Mannlig omskjæring – en forbasket vederstyggelighet

4 05 2008

Gjennom mange år har vi i dette landet hatt fokus på kjønnslemlestelse av kvinnebarn, da dette ofte er den mest omfattende og invalidiserende formen for omskjæring. Vi har lover i dette landet som skal beskytte barn om slik mishandling, men de fungerer ikke . Vi er redde for å kontrollere de barna som kommer fra risikoområder, av frykt for å stigmatisere en gruppe mennesker. Vi vet at det primært er mennesker fra noen afrikanske land som praktiserer denne skikken, og som sender jentebarna sine til Afrika for å få ødelagt kjønnsorganene deres.

Skikken er ikke religiøst motivert, det er snakk om en skikk som har utviklet seg gjennom hundrevis av år – trolig for å kontrollere kvinnelig seksualitet og lyst.

Denne lille postingen skal ikke handle om jentebarn, selv om den saken ikke må bli glemt. Jeg skal heller ta for meg noe som muligens er noe mindre kjent, nemlig omskjæring av gutter. Dette er noe som regjeringen i sin handlingsplan ikke har tatt hensyn til, og dokumentet det er linket til i forrige setning håndterer utelukkende kjønnslemlestelse av kvinner. Kjønnslemelstelse av gutter er heldigvis ikke en vanlig skikk i Norge, mens det bl.a. i USA – som i andre sammenhenger er et relativt fornuftig land – utføres dette på ca 60 % av guttebarna. Årsaken er alt fra religiøs til en misforstått oppfatning om at dette er mer hygienisk eller estetisk korrekt.

Personlig er jeg av den oppfatning at hvis noe på kroppen er unødvendig, så som forhud, ytre og indre skamlepper eller clitoris, vil naturen sørge for at slike unødvendige deler forsvinner, slik vi har opplevd at fullstendig kroppsbehåring eller halen vår har blitt borte gjennom generasjoner. Det er aldri nødvendig å skjære bort noe som naturlig blir levert sammen med resten av barnet. Dersom det henger på, er det en mening med det.

Poenget mitt er at slik omskjæring av gutter er unødvendig og åpenbart barnemishandling – og bør rammes av ovennevte lov om kjønnslemlestelse og en rekke bestemmelser om legemsbeskadigelse. Såvidt meg bekjent er ingen noen gang mistenkt, siktet eller enda mindre, tiltalt for slik kjønnslemlestelse.

Jeg skal ikke argumentere dette emnet ihjel, men ta en titt på filmen under. Filmen er tatt fra satireprogrammet Penn & Teller: Bullshit! – et program som tar for seg ulike misforståelser, antagelser, etablerte sannheter etc, og høvler dem ettertrykkelig. Formen er humoristisk og ganske grov både i språk og spøker, men budskapet er konkret, velbegrunnet og dokumentert.

Det er få programmer som har gjort like stort inntrykk på undertegnede som denne filmen, da dette var noe jeg åpenbart visste for lite om.


Handlinger

Information

40 responses

4 05 2008
Sigrun

Omskjæring av gutter er en uting, og burde vært forbudt det også, ja.
Har skrevet et innlegg om det her: http://www.abcnyheter.no/node/48830

4 05 2008
barbech

Omskjæring av guttebarn er et soleklart overgrep, og det er forstemmende at man fremholder en slik uskikk i våre dager.

4 05 2008
Erik

Dere overreagerer vel litt nå.

Jeg ble omskåret grunnet trang forhud da jeg var 8. Har ikke noen problemer overhodet i ettertid.

Har lest litt og samlet sammen noen argumenter for og imot omskåring av gutter.
+ Er mer hygienisk, mindre sjanse for smitte og livmorhalskreft for kvinnelige partnere
+ Myte: Varer lengre i sengen. gutter mister følsomhet i penis. Noen kvinner påstår de «kjenner» penisens form bedre og at den ser penere ut ^^

– Det er smertefullt for barn/overgrep mot barn.
– Uting å kutte og fikse på kroppen.
– Kan oppstå komplikasjoner, særlig i andre land hvor man fortsatt er tjukke i hodene sine og ikke opererer sterilt i et sykehus. PS: I Norge blir man bedøvet.

Min konklusjon er at jeg verken er for eller mot omskåring, men om at det utføres kun på grunn av religiøse og tradisjonelle grunner blir det litt fei, særlig med skitne og sløve redksaper på en skolegård i Burglustania. Omskjøring bidrar til et mer hygienisk miljø, og med en riktig prosedyre finnes det ikke galt i å omskjære noen. Det er Penisen med stor P vi snakker om, og mange menn har overbeskyttende komplekser over den, men forhuden er en ubetydelig liten hudklump, savner den like mye som jeg savner tåneglene jeg klipper av den høyre stortåen min.

4 05 2008
Erik

BTW: Plukket opp denne:

«Forskning fra Sør Afrika viser at forekomst av HIV er ca. 60% mindre hos omskårede menn . Sjef for Folkehelsa i Norge kom med følgende uttalelse «Hvis an vaksine hadde vist så bra treffsikkerhet ville den blitt påbudt med en gang «.
Lykke til med diskusjon videre .»

