Ambulansesaken – igjen

23 04 2008

Statens helsetilsyn har gitt de to ambulansesjåførene i den såkalte ambulansesaken en advarsel. Dette anses som en alvorlig reaksjon.

Kan vi da, engang for alle, endelig legge denne ballen om rasisme og offentlig overgrep død?

Dette var slett arbeid, dårlig vurderingsevne og et par uheldige uttalelser, ikke rasisme.

Kohinoor Nordberg, Ali Farah og andre bør finne en annen sak å bruke, dersom de ønsker å fortsatt hevde at man blir behandlet annerledes av politiet og ambulansepersonell hvis man er noe annet enn hvit. Denne saken er melket til det ytterste, uten at man kan konstatere at det aktuelle helsepersonellet er rasister.

Fokuser heller mer på toleranse og forståelse, i stedet for å fremelske påstått forskjellsbehandling.


Handlinger

Information

25 responses

23 04 2008
Art de Core

Helt enig, er så drittlei denne saken. Merkelig at Nordberg og Ali ikke flytter ut av Norge hvis det er så ille å være her.

23 04 2008
Erik

Helt enig.
Virker nesten som de er ute på å komme de to stakkels ambulanse sjåfører til livs.
Jeg har fått nokk av denne sak, er det fordi de håper på erstatning og i tillegg vil tjene penger . Dette har ingenting med rasisme å gjøre. Hvis det var jeg som hadde ligget der så ville det være «bad look» men når det er en med brunt ansigt så er det rasisme. Hvis vi skulle tenne fakler hvergang en med lyst ansigt ble banket opp av en med brunt ansigt så ble der squ hurtigt utsolgt

23 04 2008
Art de Core

Tror nok dessverre at denne saken ikke er over ennå, for det er tydelig at Kohinoor og Ali er ute etter blod. Spørsmålet er vel heller bare: Hvor langt er de villig til å gå?

23 04 2008
ted

bare lure på om ambulanse personelle hadde blitt utsatt for en slik hexejakt viss de hadde vert svarte desse fæle var jo hvite

23 04 2008
HB

Jeg er drittlei media som slår opp i mente ang. denne saken, ja, de har det sikkert jævelig, men media bør ikke hunse opp saken mer enn den har blitt hittil. Nå er det ikke lenger objektiv journalisme vi snakker om, det har gått over til en moralistisk synse sak hvor vi skal synes sund mer og mer synd på de. Helsetilsynet har nå gjort et eksempel av ambulansesjåførene.
Vi lever ikke i USA.

23 04 2008
HB

For å si det på en annen måte, JEG SYNES IKKE SYND PÅ SYTERE!

23 04 2008
Erik

Har så lyst til snart å prøve en rasisme sak for retten som er motsatt rasisme.
Kan denne måte Kohinoor og Ali omtaler ambulanse sjåførene på ikke være rasisme. Synes Kohinoor og Ali skulle komme seg ut i jobb og prøve å begå feil selv,

23 04 2008
SIK

Herregud, dere er idioter hele gjengen. «jeg er så lei av å høre om rasisme», «ikke vær så politisk korrekt da» osv. Typisk idiotuttalelser fra en gjen med ignorante sauer som ikke bryr som annet enn sitt eget beste. Fantastisk kommentar fra Erik, du må ha blitt mistet i bakken mange ganger som liten

23 04 2008
Veldig lei av Korinor

Snart så jeg å anmelder Kornior og Co Er KJEMPE LEI

De vet jo åpenbart ikke hva rasisme er. Tydligvis så tror mange at rasisme og forskjellsbehandling er det samme. Det er det altså IKKE

Det Korinor og Co oppnår er mere rasisme, ganske mange som blir leie av de som roper rasisme hver gang noen forskjellsbehandles, ihvertfall har jeg blitt kjempe LEI, så lei at jeg som mange andre kommer til å gå til det skritt å stemme FRP.

Hvorfor er de ikke mere opptatt av å stoppe volden? DET skjønner jeg ikke. Den er hovedproblemt.

Flytt ut av landet, eller skjerp dere Korinor og Ali. Bare å flytte til somalia igjen hvis dette er så fælt her Dere jo helt på jordet stakkars.

23 04 2008
SIK

HAHAHAHAHAHAHA. Fy faen så mye dumt det er her. 2 mnd sommerferie til Somalia uten lommepenger på hele gjengen.!
Så herlig å lese folk som mener at det ikke er rasisme når en blir behandlet dårlig pga. hudfarge, opprinnelse etc. Kom dere tilbake til skolebenken!

