Jævlig stygge tatoveringer

1 05 2008

Jeg har lenge undret meg over hva som får folk til å tatovere seg. Hva får folk til å prege seg selv med et motiv eller en melding som vil være mer eller mindre permanent?

Hvor mange av oss hører på den samme musikken eller har de samme meningene som vi hadde for 5, 10, 20 år siden? Ikke så mange nei.. Det måtte vel i så fall være at man velger noe universelt og bestandig, så som «Gud er god» eller «Arbeiderpartiet Ruler» – men disse tingene kan jo også endre seg eller få redusert sannhetsgrad. Hvis jeg skulle foreslå noe som er absolutt sant og bestandig, måtte det bli noe som «Jeg skal dø» eller «Jeg må betale skatt». Det er bare disse tingene som er absolutte, andre ting endres over tid.

Personlig hadde jeg en oppfatning at tatovering var kult og tøft når jeg var tenåring, men jeg må si jeg er ufattelig glad for at jeg ikke valgte å tatovere meg. Jeg hadde derimot en masse ringer i øret, siden det var hipt på den tiden, og hullene har jeg ennå – selv om jeg ikke har hatt noe i dem på lang, lang tid. Likevel er det lett å leve med 3-4 hull i øret, verre hadde det vært å ha «Culture Club Forever» tatovert over hele ryggen.

Hva med alle de som tatoverte piggtråd rundt overarmen etter at de så at Pamela Anderson hadde dette? Hva med alle de jentene som har tatovert roser, skorpioner eller annet tull på brystene? Har dere tenkt på at rosene vil bli mer langstilket etter hvert som man blir eldre..? En rekke ganger har jeg opplevd å se en vakker kvinne i en flott kjole på et fancy selskap, for deretter å oppleve at en dratt, blek og stygg rosetatovering på den ene puppen eller en sliten smiley på skulderen ødelegger hele inntrykket. «Appearence is everything» er det ordtak som heter, og derfor forstår jeg ikke hvorfor en masse jenter velger å tatovere korsryggen med store bilder som gjør at de ser ut som strippere hele gjengen. Mulig det er kult når du er 20, yppig og lekker – men som 35-åring er det mye mindre lekkert, det er helt sikkert.

Kjendiser har vært dårlige forbilder i forhold til tatovering. Angelia Jolie har hatt en masse stygge tatoveringer, både av tekst på sanskrit og navnet på kjærester. Hun har nå valgt å fjerne en del av dem, og siden hun i perioder har vært vel utsvevende i kjærlighetslivet, er det nok fornuftig å droppe å tatovere seg med den utvalgtes navn hele tiden.

Alle har selvfølgelig rett til å velge selv om de vil tatovere seg eller ta piercing eller annet stygt som de må leve med lenge etter at akkurat den fasen av livet er over, men det hadde vært greit om folk tenkte seg mere om. Hva med å stille seg dette spørsmålet før man tar en tatovering: «Er jeg den samme personen i dag som jeg var for fem år siden?». Hvis svaret er nei, bør man tenke seg litt om.

I tillegg kan man oppleve at det oppstår rent medisinske komplikasjoner, så som allergier, infeksjoner og hudsykdommer.

Dersom du ønsker deg bilder av tatoveringsulykker og generelt manglende gangsyn, ta en kikk på ”horrible tattoos”. Der kan man oppleve mer dårlig håndverk og korttenkte folk.


Handlinger

Information

13 responses

1 05 2008
Prinsesse Lea

Jeg hørte for lenge på dem som sa at «du kommer til å angre». Så møtte jeg noen tøffe gamle damer og menn som fortsatt var glad i tatoveringene sine etter førti år. Og siden jeg er en av dem som ikke føler at jeg har forandret personlighet eller meninger noe særlig siden jeg var tolv (for tretten år siden), hoppet jeg til slutt i det.

Jeg er fortsatt ung, så min første tatovering (som forestiller teksten «the show must go on», siden jeg er skuespiller) er bare noen år gammel, men jeg blir mer og mer glad i den for hver dag som går. Jeg har tatt nummer to og planlegger nummer tre.

Jeg ser ofte mennesker med tatoveringer og tenker «oj, den var fin». Klart man må tenke litt framover, men hvis man velger et gjennomtenkt motiv, kan man ha et langt og lykkelig samliv med tatoveringen sin. De holder seg også lettere pene hvis man steller godt med huden. Og hvor kommer det fra, at du mener jenter med tatovering i korsryggen ser ut som strippere (!) ? Nei, heia kroppskunst, sier nå jeg:)

1 05 2008
Aina

Ja til tatoveringer som går bort etter et år eller to. Hvis noen finner opp det engang blir jeg sjeleglad.

1 05 2008
soserøret

Tatoveringer er stygt og det er ingen ting så harry som en kvinne i en pen aftenkjole med en tatovering på skulderen.
Tatoveringer er harry, syntes nå jeg!