Fant denne kilden på google ved å søke på : circumstation HIV

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?file=/c/a/2005/07/06/MNGANDJFVK1.DTL&type=printableL

4 05 2008
drittlei

Jeg ser du har vært aktiv med kommentarer Erik😀

Flotte greier. Jeg står nå likevel ved mitt standpunkt, selv om jeg også kjenner undersøkelser som viser en nedgang i livmorhalskreft og lavere muligheter for HIV-smitte. Jeg antar at den siste, muligens begge kan ha noe med hygiene å gjøre – noe som bør være et mindre problem i vår del av verden enn i det sørlige Afrika.
Hvis man skal fortsette denne linjen, kan man si at kondom beskytter 100% mot HIV og livmorhalskreft og at avhold er enda bedre. Likevel tror jeg ikke vi får med resten av verden på dette.

Jeg har ikke linken, men mener å ha lest at man mister en masse nerveender ved å skjære av forhuden, noe som kan redusere følsomheten. Det fremstår ikke som noe særlig, men er muligens opphavet til dette med «å vare lenger».

Det ER en uting å skjære forhuden av babyer, og hadde det vært slik at drammensere skar av ungene sine venstre lilletå eller noe annet man ikke umiddelbart trenger, ville vi forbudt det – eller hva?
Ev. omskjæring kunne ventet til vi var 18. Jeg mistenker at en masse menn da allerede hadde oppnådd et såpass kjærlig forhold til sin egen penis at det færreste hadde tatt sjansen ;D

6 05 2008
Erik

Er glad å ha fått det overstått, kunne spart meg en masse problemer om det skjedde ved fødselen.

Foreldrene tar et valg når de omskjærer barna sine, og det er bedre å gjøre det når de er små, enn når man er voksne og istand til å ta valgene selv. Synes omskjæring er et helt greit valg.

Det at du synes det er en uting er ikke noe jeg kan overbevise deg om at det ikke er. Selv gir jeg blaffen. Men du synes vel ikke det er en uting å trekke visdomstenner? Blir noe av det samme, man må ikke alltids trekke dem, men man bør fordi det kan oppstå komplikasjoner osv.

6 05 2008
drittlei

Jeg tror vi må enes om at vi er uenige, ihvertfall til en viss grad🙂

Jeg synes at det er litt underlig likevel, at vi som samfunn tar sterk avstand fra omskjæring av jenter, selv om man bare «justerer litt» og ikke omskjærer fullstendig – samtidig som vi tillater at gutter omskjæres. Mulig at inngrepet mot barnet er mindre på gutter, men jeg er absolutt for et totalforbud for begge kjønn – så slipper man mer diskusjon.

6 05 2008
innspill

Eg berre lurer litt på kvifor du «drittlei» kan finne på å samanlikne omskjæring av jenter, og omskjæring av gutter. «Mogleg at inngrepet mot barnet er mindre på gutter»……. Ei jente som blir omskåret har store smerter, som kan vare i lang tid, og setter merke heile livet. Gutter derimot, vil oppleve smerte dei også, men du kan nok ikkje samanlikne det i det heile.

Når forskning viser at omskjæring minker faren for HIV, ja såpas mykje at ein avslutter forskninga, for ein ser det som uetisk å la være å omskjære dei «uomskårne prøvekaninane», då bør det ringe ei bjelle. Ein kan ikkje komme med flisespikkeri om nytelse, når ein kan hindre spreiing av ein av dei mest alvorlege epidemiane dei siste 20 åra. For ikkje så snakke om på enkeltmenneskets nivå, det kan jo bety liv eller død.

Omskjæring i tidleg alder, av gutter (snakker fortsatt om det), er i tillegg hygienisk. I samfunn der småbarn¨ofte går nakne, er det eit problem at fluer legg egg i forhuden, og dermed skaper sjukdom og infeksjon. Med omskjæring slår ein minst to fluer i ein smekk(den var litt bra:)).

Til slutt: Målet er vel ikkje at heile verdas mannlege befolkning skal verte omskjærde, det er vel knapt ønskeleg. Men reagerer når du seier at du er mot «totalforbud for begge kjønn, så slepper ein meir diskusjon». skal ein innføre eit totalforbud utan å i det heile tatt diskutere det.

6 05 2008
innspill
6 05 2008
drittlei

Omskjæring av jenter betyr ikke nødvendigvis at de skjærer av både ytre og indre skamlepper samt clitoris, det kan også bety at man tar bare deler av clitoris, bare de ytre skamleppene eller bare de indre. Det er heller ikke vanlig overalt at man syr igjen kvinnene, slik noen gjør. Er det OK hvis man bare kapper av feks. de ytre skamleppene? Mulig at renhold og slikt blir enklere da? Eller litt av clitoris, slik at nytelsen blir noe redusert, men det er jo ingen krise det, eller?

