Ettersøkt overgriper funnet i USA

8 05 2008

Politiet i Union City, New Jersey, USA pågrep i dag 58 år gamle Wayne Nelson Corliss.

Vedkommende har, etter sigende, erkjent overgrepene.

Flott at politiet og publikum kan samarbeide om å kvitte seg med disse overgriperne, og dette bør absolut fortsette. Det er også hyggelig at Interpol skryter av vårt hjemlige politi og at Kripos sitt arbeid var viktig for at vedkommende ble tatt.

Bildet under viser snuskemannen, og han ser noe mindre mindre fornøyd ut nå. Det er nok ikke så rart, da man i USA har ekstremt lange straffer for slike lovbrudd. Det er lite trolig at han kommer ut av fengselet i live, og det er jo en bra nyhet for verdens fremtidige barn.

Versågod neste!


Handlinger

Information

16 responses

17 05 2008
Stian Pedersen

ja, den mannen har vært en stor fare for hele verdens fremtidige barn…
hele verdens!!!!!!

17 05 2008
drittlei

Stian: Neida, muligens ikke for hele verdens barn, men ihvertfall de asiatiske – og det er vel ikke så nøye, er det vel? Barn i Asia har ikke samme verdi som norske eller hvite barn, eller hva Stian??

17 05 2008
Stian Pedersen

Jeg regner med at han har kjøpt seksuelle tjenester hos barneprostituerte. Hvis saken skulle dreie seg om voldtekt, er jeg med på at han er en fare, men hvis barna har «valgt» å prostituere seg, synes jeg ikke saken virker alvorlig.

Andre amerikanere bomber barn i fillebiter, uten at noen bryr seg, men når én mann har sex med barn, reagerer de fleste med voldsom harme…

Den tvilen du har om verdien av norske barn kontra asiatiske, får du rydde opp i selv. Jeg har ikke sagt noe om dette…

Fra tvilsom retorikk til noe hyggelig:

Takk for en fin blogg! Mange interessante saker!

18 05 2008
drittlei

Stian: Ingen barn «velger» å bli prostituerte, annet for å dekke egne rusbehov eller fordi de blir prostituert av voksne. Vi andre voksne har et ansvar for å beskytte barn, også i andre land, mot utnytting. Det at fattigdom og nød gjør at det er «bedre» å bli utsatt for overgrep enn å sulte ihjel, bør ikke være noen hvilepute for oss.

Overgripere reiser ofte til land med dårlige kontrollorganer og politi, lavt konstnadsnivå (på barn) og liten oppdagelsesrisiko – slik at ikke deres seksuelle praksis skal komplisere livet deres. Det er med stor glede jeg kan konstatere at vår venn fra USA, som denne saken handler om, nå må forholde seg til konsekvensene av misbruket han har begått.

Vår del av verden, som leverandør av reisende overgripere, må sende signaler om at vi ikke aksepterer at våre kriminelle utnytter andres fattigdom på denne måten.

Jeg er ikke uenig i at vi er bevisstløse i forhold til både USA og andre lands opptreden, der barn ofte også blir ofre, men det kan ikke føre til at vi ikke gjør noe med også denne typen overgrep.

Hyggelig at du setter pris på innleggene mine!😀 Jeg synes det er moro å debattere litt rundt aktuelle emner og ikke svelge unna avisenes eller etablerte versjoner av «sannheten». Jeg synes også det er gøy å se at ikke alle deler mitt syn på alt, og dette fører ofte til at jeg må nyansere mitt eget ståsted noe.

18 05 2008
Stian Pedersen

Har litt dårlig tid….bare en liten sak:

«Ingen barn “velger” å bli prostituerte, annet for å dekke egne rusbehov eller fordi de blir prostituert av voksne.»

Dette er helt galt. Har du glemt sakene fra Finnmark, der jentene solgte sex fra bensinstasjon for å få penger til klær, kontantkort og så videre?

Til og med norske barn prostituerer seg helt frivillig. Noen gjør det heller ikke for pengenes skyld, men for spenningen!

Det gikk forresten en dokumentar på tv 2 om dette for noen måneder siden.

18 05 2008
Erik

Jeg mener de voksne har et ansvar over at barn ikke skal prostituere seg fordi samfunnet vårt innbiller dem at de trenger penger, mobil og kontantkort. Om barn vil ha sex, så får de iallefall snakke ut om det, og så ha sex med hverandre for å hindre misbruk av barn. Et barn er ikke klar over sine egne handlinger. Eller, er noen det egentlig? Så dette ansvaret jeg nevner i første setning må læres. En person som ikke kjenner til dette vil støtte misbruk av barn.

Hvorvidt sex med barn er misbruk egentlig er noe man kan reflektere over. Men ettersom de fleste tilfeller er dette en sannhet, så er det nok best i å totalforby det.

18 05 2008
Stian Pedersen

Husk på at det faktisk er lov for voksne å ha sex med barn i Norge! Forutsetningen er at barnet er minst 16 år gammelt.