23 04 2008
celia

De fleste innleggene her avslører lav intelligens. Tydelig at de som skriver inn er Frp-stemmere og lavt utdannede mennesker. Og maken til stavefeil! Hvis man mener at saken om Ali Farah ikke har rasistiske undertoner, kan man ikke være særlig fornuftig. Den grove feilvurderingen er dessverre slikt som kan skje når ambulansesjåførene i dette landet kun har en kortvarig, yrkesfaglig utdannelse…

23 04 2008
Veldig lei av Korinor

paranoid sik?

igjen, forskjellsbehandlig er ikke det samme som rasisme. Selv om du tror, hver forsiktig med å kalle folk ting, når du er nærmest den beskrivelsen.
Slå opp rasismen i fremmendord boka di!

Mange flere hvite som har blitt forskjells behandlet av helsevesenet en ikke hvite, så rasisme andre veien. Og hver gang det skjer med en normann kommer det sjelden i avisen, rasisme andre veien igjen.

SIK du er med på å skape mere rasismen.

23 04 2008
drittlei

Det er flere kommentarer her som antyder at alle som ikke er enig i at dette «åpenbart er rasisme» er dumme. Slike kommentarer avslører mer om den som kommer med kommentaren enn de som omtales.

Det er IKKE slik at det er rasisme hver gang en med annen hudfarge enn hvit behandles dårlig. På samme måte er det IKKE nødvendigvis rasisme hvis en mørkhudet behandler en hvit person dårlig. Noen ganger er det bare vanlige mennesker som behandler andre vanlige mennesker dårlig, slik som i denne saken.

Jeg nekter å være med på at all behandling av mørkhudede eller andre farger, automatisk har noe med hudfargen deres å gjøre. Å anta at alt har med rase å gjøre, er nedlatende overfor disse menneskene. Hvis vi noen gang skal få til at alle mennesker har samme verdi i samfunnet vårt, uavhengig av farge – må vi slutte å bare se på hudfargen. Menneskeverd stikker mye dypere enn pigmenteringen på folk.

23 04 2008
Håvard

Dette var helt klart rasistisk, og det blir feil å si at store deler av det norske samfunnet idag ikke er rasistisk. Synes også at de som sier at Kohinoor og Ali skal flytte tilbake til somalia osv er forferdlig barnslige. Hvis du hadde blitt slått ned på gata og helsepersonelet ikke hadde tatt deg med ville ikke du reagert? Når jeg ser mange av inneleggene her får jeg også en følelse av at mange rett og slett ikke liker utlendinger, og dette ser vi i arbeidsmarkedet også. Så lenge du har Fatima eller Ali i navnet ditt er det utrolig vanskelig å få seg jobb

23 04 2008
solami

Solami til Celia

Det er skammelig at du kan si at folk som har andre meninger en deg har lav intelligens, samt henge deg opp i at vi blir ivrige og at det kan oppstå skrivefeil.
Det må være rom for meninger! Det er også viktig å få frem her at jeg ikke er uenige i at det ble begått en stor feil her, men det er fortsatt ikke det samme som rasisme. Nå må AS Norge komme seg videre, dette skaper faktisk rasisme og gavner ingen
Kom deg ned fra din høye hest før du faller hardt!

23 04 2008
TangoKnut

Celia: Du er jammen meg fantastisk! Først går du ut og hevder at Ali ble rasistisk behandlet i denne saken, samtidig som du sjikanerer de du mener er uintelligente og har mange skrivefeil…! Hva er forskjellen på en som diskriminerer på rase, og en som diskriminerer på andre ting? Jeg skal hjelpe deg litt, svaret er: Ingenting.
En bølle er en bølle, og du Celia er en bølle. Du hever deg glatt over idiotene som har skrevet inn her, for du er bedre, ikke sant?

Jeg vedder på at du er en av dem som i kontaktannonser skriver sånn som «Akademiker søker akademiker» – for dere høyt utdannede bør jo holde sammen, siden dere er bedre enn oss andre.

Ikke så gøy å være i mottakerenden av sjikane, er det vel?

23 04 2008
trond

det er som regel slik at de som syter mest,er de som får minst til!
regner med at kohinoor kun er ute etter penger,da både hun og samboeren
sannsynligvis er på en eller annen trygde ordning.

dette skjer på en eller annen måte med nordmenn hver eneste dag!
anbefaler kohinoor og ali å flytte til et land langt fra Norge,
siden de er så misfornøyde,og er like norske som en krokodille!

23 04 2008
Janne

Men ingen snakker om mannen som slo ned Ali…. Hmmmmm….