Hva om forskning i fremtiden viser at HIV-smitterisikoen er betydelig redusert blant omskårne kvinner. Vil vi da stå på barrikadene og fremme slik praksis?

For å understreke, igjen, hovedpoenget mitt. Slik jeg ser det, er det galt å skjære i babyer, både jenter og gutter. Det er galt å skjære bort noe, fordi man har ment og mener at dette er bra for å hindre sykdom eller øke rensligheten. Da bør man heller oppfordre til kondombruk og hygiene. Det er ikke noe stort problem for oss i den vestlige verden i forhold til fluer som legger egg under forhuden vår, og rensligheten er stort sett god. Hvorfor skal vi da tillate at omskjæring foregår med denne begrunnelsen?
Hva med de religiøse grunnene da, de må jo være gode? Jommen sa jeg smør, Gud mener at alle må gi noe tilbake ved fødselen, derfor må vi kappe av guttebarna forhuden, slik at Gud ser at vi er gode og religiøse foreldre. Det er jammen en grunn det står respekt av.

Man kan ikke gjøre forskjell på kroppens integritet, og gutter har krav på like mye vern som jenter. Enten må man tillate omskjæring av begge kjønn, eller forby det. Har kvinnelige kjønnsdeler krav på bedre vern enn manlige? Er det ikke prinsippet som burde være det gjeldende her, at vi ikke ønsker beskadigelse av barna i landet vårt?

Uansett kan vi ikke totalforby dette på verdensbasis, da ethvert land må gjøre opp status i eget lovverk, men vi kan da for pokker si at: I vårt land kapper vi ikke av NOE på friske unger.

Jeg vil tro at endel afrikanske menn mener at omskjæring av jenter er bra, for da blir de ikke så ville senere i livet – siden kvaliteten på seksuallivet er betydelig redusert. Kvinnene er således enklere å kontrollere, noe mennene setter pris på. Er ikke det en god grunn da? Eller skal man høre på kvinnene som forteller om dødsfall, infeksjoner og smerte, problematiske fødsler og elendig sexliv?

Det ble en lang og sikkert usammenhengende posting, men vi har lover som begrenser hva vi kan gjøre mot hverandre i dette landet. Dersom jeg skulle skjære i penis til en voksen mann, ville det rammes av legemsbeskadigelsesbestemmelsene, mens hvis «inngrepet» gjøres på et barn og begrunnes med skikk eller religion – er det ok.. Hva slags dobbeltmoral er det?

Vi verner jentebarna ved å forby praksisen, vi bør verne guttebarna ved å gjøre det samme. Man skal ikke kappe i friske organer på friske babyer. Ved sykdom er dette selvfølgelig annerledes, men en frisk penis trenger ikke justering med kniv.

Tok dere en titt på filmen forresten, der de viser hvordan dette foregår?

Faktisk er jeg litt overrasket over at flere mener dette er en skikk som bør få fortsette i 2008 i Norge.

14 05 2008
Erik

Først:
Enig med «innspill» (og lol, den var bra😀

Ellers Drittlei:
Du har veldig svarthvitt syn på tingenes tilstand. Det er sjeldent at man har et enten absolutt ja, eller absolutt nei i en sak. Du har nok hørt om gylden middelvei, den gjelder i så godt som alle sammenhenger. Du trenger ikke prøve å motbevise dette.

Og kanskje, ja, hvis omskjæring av jenter i større eller mindre grad hadde positive konsekvenser, så kanskje man skulle gått inn for det. Men dette er nok ikke tilfelle.

Skjønner at du blir skremt av filmen. Ikke la det påvirke deg. Typisk Amerikansk egentlig, med en slags fryktpropaganda for å fremme en sak.

19 05 2008
Stian Pedersen

Dette var en bra diskusjon!
Sympatiserer med drittleis standpunkter her.

20 05 2008
drittlei

Hei igjen. Normalt forsøker jeg å ikke være alt for svart/hvitt, men i denne saken er det umulig. Enten synes man det er OK å skjære i barn, eller så synes man det ikke.
Slik jeg ser det kan man ikke mene at det er greit å bare kutte «litt» i ungene.

For øvrig er jeg uenig i at Penn & Teller er skremselspropaganda. De tar for seg kontroversielle emner og harselerer med dem, samtidig som det greit skinner igjennom hva de egentlig mener. Jeg har veldig sans for dem, og oppfordrer alle til å ta en tipp på disse episodene. De er nå i sesong 5 eller noe slikt, og har tatt for seg mye spennende og moro, så som «Mor Theresa», «PETA», «Bibelen», «Hår» etc. Mye hygge her ;D

20 05 2008
Stian Pedersen

Ja, Penn og Teller er ok. Liker ikke stilen, men de har mange gode poenger. Selv syntes jeg scenen der et par sitter og drikker vann fra en hageslange og tror at det dreier seg om ulike spesialtyper av vann, var fortreffelig. De kjente til og med forskjell i smak på det samme vannet!