Tror tankegangen bak seksuel lavalder er noe som dette:
1. Dersom voksne kan lovlig ha sex med barn under 16 år, vil noen utnytte dette og presse barn til sex, uten at disse barna helt forstår hva de er med på. Dette er ikke bra for barna.

2. Ved å forby sex mellom voksne og barn under seksuell lavalder, unngår vi at voksne utnytter barn seksuelt.

3. Dette betyr at noen voksne vil bli straffet uten å ha utnyttet barn, men dette er deres valg, siden de velger å bryte loven.

Dette er ikke så galt, synes jeg, men så kommer problemet:

Folk flest tenker: Når person A er dømt for seksuell omgang med mindreårige, må han/hun ha gjort noe moralsk galt og skadet den mindreårige.

Dette siste er feil, og etter min ringe mening skal det ikke mye ærlig tankearbeid til for å innse dette (litt ekkel arroganse, men det gir liksom litt liv til debatten) .

Og i bunnen for all tåketenkningen rundt barn og seksualitet ligger to premisser som jeg er uenig i:

1. Barn er rene og uskyldige og elsket av Gud
2. Sex er skittent og hatet av Gud

Dette er et tema det rett og slett ikke er akseptert å tenke logisk og fornuftig rundt.

I dag kan lærere si til barn at det er flott og fint og onanere. Det er sunt og en blir kjent med kroppen sin.

Men tenk deg den læreren som forsøker seg på en praktisk illustrasjon av det som er sunt og flott og ingenting å skamme seg over…

Da er det plutselig stygt, farlig og skadelig….

Barn og foreldre har det til felles at tanken på at den andre parten har sex, er frastøtende. Hadde barn fått bestemme ville det kanskje være forbudt for alle over 16 år å ha sex?

«Overgrep» er nå et nærmest innholdsløst begrep. Det pleide å bety noe med vold, tvang og trusler. Nå betyr det bare en aldersmessig kombinasjon som samfunnet har bestemt seg for ikke å godta i forbindelse med seksualitet.

Historisk har ulike samfunn bommet stygt med reguleringen av frivillig seksualitet. Homoseksualitet og forholdet mellom rasene i sørstatene i USA er eksempler på dette. Ingen hvit kvinne ville jo frivillig ha sex med en neger, så selvfølgelig dreide det seg om voldtekt…

Dette får klare seg i denne omgang.

Går jeg for langt nå?

18 05 2008
Stian Pedersen

Forresten, et eksempel på den typiske tåketenkningen:

Som lærer har jeg vært med på å indoktrinere elever på ungdomsskolen i kampanjer av typen «Retten til å bestemme over egen kropp». Etter denne overskriften smyges det egentlige budskapet inn gjennom all svadaen: Du har ikke rett til å bestemme over din egen kropp. Samfunnet har allerede bestemt for deg. Du skal si nei til sex med voksne!

Hvorfor all denne propagandaen? Hvorfor ikke fortelle barna sannheten: Dere er så dumme og umodne at dere ikke får lov til å bestemme over egen kropp!

Erik, her får du trå til og komme med noen sannhetsord!
Gi meg motstand!!!

18 05 2008
drittlei

Jeg vil bare minne debattantene om at de asiatiske barna som denne mannen begikk overgrep mot, var i alderen 6-10 år. Man må ikke blande dette med ungdommer som er 15 år og 364 dager. Mye av argumentene hittils kan sikkert passe greit på eldre barn/ungdommer, men ikke på småunger.

Stian og Erik, hvorfor har ikke dere egne blogger, forresten?

18 05 2008
Erik

Huff, hehe, når du sier det så. Jobber egentlig matte jeg, har eksamen i morgen🙂

Et barn er urikt på livserfaring og modenhet, og vet derfor dårlig hva som er best for en selv. Å derfor pålegge et barn ansvar over egen kropp er uansvarlig av voksne. Dersom et barn vil tattovere seg, prøve rusmidler, ta selvmord, så vil vi da hindre barn i dette. Det kan man gjøre når man er voksen og utviklet et modent reflekterende sinn.

@»1. Barn er rene og uskyldige og elsket av Gud
2. Sex er skittent og hatet av Gud»

Jeg skal ikke påstå at dette er sant, men dette kan vi vel være enige i:
1. Barn er uvitende og kan derfor ikke pålegges for handlingene sine.
2. Sex med barn som nettopp eller ikke i det hele tatt har vært igjennom puberteten kan være og vil ofte, selv om ikke nødvendigvis, skadelig for barnet.

Du presser frem noen bra poeng, men å tillate sex med barn mener jeg er å ta en unødvendig risiko. Vent til barnet er voksent, så kan man ha så mye sex som man bare vil. Da fortsatt med risiko, men med et litt mindre forvirret og litt mer modent individ.

Hvis det kommer et barn til en voksen person og sier at han eller henne vil ha sex med vedkommende, så ser jeg ikke problemet med å si, kom tilbake når du vet hva du vil. Det kan jo ikke få noen negative konsekvenser, kan det? Da jeg var et barn, så var jeg da aldri interresert i å ha sex med en voksen, men om miljøet hadde printa den tanken inn i meg, så ville jeg nok i dag helst sett at jeg hadde blitt avvist. Tenk så forvirrende det er for et allerede forvirret barn å ha hatt sex, og med en voksen i tillegg.