23 04 2008
Medic

Jeg jobber som Paramedic. Ikke vet jeg hvor mange ganger jeg er blitt spyttet etter, slått etter og blitt skjelt ut på det groveste..skulle jeg ha løpt til myndighetene hver eneste gang kunne jeg fått eget rom hos politiet. Et menneske her hevdet at ambu personell har lav utdannelse. Det er feil. Jeg har to år videregående…to år lærling…2,5 år på høyskole med akuttmedisin, helserett osv, som hovedfag. Føler at jeg kan jobben min meget godt.

23 04 2008
Labbe

NÅ har vel Ali og Koohior melket denne saken til det ytterste, nå bør det settes punktum.

Det springende punktet i denne saken er om Ali tisset fordi han var celebral, eller om det var en viljestyrt handling. Den ene av disse sjåførene (han som ikke ble tisset på) har 13 års erfaring fra abulansetjenesten og tjenestegjort i internasjonale operasjoner som medisinskpersonell. For de som tar inn pasienter i alle tilstander, med blod, oppkast, uring, avføring og annet i bilen som resultat, er nok fult ut i stand til å vurdere om personen var celebral (dvs ute av stand til å styre kroppsligefunksjoner) eller om han gjorde det med vilje. For min det tror jeg ikke at de engang bryr seg noe særlig om slikt, men hvis noen, med vilje, urinerer deg på beinet, for å så gå to meter bort til ambulansen for å urinere inn i den, slik Ali Farah faktisk gjorde, så kan det vanskelig tolkes noe annet en viljestyrt. Hvis personen er celebral, og ute av stand til å styre kropslige funksjoner, hvordan kan han da ta tissemannen ut for å urinere? Skal man lese avisene (og særlig dagbladet) får man inntrykk av at han bare tisset i boksa. Alle har gjort dette når de var små, og man vet at da renner bare urinen ned langs sitt eget ben. Det vil være helt umulig å få dette oppover en annen persons bein, eller inn i en ambulanse. Det var heller ikke det som skjedde (noe hverken Ali eller Koohinor har bestridet) det ville neppe ha vært egnet til å provosere så erfarent ambulansepersonellet. Derfor tror jeg på ambulansepersonellet når de sier at dette var viljestyrt. Det bare understreker deres vurdering av han var et ordensproblem og ikke lidende. Det er også viktig å være klar over at skaden hans var en blødning, fra en avrevet blodåre. Hvis den er liten, tar det lang tid før den bli alvorlig, og det er svært vanskelig å vurdere dette i felt. Man må også ta i betraktningen at de i utgangpunktet hadde tenkt til å ta han med for en sjekk, men droppet det etter urineringen hans. Derfor mener jeg at de gjorde rett da de nektet å ta han med, basert på hans tilsynelatende friske tilstand. Personlig synes jeg dette er en ikke sak. Pressen har kokt suppe på tynn spiker, og helsetilsynet har fattet et for strengt vedtak i denne saken etter min mening.

Men, Ali og Koohinor klarer sikkert å skvise noen kroner ut av dette. Markedsverdien som artist har neppe blitt mindre som følge av dette.

23 04 2008
deqian

Altså:

1. Vi har fått andre eksempler på at folk som skulle vært tatt med, ikke har vært tatt med: dermed er det avslørende at de som sier «rasisme» her mener det fordi de er forutintatt, ikke fordi det er bevist. Dette er udiskutabelt, hvordan kan så mange offentlige instanser la være å si denne åpenbare konklusjonen høyt og tydelig?

2. Ali tar ut tissemannen og tisser på ambulansesjåføren. Kan dette kanskje være et utslag av at Ali har mistet sine hemninger pga hjerneskaden, og han nå viser hva han egentlig mener om nordmenn? Dette er altså «angrep er det beste forsvar»: Ali har avslørt seg som rasist- og trenger å kunne bortforklare det… Er det det som EGENTLIG skjedde?

3. Jeg er også drittlei av denne saken. Hatet stråler jo ut av øynene på den damen! Kan da ikke bare være jeg som ser det?

24 04 2008
SIK

Må bare le av alle idiotene her inne, hahahahahahahaha!!!!!!!!!! Motsatt rasisme??
Hva faen er det for noe?? Hvis noen bli behandlet dårlig/ trakassert, banket opp, etterlatt for å dø o.l pga deres hudfarge, nasjonalitet, religion eller seskualitet ER det rasisme, kan ikke si noe annet, 2+2=4. Hvite kan også bli utsatt for rasisme, i tilfelle du ikke har forstått det…
Har aldri sagt at DETTE var rasisme, det var i alle fall skandaløst av ambulansesjåførene, å hevde noe annet er latterlig.
Det som er rasisme, er alle de stupide kommentarene på denne siden.
Noe av det grenser mot total virkelighetsdistansering, må være en del «tilfeller» her inne..
Og nå sitter det altså en gjeng med idioter å synes synd på ambulansesjåførene som gav faen i å hjelpe et medmenneske som svevde mellom liv og død.
Hadde dere synes synd på ambulansesjåførene viss de var mørkhudede og etterlot seg en hvit nordmann på gata på samme måten? -IKKE FAEN OM DERE HADDE