Jeg er enig med deg at dette med omskjæring er et prinsipielt spørsmål (tror du mente det…), slik at å peke på eventuelle positive konsekvenser ikke nødvendigvis er relevant.

Jeg mener det er fint om foreldre prøver å gjøre færrest mulig irreversible valg på vegne av egne barn. Så kan barnet som voksen velge å f.eks. fjerne forhuden.

Med litt fantasi kan en jo bruke forhuden til nyttige ting. Selv anvender jeg en treklype eller et stor binders og bruker hulrommet til oppbevaring av og til. Ved å strekke på forhuden bare noen timer per dag, får en etter hvert ganske mye plass, og kan f.eks oppbevare vekslepenger eller et par tegnestifter under forhuden…kjekt å ha!

Regner med at litt tull er ok….

20 05 2008
Erik

joda, alt som er positivt med å beholde forhuden er jo relevant ^^

Jeg ser iallefall bort fra alt som heter prinsipper. Å kalle noe for en prinsippsmak bare for å gå bort fra alle reelle poenger om ting som betyr noe. Ikke at det er så farlig, dette er nesten en fillesak. Men jeg har et problem i at man skal verdsette prinsipper over argumenter. Det er som å si at man ikke liker kondomer fordi det er unnaturlig eller ureligiøst.

Selvfølgelig er det en rar tanke at man skal skjære i en menneskekroppen, men jeg tror ikke at menneskekroppen er skapt av Gud eller noen andre. Eventuelle feilgrep med naturen kan vi da rette opp i selv, eller hva? Selv om det betyr litt kutting av unødvendig hud.

20 05 2008
Stian Pedersen

Hei igjen Erik!
Vel…skal ikke late som om jeg skriver med en høy grad av presisjon, men valgte bevisst å skrive at jeg «sympatiserer» med drittleis standpunkter. Du argumenterer etter min menining svært godt for ditt syn, og har faktisk sådd noen korn av tvil hos meg…Men å forandre sitt syn er jo å innrømme at en har tatt feil, og det vil jeg ikke ha noe av!

Mitt standpunkt har vært at omskjæring er galt fordi det er et medisinsk unødvendig inngrep, og jeg holder på det standpunktet inntil videre. Tror jeg skal lese ovenstående diskusjon grundig når jeg får tid (er for tiden student og nå strømmer det på med eksamener)

Ditt angrep på prinsipptenkning var velformulert, men husk på at prinsipper ikke trenger å være tvangstrøyer. De kan fungere som veiledende regler. Jeg har ingenting i mot å bryte prinsipper når pragmatiske hensyn taler for dette. Derfor skrev jeg «slik at å peke på eventuelle positive konsekvenser ikke nødvendigvis er relevant. Med andre ord, kan det være relevant…

Mulig jeg må slutte å se på Yes, prime minister….

Synes selv (overraskende nok) at mitt argument angående unngåelse av irreversible valg tatt på barns vegne, er godt. Samtidig innser jeg jo at foreldre er nødt til å foreta noen slike valg. Tror valget om omskjæring er et valg foreldrene ikke behøver ta på barnas vegne. Spesielt problematisk er det når dette er religiøst begrunnet, synes jeg. Men så hater jeg da også alt som har med religion å gjøre…

Hvis barnet får en runk eller fellatio av en eldre mann, er helvete løs. Men tar mannen i stedet fram en kniv og skjærer vekk forhuden, jubler folk og er glade…

Synes omskjæring minner om et særdeles grovt seksuelt overgrep, og det skal mye til for at jeg betrakter noe som et overgrep…

Mener du at forhud er et feilgrep fra naturens side?

Rart for meg å argumentere i tråd med «de rette meningene». Kanskje begynner jeg å bli gammel…

Jeg skal tenke på saken….

20 05 2008
Erik

@»Hvis barnet får en runk eller fellatio av en eldre mann, er helvete løs. Men tar mannen i stedet fram en kniv og skjærer vekk forhuden, jubler folk og er glade…»

Handler litt om hvorfor man gjør ting. For barnets beste, eller egne tilfredsstillelser.

@»Mener du at forhud er et feilgrep fra naturens side?»

Feil og feil. Unødvendig heller. Akkurat som kviser, negler, øyebryn og annet kroppshår. Og disse fjerner vi jo, og det bare med tanke på å pynte oss. Omskjæring får jo fortsatt være praksis i vestlige land grunnet medisinske grunner. Er det så ille med omskjæring bare fordi det omhandler penis og hud?

Du må jo innrømme at naturen er ganske forskrudd noen ganger. Bare fordi mennesker hever seg over andre dyr i naturen betyr ikke det at vi er perfekte, langt ifra og tvert imot. Vi er ikke skapt, vi er i et stadie i utvikling, hele tiden. Så lenge fordeler > ulemper ser jeg ikke noen grunn til at ikke man skal gjøre noe. Du må innrømme at det er en veldig lett forståelig ligning, særlig for deg som er mattelærer😛 litt tøys er lov

@»Men å forandre sitt syn er jo å innrømme at en har tatt feil, og det vil jeg ikke ha noe av!»

Hehe, sant som du sier. Men det har faktisk skjedd. Jeg blir glad hver gang jeg må innse at jeg har tatt feil, for da har jeg faktisk lært noe, og det er det verdt å drite seg ut for. Tror du jeg kunne blitt så reflektert som jeg er om jeg ikke hadde kunne innsett at andre kan mer enn meg på alle mulige områder (ikke for å høres kvalm ut). Jeg er 20 år. En av seks milliarder mennesker. Selvfølgelig er ikke jeg smartest. Selv om jeg tror at jeg hever meg over gjennomsnittet, men det er jo naturlig🙂 Måtte for eksempel innrømme at jeg tok feil angående ruspolitikk.

En kompis av meg skrev dette. Det er et gammelt innlegg, og han er selv uenig og stiller skeptisisme til noe av det som står der og har planer om å skrive en ny, allikevel, interresant. Jeg er helt enig, men stiller skeptisisme til det siste avsnitett da.
http://st-uv.blogspot.com/2008/02/ny-narkotikapolitikk-n.html

20 05 2008
Erik

Oi, der forsvant innlegget mitt og, men heldigvis reddet jeg det🙂 Opera ulemper ser jeg ikke noen grunn til at ikke man skal gjøre noe. Du må innrømme at det er en veldig lett forståelig ligning, særlig for deg som er mattelærer😛 litt tøys er lov

@»Men å forandre sitt syn er jo å innrømme at en har tatt feil, og det vil jeg ikke ha noe av!»

Hehe, sant som du sier. Men det har faktisk skjedd. Jeg blir glad hver gang jeg må innse at jeg har tatt feil, for da har jeg faktisk lært noe, og det er det verdt å drite seg ut for. Tror du jeg kunne blitt så reflektert som jeg er om jeg ikke hadde kunne innsett at andre kan mer enn meg på alle mulige områder (ikke for å høres kvalm ut). Jeg er 20 år. En av seks milliarder mennesker. Selvfølgelig er ikke jeg smartest. Selv om jeg tror at jeg hever meg over gjennomsnittet, men det er jo naturlig🙂 Måtte for eksempel innrømme at jeg tok feil angående ruspolitikk.

En kompis av meg skrev dette. Det er et gammelt innlegg, og han er selv uenig og stiller skeptisisme til noe av det som står der og har planer om å skrive en ny, allikevel, interresant. Jeg er helt enig, men stiller skeptisisme til det siste avsnitett da.
http://st-uv.blogspot.com/2008/02/ny-narkotikapolitikk-n.html

21 05 2008
Erik

Hmm, med fare for trippelpost.. skjedd noe rart her.

Oi, der forsvant innlegget mitt og, men heldigvis reddet jeg det🙂 Opera ulemper ser jeg ikke noen grunn til at ikke man skal gjøre noe. Du må innrømme at det er en veldig lett forståelig ligning, særlig for deg som er mattelærer😛 litt tøys er lov

@»Men å forandre sitt syn er jo å innrømme at en har tatt feil, og det vil jeg ikke ha noe av!»

Hehe, sant som du sier. Men det har faktisk skjedd. Jeg blir glad hver gang jeg må innse at jeg har tatt feil, for da har jeg faktisk lært noe, og det er det verdt å drite seg ut for. Tror du jeg kunne blitt så reflektert som jeg er om jeg ikke hadde kunne innsett at andre kan mer enn meg på alle mulige områder (ikke for å høres kvalm ut). Jeg er 20 år. En av seks milliarder mennesker. Selvfølgelig er ikke jeg smartest. Selv om jeg tror at jeg hever meg over gjennomsnittet, men det er jo naturlig🙂 Måtte for eksempel innrømme at jeg tok feil angående ruspolitikk.

En kompis av meg skrev dette. Det er et gammelt innlegg, og han er selv uenig og stiller skeptisisme til noe av det som står der og har planer om å skrive en ny, allikevel, interresant. Jeg er helt enig, men stiller skeptisisme til det siste avsnitett da.
http://st-uv.blogspot.com/2008/02/ny-narkotikapolitikk-n.html

21 05 2008
Erik

Har hatt litt problemer med å poste innlegg av en eller annen grunn. Hmm, kanskje det går nå🙂

21 05 2008
Erik

Oi, endelig gikk det. Da skal jeg svare🙂

@»Hvis barnet får en runk eller fellatio av en eldre mann, er helvete løs. Men tar mannen i stedet fram en kniv og skjærer vekk forhuden, jubler folk og er glade…»

Handler litt om hvorfor man gjør ting. For barnets beste, eller egne tilfredsstillelser.

@»Mener du at forhud er et feilgrep fra naturens side?»

Feil og feil. Unødvendig heller. Akkurat som kviser, negler, øyebryn og annet kroppshår. Og disse fjerner vi jo, og det bare med tanke på å pynte oss. Omskjæring får jo fortsatt være praksis i vestlige land grunnet medisinske grunner. Er det så ille med omskjæring bare fordi det omhandler penis og hud?

Du må jo innrømme at naturen er ganske forskrudd noen ganger. Bare fordi mennesker hever seg over andre dyr i naturen betyr ikke det at vi er perfekte, langt ifra og tvert imot. Vi er ikke skapt, vi er i et stadie i utvikling, hele tiden. Så lenge fordeler > ulemper ser jeg ikke noen grunn til at ikke man skal gjøre noe. Du må innrømme at det er en veldig lett forståelig ligning, særlig for deg som er mattelærer😛 litt tøys er lov

@»Men å forandre sitt syn er jo å innrømme at en har tatt feil, og det vil jeg ikke ha noe av!»

Hehe, sant som du sier. Men det har faktisk skjedd. Jeg blir glad hver gang jeg må innse at jeg har tatt feil, for da har jeg faktisk lært noe, og det er det verdt å drite seg ut for. Tror du jeg kunne blitt så reflektert som jeg er om jeg ikke hadde kunne innsett at andre kan mer enn meg på alle mulige områder (ikke for å høres kvalm ut). Jeg er 20 år. En av seks milliarder mennesker. Selvfølgelig er ikke jeg smartest. Selv om jeg tror at jeg hever meg over gjennomsnittet, men det er jo naturlig🙂 Måtte for eksempel innrømme at jeg tok feil angående ruspolitikk.

En kompis av meg skrev dette. Det er et gammelt innlegg, og han er selv uenig og stiller skeptisisme til noe av det som står der og har planer om å skrive en ny, allikevel, interresant. Jeg er helt enig, men stiller skeptisisme til det siste avsnitett da.
http://st-uv.blogspot.com/2008/02/ny-narkotikapolitikk-n.html

21 05 2008
Erik

Oi, der forsvant innlegget mitt og, men heldigvis reddet jeg det🙂 Opera ulemper ser jeg ikke noen grunn til at ikke man skal gjøre noe. Du må innrømme at det er en veldig lett forståelig ligning, særlig for deg som er mattelærer😛 litt tøys er lov

21 05 2008
Erik

Jesus, så mye shit, drit i de to overstående innleggene. Jeg må dele opp posten min…

@»Hvis barnet får en runk eller fellatio av en eldre mann, er helvete løs. Men tar mannen i stedet fram en kniv og skjærer vekk forhuden, jubler folk og er glade…»

Handler litt om hvorfor man gjør ting. For barnets beste, eller egne tilfredsstillelser.

@»Mener du at forhud er et feilgrep fra naturens side?»

Feil og feil. Unødvendig heller. Akkurat som kviser, negler, øyebryn og annet kroppshår. Og disse fjerner vi jo, og det bare med tanke på å pynte oss. Omskjæring får jo fortsatt være praksis i vestlige land grunnet medisinske grunner. Er det så ille med omskjæring bare fordi det omhandler penis og hud?

Du må jo innrømme at naturen er ganske forskrudd noen ganger. Bare fordi mennesker hever seg over andre dyr i naturen betyr ikke det at vi er perfekte, langt ifra og tvert imot. Vi er ikke skapt, vi er i et stadie i utvikling, hele tiden. Så lenge fordeler > ulemper ser jeg ikke noen grunn til at ikke man skal gjøre noe. Du må innrømme at det er en veldig lett forståelig ligning, særlig for deg som er mattelærer😛 litt tøys er lov

21 05 2008
Erik

@»Men å forandre sitt syn er jo å innrømme at en har tatt feil, og det vil jeg ikke ha noe av!»

Hehe, sant som du sier. Men det har faktisk skjedd. Jeg blir glad hver gang jeg må innse at jeg har tatt feil, for da har jeg faktisk lært noe, og det er det verdt å drite seg ut for. Tror du jeg kunne blitt så reflektert som jeg er om jeg ikke hadde kunne innsett at andre kan mer enn meg på alle mulige områder (ikke for å høres kvalm ut). Jeg er 20 år. En av seks milliarder mennesker. Selvfølgelig er ikke jeg smartest. Selv om jeg tror at jeg hever meg over gjennomsnittet, men det er jo naturlig🙂 Måtte for eksempel innrømme at jeg tok feil angående ruspolitikk.

En kompis av meg skrev dette. Det er et gammelt innlegg, og han er selv uenig og stiller skeptisisme til noe av det som står der og har planer om å skrive en ny, allikevel, interresant. Jeg er helt enig, men stiller skeptisisme til det siste avsnitett da.
http://st-uv.blogspot.com/2008/02/ny-narkotikapolitikk-n.html

21 05 2008
Erik

@»Men å forandre sitt syn er jo å innrømme at en har tatt feil, og det vil jeg ikke ha noe av!»

Hehe, sant som du sier. Men det har faktisk skjedd. Jeg blir glad hver gang jeg må innse at jeg har tatt feil, for da har jeg faktisk lært noe, og det er det verdt å drite seg ut for. Tror du jeg kunne blitt så reflektert som jeg er om jeg ikke hadde kunne innsett at andre kan mer enn meg på alle mulige områder (ikke for å høres kvalm ut). Jeg er 20 år. En av seks milliarder mennesker. Selvfølgelig er ikke jeg smartest. Selv om jeg tror at jeg hever meg over gjennomsnittet, men det er jo naturlig🙂 Måtte for eksempel innrømme at jeg tok feil angående ruspolitikk.

21 05 2008
drittlei

Jeg vurderer å døpe om hele bloggen til Stian og Eriks diskusjonsforum🙂
Neida, det er bra at noen engasjerer seg nok til å gidde å legge inn kommentarer, det er bare moro. Jeg er dessverre forhindret fra å blogge denne uken, men håper å ta igjen det tapte i helgen.

Jeg er dypt uenig i at kroppshår, øyenbryn og negler er unødvendige – og skal ved anledning begrunne dette. Kviser klarer jeg ikke å finne noen praktisk verdi i, så der er jeg tilbøyelig til å være enig.

Videre er jeg enig i at mennesket er i konstant utvikling, og slik det ser ut for tiden, kommer vi til å få stresslessformede rumper, fuglebryst og store SMS-tomler – men dersom forhuden er en feillevering fra naturens side – vil den forsvinne av seg selv. Jeg tror ikke dette skjer, men jeg har tatt feil før.

Lykke til med ev. videre diskusjon!

21 05 2008
Stian Pedersen

Jeg er ikke mattelærer, har bare en kvartårsenhet i matte. Ikke så flink med matte. Et overvurdert fag…

Det om å ta feil var ment humoristisk, men det er også sant!

Dette høres ikke bra ut, men jeg har ikke endret syn på mye siden jeg var 17 år gammel.

Det viktigste jeg har lært siden kan oppsummeres med et sitat:

Folk er ikke så dumme som vi tror, de er dummere.

Aldri å undervurdere folks stupiditet…der har jeg gått i fella flere ganger…

Ruspolitikk….vel…temaet var vel her et annet, så jeg lar det ligge.

Har ennå ikke fått lest diskusjonen grundig, synes det er lettere å skrive om saker enn å sette seg inn i dem!!

Takk for drittleis lykkeønskninger!

21 05 2008
Stian Pedersen

Uten å starte en atematisk diskusjon. lurte jeg på dette med ruspolitikk. Hva mente du før, og hva mener du nå? Jeg vil ikke diskutere, bare vite….

22 05 2008
Erik

@»Jeg er dypt uenig i at kroppshår, øyenbryn og negler er unødvendige – og skal ved anledning begrunne dette. »

Poenget mitt er vel mer at vi fikser på kroppen vår. Du mener nok ikke at vi skulle latt negler gro fritt, at håret skulle gro fritt, at det er uetisk å barbere legger, armhuler, rygger, plukke øyebryn osv. Det sitter på kroppen det og. Og som du sier, det har noen nødvendigheter ja, mer enn penisforhuden.

@ Stian
Jeg hadde et ganske konservativt syn på ruspolitikk egentlig. Så begynte noen venner av meg å argumentere litt anderledes.

Du kan lese bloggen her. Den er ganske gammel da, og forfatter er selv uenig i noe av det siste som står. Men det er allikevel ganske plausible meninger. Jeg er helt enig, men stiller skeptisisme til det siste avsnitett da. Tror han har planer om å skrive en ny.

http://st-uv.blogspot.com/2008/02/ny-narkotikapolitikk-n.html

22 05 2008
Erik

@»Jeg er dypt uenig i at kroppshår, øyenbryn og negler er unødvendige – og skal ved anledning begrunne dette. »

Poenget mitt er vel mer at vi fikser på kroppen vår. Du mener nok ikke at vi skulle latt negler gro fritt, at håret skulle gro fritt, at det er uetisk å barbere legger, armhuler, rygger, plukke øyebryn osv. Det sitter på kroppen det og. Og som du sier, det har noen nødvendigheter ja, mer enn penisforhuden.

@ Stian
Jeg hadde et ganske konservativt syn på ruspolitikk egentlig. Så begynte noen venner av meg å argumentere litt anderledes.

Du kan lese bloggen her. Den er ganske gammel da, og forfatter er selv uenig i noe av det siste som står. Men det er allikevel ganske plausible meninger. Jeg er helt enig, men stiller skeptisisme til det siste avsnitett da. Tror han har planer om å skrive en ny.

22 05 2008
22 05 2008
Erik

Har problemer med å poste linken. Innlegget vises ikke om jeg poster det…

Narkotikapolitikk

22 05 2008
Erik

http://st-uv.blog spot.com/2008/02/ny-narkotikapolitikk-n.html

Har problemer med å poste link. Innlegget bil ikke tillate det. fjern mellomrommet mellom blog og spot

22 05 2008
Stian Pedersen

ok, unge venstre liker jeg…

26 05 2008
Johan

Forhuden har en beskyttelsesfunksjon, smørefunksjon, nytelsesfunksjon og inntrengningsfunksjon. Man kan i tillegg få psykiske problemer hvis noen frarøver kroppen disse funksjonene.