1 05 2008
organa

Jeg tatoverte meg første gang som voksen etter å ha hatt samme holdning til det siden jeg hørte om tatoveringer. Jeg synes mange er fine, og er fortsatt fornøyd med min.

Hva andre synes, er ikke så farlig for meg.🙂

6 05 2008
Vossajinto

Til Aina..

De blir kallet henna tatoveringer😛..
Koster akkurat like masse som en virkelig( og av og til mer).. men varer noen måneder til 2 , 4 og 6år.. etter hvorlangt inn i huden fargen blir sett..

Men dersom du ikkje går til ein svært talentfull henna tatooartist.. så vil deler av tatoveringen vare lenger enn resten.. = svært stygt gjerne så lenge som heile siste året du har den..
Det går ann å ta ein henna først.. og så om 6år viss du fortsatt liker den, fylle i ekte..

6 05 2008
Albin Marum

dårligste innlegg noen sinne.
kanskje du er en vims som stadig
bytter meninger, partier, musikksmak,
vel, over en lav sko. nei, dette var kleint.

jeg har for øvrig ikke tatovering.

6 05 2008
drittlei

Her var det ulike meninger, og det er flott at det er plass til oss alle sammen. Jeg liker dem ikke, andre har en annen meining. Jeg synes litt synd på Albin, som aldri endrer mening om noe, for livet må da bli fryktelig statisk – men ham om det😉

Jeg synes at amerikanerne har et morsomt navn på disse tatoveringene nederst i korsryggen. Der borte heter det «tramp stamp«, og jeg synes dette ser «tacky» (i mangel på et godt norsk ord) ut.

Uansett må folk velge selv, og hvis du synes tatoveringer er fint – flott!
😀

6 05 2008
rullerusk

Det virker på meg som om det du først og fremst ikke liker er folk med stygge og uoriginale tatoveringer. Vi som er tatoveringsentusiaster synes jo også at folk som tar motetatoveringer uten å gjøre noe særlig research på forhånd er ganske teite. Før man tar en tatovering bør man først gå grundig i seg selv og så finne en dyktig tatovør som lager et unikt motiv til en. Jeg ventet i mange år med å ta min første tatovering fordi jeg ville vente til jeg fant det perfekte motivet og den perfekte tatovøren til å utføre det. Hvis alle bare var litt mer gjennomtenkte ville man nok se mange færre stygge og uspesielle tatoveringer der ute.
Jeg håper at ingen der ute er den samme personen de var for fem år siden, det hadde vært trist. Men hvis man klarer å velge den rette tatoveringen så vil man være glad i den hele livet, selv om man forandrer seg. Jeg har 9 piercinger, to tatoveringer og en scarification og jeg elsker alle sammen.

6 05 2008
drittlei

Hei rullerusk.
Jeg er ikke på noe korstog mot tatoveringer eller annen kroppskunst, jeg er bare betenkt over at folk har et bevisstløst forhold til at verden forandrer seg. Det er ikke sikkert det er like kult å sitte på foreldremøte om noen år med kjempehull i ørene, et pentangel risset inn i brystet og «Vål’enga til døden» oppover armene.

Hvis du er fornøyd med de tingene du har, synes jeg det er flott – men jeg synes man bør plassere dem steder der de kan gjemmes bort ved behov😀

6 05 2008
rullerusk

Hehe, jeg for såvidt enig med deg. Særlig i at folk må være mindre bevisstløse.😀 Jeg synes det er greit at folk har stor og synlig kroppskunst, men da må de være forberedt på at de vil møte en del negative holdninger fra andre. Og hvis de synes det er greit så er det greit. Noe av det tristeste jeg ser er veldig unge mennesker med tatoveringer på halsen og hendene. Da tenker jeg at det kommer de til å angre så innmari på.
Likevel, man skal ikke undervurdere hvor tolerant verden kan være. Jeg har en scarification på underarmen, altså veldig synlig, og blir stadig overrasket over hvor mye positiv tilbakemelding jeg får. men kanskje kommer jeg til angre om 10 år. blir spennende å se..😉

27 06 2008
Mot dumhet.. « Ting jeg er drittlei (og annet ;)

[…] Uansett hvem som har rett eller feil her, synes jeg bildet i artikkelen fint illustrerer at man absolutt bør tenke seg godt om før man bestemmer seg for å tatovere seg, og passer flott inn som innlegg til min tidligere artikkel om dette emnet […]

18 02 2009
d00d

visste du at 50% av alle tatoveringer er minnetattoos? det vil si at halvparten av alle som får en tatovering gjør det for å minnes en de har mistet. Og jeg tviler sterkt på at de da ønsker å fjerne denne tatoveringen ..

8 03 2009
T.D.

forstår at enkelte folk angrer på tatoveringene sine ja. Fant en side med bilder av stygge tatoveringer, den siste var jo bare grusom!

Legg igjen en kommentar