Skjønner ikke helt hva som er så tiltrekkende med å ha sex med et barn uansett. De må jo være skitdårlige i senga. ^^

@»Hvorfor ikke fortelle barna sannheten: Dere er så dumme og umodne at dere ikke får lov til å bestemme over egen kropp!»

Du har jo svaret her. Bare at hvis du sier dette til et barn, så vil barnet kanskje la seg bli provosert av å bli kallt dum, og ha sex i trass. Idioter er skråsikre i sin sak, sant? Jo smartere man er, jo dummere innser man at man er. Det er iallefall min erfaring, og jeg tør å påstå at et flertall barn er dumme.

For at sant skal sies, så tror jeg ikke på fri vilje. Vi er alle på lik linje som barn, uvitende. Det vil komme flere lange innlegg i en annen blogg om dette i morgen eller noe. glabladet.no. Da skal du få lov til å gi meg motstand🙂

@»Men tenk deg den læreren som forsøker seg på en praktisk illustrasjon av det som er sunt og flott og ingenting å skamme seg over…

Da er det plutselig stygt, farlig og skadelig….»

Hehe, morsomt poeng. Samfunnstilpasning er grunnen. Det er ikke normalt å runke offentlig i dagens. Og iallefall ikke foran barn. Kanskje det burde vært greit å kose med seg selv offentlig. Får endre på samfunnet litt om gangen, så kanskje vi kommer dit en dag. Ser ikke helt poenget i offentlig demonstrasjon da. «Barn, slik napper vi i løken.»

Synes det er rart at foreldrene til en 15 år gammel jente kan saksøke og sperre inn hennes 16 år gamle kjereste. Om kjeresten hadde vært eldre, mye eldre, så synes jeg kanskje heller at man heller burde vente en stund og holde reglene satt for å beskytte samfunnets minste. Eller finne seg noen på sin egen alder. Kunne ikke tenke meg poenget i å bli sammen med en femten år gammel eller yngre jente. Hun kan være så moden som du bare påstår, men dette er noe jeg tviler sterkt på.

Det ble mye usammenhengende rablerier🙂 Jeg vet ikke helt hvilke forandringer du vil skal tre i kraft i samfunnet. Kan du ikke klargjøre dette?

18 05 2008
Erik

Jeg ble plukket opp, og har vel nå en egen blogg🙂 Får iallefall lov til å legge inn innlegg der:) Link i innlegget over. Men det er litt restriktivt det som blir lagt ut der da, ettersom bloggen har temaer som omhandler ting som hvordan media fokuserer på alt som er negativt og sprer frykt. Hvordan du skal tenke og handle for å få en bedre hverdag. Og litt forskjellig. Utrolig mye interresant bloggeier har skrevet der🙂

18 05 2008
Erik

Sorry for trippelpost:

Kan nevne noen temainterresante blogger der, ettersom det er mye law of attraction på forsida:
http://www.glabladet.no/2008/05/monster-eller-menneske/#comment-672
http://www.glabladet.no/2008/04/gjenforent-etter-24-aar/
http://www.glabladet.no/2008/02/formaalet-med-glabladet/

18 05 2008
drittlei

Til Erik: Straffeloven tillater omgang mellom personer som er omtrent like gamle, ta en titt på Straffelovens § 196:

http://lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html#196

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Det finnes mye rettspraksis på at en et par-tre år eldre gutt lovlig kan ha seksuell omgang med en feks 15 år gammel jente, da jenter modnes tidligere. Normalt vil omvendt aldersspredning være mer problematisk.

18 05 2008
Erik

Ok. Jeg har bare hørt om et par skrekkhistorier. Kanskje fra andre land.

Bra at du er så opplyst om loven, drittlei. Gir deg så utrolig mye bedre perspektiv og innsyn til å blogge🙂

18 05 2008
Stian Pedersen

drittlei!
Loven blander jo nettopp sammen 6-åringer og 15-åringer!

Den sier at en 15-åring er å betrakte som et spebarn når det gjelder bestemmelser om egen kropp. Strafferammene varierer dog etter alder.

Hvorfor har vi ikke egne blogger?

hm…

1. Tolkning: Hvorfor dominerer dere bloggen min? Kom dere vekk!
2. Noe av det dere skriver kan under visse betingelser oppfattes som til en viss grad interessant…nok til å gå i gang med egen blogg.
3. Bare et spørsmål…

Det forplikter å ha egen blogg. Tror ikke jeg har energi til å starte. Formelt sett er jeg i gang:

http://laika1997.blogspot.com/

Men kvaliteten er ikke så høy….

Jeg synes drittlei skriver godt og holder en saklig tone, så jeg tror jeg holder et øye med denne bloggen en stund. Så kan jeg jo lære et og annet!

18 05 2008
Stian Pedersen

hm innlegget mitt forsvant bare….

vel, ikke noe viktig, får komme sterkere tilbake en annen gang.

Legg igjen en kommentar