3 05 2011
K

Omskjæring av guttebarn er i noen svært få tilfelle riktig å gjøre- der hvor forhuden er så trang at det gir problemer med vannlating og renhold. Vann og såpe er bra og gjør susen. Hvis noen virkelig trodde på at omskjæring alene reduserer forkomsten av hiv/aids (hos gutter, jenter, begge?) så hadde det fra fagfolks side forlengst kommet anbefaling om omskjæring i hivinfiserte land.Her til lands er det ihvertfall mulig å bruke vann og såpe for å rengjøre seg under forhuden istedetfor å bruke kvinnens vagina til samme formål.Det er så enkelt at det burde være mulig andre steder i verden også.Istedetfor å tilby statlig finansiering av primitive stammeritualer/religiøse ritualer bør den norske stat forby dette overgrepet på lik linje med kjønssovergrep mot jentebarn.At jøder/muslimer som sådanne ikke er velkomne i Norge fordi Norge evt skulle forby denne helt unødvendige uskikken, faller på sin egen urimelighet.

3 05 2011
Karl

«Poenget mitt er vel mer at vi fikser på kroppen vår. Du mener nok ikke at vi skulle latt negler gro fritt, at håret skulle gro fritt, at det er uetisk å barbere legger, armhuler, rygger, plukke øyebryn osv. Det sitter på kroppen det og. Og som du sier, det har noen nødvendigheter ja, mer enn penisforhuden.»

Du kan vel knapt sammenligne døde hudceller med en viktig del av penis, at du fikk den fjernet pga fimose er helt ok. Du burde ikke ta din gode erfaring med et medisinsk NØDVENDIG inngrep å sammenligne det med unødvending avkutting av en del av et spedbarns penis. det er uhyrlig og kvalmt at dette foregår i norge. det at du ved flere anledninger kaller det en unødvendig hudbit viser vel bare hvor lite du kan om temaet. så lenge du ikke går uker uten å dusje er det INGEN hygieniske forskjeller hos omskjærte. Morro egentlig. som å si at å kutte vekk øyelokkene gir deg mer hygiene Det er rett og slett kvalmt. AIDS statistikken var vel gode nyheter, men å kutte av forhuden for 60% sikkerhet er vel litt drastisk i forhold til å bruke kondom.
Ettersom du ble omskåret i en alder av 8 fikk du vel aldri opplevd hvor UTROLIG mye nerveendinger det var i forhuden din

Omskjæring burde ha 18 årsgrense ettersom i en alder av 15 vil mange fortsatt følge sine foreldres religion blindt og føle at de svikter dem ved å ikke kjønnslemleste seg. for et valg for en 15åring å ta

3 05 2011
drittlei

Folk må gjerne la seg omskjære når de er gamle nok til å bestemme over sin egen kropp, når de kan tatovere seg eller ha svære bein gjennom nesen – men vi kan ikke tillate, og aldri finansiere, at man skal bruke kniv på dager gamle guttebabyer fordi Gud eller stammen eller skikken eller tradisjonen sier at det er sånn det skal være.
Hvis man skjærer andre deler av ungene sine må man stå til rette for det, da lovene søker å beskytte de som ikke kan beskytte seg selv. Når man skal skjære deler av kjønnsorganet av en gutt, gjemmer man seg bak «tradisjon» eller «religion» – samtidig som vi har gitt klar beskjed om at andre og like fundamenterte tradisjoner og religiøse oppfatninger, som sharia-lover eller øye for øye-tankegangen, ikke aksepteres. Det er også et paradoks at loven som beskytter barn mot unødige, smertefulle, farlige og livsutfoldelsesbegrensende overgrep – bare verner det ene kjønnet. Jeg er rimelig sikker på at det ville vært vanskelig å innføre en lov der bare gutter ble vernet mot overgrep, samtidig som at staten bidrar til å utføre overgrep på jentene. Det hele er underlig.

Ingen regler er absolutte, ei heller kan en lov mot omskjæring være det. Det finnes medisinske årsaker til at det er fornuftig og nødvendig – og da må man naturligvis gjøre det som er til det beste for barnet. Det er skjæringen i friske peniser vi må få bukt med, slik vi har (for en stor del) fått bukt med aksepten for å banke ungene sine i oppdragelsesøyemed. Jeg synes ikke at et opplyst samfunn som hevder å sette menneskeverd i høysetet kan være bekjent av å opprettholde barbariske tradisjoner – det burde vi være for gode til.

11 06 2011
PC

Sjekk, Christopher Hitchens: Circumcision – He destroys Rabbi Harold Kushner

27 11 2012
drittlei

Christopher Hitchens er en svært interessant kar – takk for (om enn virkelig sent) linken!🙂

Legg igjen en kommentar

