, men istedenfor å tjene mest mulig peng med denne utdanningen, vil man jobbe frivilling i en organisasjon. man er sær og kjedelig hvis man tenker på verdensutfordringer, slike som konflikter, sult, nød, urettferdighet og undertrykkelse, og hvis man prøver å tro på at en alternativ verden er mulig. man er en merkelig type om man reiser alene til en verdensdel (asia, afrika, latin-amerika) for å utforske den på egen hånd, istedenfor å ta en sydentur.

jeg tilhører den nye generasjonen, er 24 år, og har alltid hatt mål og interesser som er beskrevet over. samt at jeg har nådd mange av disse målene. men, de samme interessene gjør at jeg merker hvor degenerert min generasjon egentlig er. og desto mer gledelig var det å lese denne bloggen, for det er ved å lese slike man ser at det enda finnes en håndfull mennesker som tør å tenke annerledes, og som ikke har havnet i uengasjert, lobotomert tilværelse styrt av underholdende media, shopping og ønsker om å bli kjendis.

takk!

20 04 2008
Bernt Bernt

Ok, jeg er ikke 15 – men 18. Uansett, jeg har satt meg mange av de samme målene han satte seg. Lære å fly et fly, hoppe i fallskjerm, bestige Uluru; Mt. Everest og Killimanjaro, se Taj Mahal, besøke Påskeøyene … ja, og en god del til.

Valgte faktisk å reise til Giza og se på pyramidene, Zakkara og Det egyptiske museum tidligere – samtidig som kameratene mine lå på stranden, og sa: «eh … gidd å se på noen gamle bygninger da».

Så ikke påstå at alle som er yngre enn deg er selvopptatte egoister, som bruker fritiden sin på PC og shopping.
🙂

20 04 2008
drittlei

Takk for kommentarene folkens, jeg setter virkelig pris på å se at jeg ikke er alene om å føle det slik. Jeg er enig i at den totale historieløsheten som preger noen av dagens ungdommer, som synes å mene at 2. verdenskrig eller folkemordet i Kambodja, «ikke har noe med meg å gjøre, lissom».

Det har alltid vært foreldregenerasjonenes lodd her i livet å klage på undommens tankeløshet, egoisme osv, men jeg mener likevel å ane at både oppvoksende slekter og godt voksne har blitt i overkant selvsentrert. Vi er blitt en befolkning som ønsker oss alt ferdigtygd og ferdigtenkt, slik at vi ikke skal kaste bort verdifull idol-tid til å selv tenke oss frem til noe. Menneskeheten kan umulig ha godt av denne retardasjonen i utvikling degenerering av utforskertrang, nytenkning og evne til å utfordre etablerte systemer?

Jeg mener absolutt ikke at det er noe galt i å tjene masse penger, jeg bare synes det er trist at dette i seg selv skal være et mål i livet, uavhengig av hva man gjør for å tjene dem. Hvis man ønsker å bli økonomisk uavhengig for å få til noe annet/mer enn å tjene enda mer penger, har jeg ingen som helst problemer med dette.

Jeg har selv en jobb jeg aldri blir rik i, men der jeg virkelig kan bety noe for noen – og for meg er dette drivkraften. Selvfølgelig skulle jeg ønske at jeg kunne bo på en finere adresse, kjøre bedre bil, ha mer spennende feriereiser – men jeg er ikke villig til å bytte dette mot innholdet i jobben min. Jeg vil nok forbli fattig på gods og gull, men rik på innhold og betydning. For meg er dette et greit bytte.

Jeg blir skikkelig glad over å lese at det finnes ungdommer, så som dere som har lagt inn kommentarer, som velger å leve utenfor den etablerte likegyldigheten og som hører på klassisk musikk, leser betydningsfulle bøker, kjenner til despoter og helgner, tenker nytt, utfordrer egne og andres begrensninger. Det gir meg kort og godt troen på menneskeheten tilbake!

Selv har jeg måttet droppe noen av mine egne mål i livet, men har oppnådd andre. Ett av dem var å stå på toppen av World Trade Building i New York. Det viste seg å være vanskelig etterhvert, men jeg har sett hullet i bakken. Det får holde for det ene punktet, og det er høytidlig krysset av på listen🙂

20 04 2008
predikeren

Hei.
Har akkurat lest et par bøker av Dag Solstad. «genanse og verdighet»og «professor Andersens natt»
Solstad beskriver bl.a «generasjons frustrasjoner».
Anbefaler bøkene! De er morsomme, treffsikre, tankevekkende…

20 04 2008
Gubbanoa

Jeg synes det er ganske utrolig å si at det «å shoppe» er egoistisk samtidg med å antyde at det å bestige feks Mount Everest ikke er det!

Jeg er helt enig i deres bekymringer hva gjelder dagens unge – men å si i samme åndedrag at å utforske verden er så mye bedre…
Det å klatre i et fjell setter både deg selv, andre og kanskje miljø i fare – samtidig som det koster mye penger – og i enden er det bare EN som får noe ut av det..du. Det er utrolig arrogant å sitter her forran PCn å si at å se pyramidene, den kinesiske mur, great barrier reef, har en mye større verdi en..hva det måtte være. Ikke hva jeg ville kalle et «nobelt» mål. Det å farte rundt å «berike» seg selv er å blir luksus og handler kun om seg og sitt. Om ikke det er egoistisk så vet ikke jeg. Kanskje dere ER nettopp de dere kritiserer?
Det dagens unge trenger er ikke ambisjoner ala John Goddard (hjelpe meg om alle var som han) – men ambisjoner om å få mest mulig ut av sitt eget liv samtidig som en bidrar samfunnsmessig.

20 04 2008
drittlei

Det å bestige Mount Everest er i aller høyeste grad en egoistisk handling, og jeg ønsker på ingen måte at alle skal gjøre det. Først og fremt ville det blitt forferdelig trangt der oppe, samtidig som belastningen på området, som allerede i dag er for stor, ville blitt ekstrem. Når det er sagt, har jo allerede Mt Everest, nord- og sydpolen blitt ofre for ekstremturisme, og jeg leste akkurat om en kar som betalte 300 000 for å bli guidet i Antarktis. Jeg antar at slike turer er mest for å kunne si «been there, done that» til de andre gutta i golfklubben, og da synes jeg det er trist.
Mine betenkligheter i forhold til «å shoppe» er at det synes som om mange har dette som interesse, og dyrker forbruket for forbrukets skyld. Jeg synes det er synd at man ikke heller har andre, mer almennyttige interesser – og et ønske om å utrette noe.

20 04 2008
tordenlill

Er så enig med deg, drittlei (hehe, for ett navn:-)) !
At opplevelser og forståelse av verden og dens historie blir byttet ut med matrielle ting og realityTv er trist.

Legg igjen en kommentar