At det lyser hat av øynene på en kvinne som blir forlatt av ambulansepersonell mens hun sitter der med sin mann i koma, er vel ikke så rart. At de i tillegg lirer av seg nedlatende kommentarer og påstander, hjelper nok ikke på saken. Har du problemer med å forstå det, deqian?? Da er du et RASSHØL, enkelt og greit. De som sier at jeg er nedlatende og ikke noe bedre selv -IKKE VÆR SÅ POLITISK UKORREKTE DA! Såpass må dere tåle.

FYFAEN, jeg blir så dårlig av å vite at det bor så mange rasshøl og idioter her i dette landet. Flytt til Spania hele gjengen, BLÆÆÆH

24 04 2008
Carl-Erik

Til «trond» og «deqian»

regner med at kohinoor kun er ute etter penger,da både hun og samboeren sannsynligvis er på en eller annen trygde ordning.

svært så forutinntatt du er, da? Nå kommer riktignok nok somaliere skeivere ut på yrkesstatistikker enn andre minoriteter, men her er det snakk om å utelukkende skjære alle over en kam, og ikke prøve å bruke hjernen en gang. For det første så har Kohinoor Nordberg forlengst etablert seg som artist i Norge, og for det andre så virker det lite sannsynlig at en så resurssterk person skulle ta en arbeidssky stakker til kjæreste. For det tredje er det relativt lite å hente på sivilie søksmål som dette i Norge, og det har hele tiden vært hevdet at de ønsker rettferdighet i denne saken. Ikke penger. Om det stemmer eller ikke får vi se, men de ville ikke akkurat fått så mye sympati ved å plutselig kjøre på med pengekrav. Så det er heller lite sannsynlig.

«dette skjer på en eller annen måte med nordmenn hver eneste dag!
anbefaler kohinoor og ali å flytte til et land langt fra Norge,
siden de er så misfornøyde,og er like norske som en krokodille!»

Du kjenner dem godt, antar jeg? Det er ikke akkurat unorsk å klage på behandlingen en får, og når følgene av dårlig medisinsk oppfølgin blir så alvorlige som i dette tilfellet er det Se og Hør-stoff. Kohinoor er norsk på alle måter det går an å være norsk – sett bort i fra utseendet. Mari Kohinoor Nordbergs utseende skyldes at hun ble adoptert i 1973, noe et kjapt google søk kunne fortalt deg. Men du var vel aldri interessert i å prøve å avkrefte fordommene dine engang?

til deqian

Du kjører på med tonnevis av påstander og grove beskyldninger. Du skriver inn meninger hos både Ali og Mari som ikke har vært nevnt noen steder. Om Ali skulle hate nordmenn, hvorfor gifter han seg da inn i denne kulturelle sfæren (Mari er norsk og heller ikke muslim)? Og hvem er det Mari skulle hate? Hvite* Nordmenn, slik som hennes egne foreldre? Samfunnet generelt, det hun selv er en del av og bruker som middel for å oppnå rettferdighet? Jeg kan forstå at hun kunne hatet ambulansepersonellet, men kan ikke se noe til dette hatet selv. Sint, det er hun, og med god grunn. Hennes mann blir slått ned og nektet medisinsk behandling, kommer i koma, og så får (til å begynne) de ansvarlige ingen smekk på fingrene!? Klart hun blir sint. Alle hadde blitt det! Løp inn i buret ditt igjen, deqian.

24 04 2008
Carl-Erik

Dette var slett arbeid, dårlig vurderingsevne og et par uheldige uttalelser, ikke rasisme.

Ja og nei. Like lite som jeg kan påstå at Ali-saken var et eksempel på rasisme, kan du påberope deg det motsatte. Ingen av oss var der, vi har bare blitt presentert med nyhetsdekningen, og har ikke sittet i noen av panelene der saken er blitt diskutert og fått fremlagt alle beviser. Kanskje det var rasisme. Kanskje ikke. Men hverken du eller jeg kan si om det var det.
Men slett arbeid og vurderingsevne – det var det🙂

2 05 2008
Endelig ferdig nå? « Ting jeg er drittlei (og annet ;)

[…] ganske sikker på at jeg igjen blir beskyldt for å ikke skjønne at dette er rasisme, slik jeg ble sist gang jeg blogget om denne hendelsen. Jeg står likevel fast på at dette ikke var rasisme, aldri var rasisme og […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: