Ta ansvar, for pokker!

11 05 2008

Igjen har det vært en alvorlig trafikkulykke, denne gangen ved Gardermoen der totalt 8 personer ble sendt til sykehus. Ulykken skjedde ved at en bil kom over i motgående kjørefelt og kolliderte med møtende trafikk.

Dette kunne vært unngått ved at man hadde bevilget penger til skikkelige veier og midtdele på alle hovedveier. Alle i regjeringen, på Stortinget og i særdeleshet samferdselsminister Liv Signe Navarsete bør ta en titt på bildet under, for ansvaret for dette er deres.


Handlinger

Information

25 responses

11 05 2008
TT

Ikke for å være jævlig, men jeg håper virkelig at en av de som sitter i regjerningen får kjenne hvordan det føles å miste sin nærmeste i trafikkulykke. Først da får man fart på utbyggingen.

11 05 2008
Per

For det første: Firefelts vei er under bygging på denne strekningen.

For det andre: Det er IKKE politikerne sin skyld at ulykker skjer. Det er bilførene sin skyld. Midtdeler på veiene gjør at det blir langt færre møteulykker, men man kan bare ikke ha midtdeler på alle veier.

11 05 2008
drittlei

Det er absolutt myndighetene, representert ved politikerne, som har ansvaret når det skjer ulykker som enten kunne vært unngått eller som der skadeomfanget kunne vært betydelig redusert ved hjelp av enkle innretninger.

Det er politikernes ansvar å gi de som betaler dyrt for å kjøre på veiene, skikkelige veier – ikke halvveis krøtterstier som vi har alt for mange steder. I årevis har nye veier blitt underdimensjonert og bygget på billigste måte, selv om det også innebærer at mange mister sine eller får svært redusert livskvalitet.

Det er helt riktig at vi ikke kan ha midtdele på alle veier, ei heller kan vi bare ha enveiskjøring overalt – men vi KAN forlange skikkelige hovedveier, brede, gode og sikre hovedveier.

11 05 2008
Enig med Per

Enig med Per. Hvis alle holdt fartsgrensen og ikke kjørte forbi folk som holder fartsgrensen så slipper vi disse ulykkene. Sjåfører har seg selv å takke!!!!

Hadde alle holdt fartsgrensen hadde vi hatt færre ulykker…

11 05 2008
Robert

altså..

Jeg vet ikke om dere virkelig er dumme, trangsynte eller bare trenger seriøs hjelp!

Hva faen har staten eller veiens kvalitet å si i en ulykke som dette!?.. Mener du at norge virkelig må være det første landet på planeten som har biler på skinner for at dumme uforsvarlige nordmenn skal holde seg i riktig felt?!..

Jeg håper for gudsskyld det aldri kommer midtdelere på slike veier som dette for da blir det helt umulig å kjøre forbi sinker som ligger flere titalls km under grensa pga sin egen usikkerhet på veien!

Som lastebilsjåfør møter jeg på mye idioter som overhodet ikke skulle fått lov til å spille bilspill på playstation en gang, enda mindre kjøre på offentlig vei!

Idioter som dette har ingen andre enn seg selv å skylde når det smeller!
Jævli rart at jeg enda aldri har truffet noen i fronten eller drept noen på veien i mine år som idiot sjåfør med både spreke sportsbiler, gamle slitne vrakbiler samt lastebiler på 40tonn+

nei det har ingenting med veien å gjøre!!!!!!!

11 05 2008
Jon

Her bøtter det inn på med folk som mener bilistene selv har ansvaret. Vi får håpe de selv blir uforskyldt offer for en annen bilfører som får et illebefinnende og mister kontrollen. Kanskje det da blir litt omløp i hodet?

Hele resten av verden har trafikksikkerhet på budsjettene sine. Men ikke Norge. Man kan ikke gardere seg mot bilførere som gjør feil. Men man har allverdens mulighet til å begrense skadeomfanget. Dessverre stiller Navarsete og resten av inkompetansegjengen i Tufteregjeringen opp med holdningskampanjer.

11 05 2008
Pål

Både enig og uenig angående hvem som har ansvaret etc.
Men syns uansett at det blir helt feil i denne debatten og forhåndsdømme sjåføren av denne bilen som «dum uforsvarlig nordmann», og automatisk konkludere med at han har enten kjørt for fort eller prøvd å kjøre forbi noen andre, som Dere antyder i innleggene Deres!

Dere har ingen som helst anelse om hvorfor han kom over i feil kjørefelt, så kutt ut å automatisk konkluder med hva han har gjort galt, ok??

Ang møteulykker, så er jo både NAF, Trygg Trafikk og de andre enige om at skikkelige midtdelere på våre hovedveier vil redusere møteulykker(selvfølgelig….) men og dødstallene betraktelig.
Og da mener jeg at det er regjeringen sitt ansvar å gjøre sin del til at dette blir gjort, i form av penger i statsbudsjette.
Men dette gjør de ikke, da det er for dyrt osv……

Men å stadig øke bistanden til u-land etc, det kan vi ta oss råd til, selv om vi flere ganger i det siste har sett at mesteparten av de pengene går rett i lommen på de som styrer i disse landene.
Så ja, er enig i at regjeringen her har et ansvar, basert på sin motvilje til å bidra økonomisk til å sikre våre veier, og ikke minst for at de har latt veinettet vårt forfalle til de grader som de har gjort de siste 20 årene.

11 05 2008
Falk

Til Per: Du sier, «Det er IKKE politikerne sin skyld at ulykker skjer. Det er bilførene sin skyld.»

I henhold til denne ulykken, bør du bruke bilførerne i flertall? Poenget er, ja, det er en bilførers feil, men dessverre er det gjerne lite som kan gjøres for den andre i en del slike saker. Det videre poenget er at sterkt trafikkerte veier, der det over flere år har vært en del ulykker, hadde trengt en bedre sikring for lenge siden.

Men ja, det er en haug billister på veiene som aldri burde vært der. I en del tilfeller løser de saken selv, men når det skjer får man bare håpe at de ikke tar med seg noen andre… (uten noen videre referanse hva som har skjedd i denne saken, hvilket jeg ikke vet noe om)

11 05 2008
Tom

Det er ikke myndighetene sin feil at folk kjører i hverandre. Var på vei fra Østerdalen midt på dagen i dag. Rett etter Amadeus dyrepark kom en IDIOT i en sølvgrå Toyota Yaris BP7404X i 60-sonen som på død og liv skulle kjøre forbi en hel haug med biler på en gang. Over dobbel sperrelinje og uten tanke for at det kom biler i mot, bare fortsatte han til det nesten gikk galt. Dette gjentok seg flere ganger. Til slutt havnet han bak meg og lå maks 2 meter unna støtfangeren min. Jeg ga tegn med bremselysene om at han måtte holde avstand. Da han ikke reagerte på det bremset jeg rolig ned fra 80 til 60. Null reaksjon i bilen bak. Etter hvert så kødden sitt snitt til å kjøre forbi uten hensyn til den bilen som kom imot. Så skjedde det utrolige…han forsøkte å presse meg av veien!! Da kokte det over for meg, og jeg ringte 112 og ba Politiet stoppe IDIOTEN før han forårsaket en ulykke. Håper inderlig Politiet fikk tatt IDIOTEN.
Absolutt ingen av disse hendelsene har noe med veiens beskaffenhet eller politikernes udugelighet å gjøre. Det var ene og alene IDIOTENS handlinger som kunne ført til en større ulykke.

11 05 2008
Kjetil

Vi har mange veier med 90 fartsgrense, ikke bare E6.

Å legge skylden på staten for ulykker, fordi det ikke er midtdeler som fysisk skiller kjøreretningenefra hverandre, er rent tøv.

Midtdeler på alle hovedveier som bloggeren her viser til, kan jeg ikke tolke som annet enn ironi. Altså ment som en spøk.
Ingen land er i nærheten av å ha midtdelere på tilnærmet alle hovedveier. Tror ingen land ønsker dette heller.

11 05 2008
drittlei

Hvordan kan noen synes det er greit å betale kr 2600 i veiavgift, kr 5-6 per liter bensin i avgifter og kr 20 for å kjøre inn i Oslo, og fortsatt være fornøyd med vegstandarden i dette landet?

Det er åpenbart noen som mener de selv er bedre sjåfører enn andre, og som aldri ville vært årsaken til en ulykke, men hovmod står for fall. Når innstillingen din til å kjøre bil består i at «alle andre er idioter og har selv skyld for alt som rammer dem», finner jeg det ikke betryggende i det hele tatt. Dersom disse kan garantere at de aldri kommer til å kjøre forbi, aldri ha et illebefinnende, aldri bruke mobiltelefon uten handsfree, aldri bli blendet av solen, aldri sovne aldri osv osv osv – er det mulig at vedkommende aldri kommer til å forårsake en møteulykke. Alle vi andre er bare mennesker og gjør dessverre feil, har dårlige dager, gjør dumme ting osv.

Slik jeg ser det, er dette enkel fysikk. Dersom man har et midtdele på høyhastighetsveiene våre, er det tilnærmet umulig å få en møteulykke. Det er møteulykkene som stort sett dreper folk.

Samtidig bør selvfølgelig veier med stor belastning være minst firefelts, slik at forbikjøring av saktegående trafikk, blir uproblematisk. Det er underlig at man ikke klarer å bygge slike veier i Norge når andre land gjør dette uten problemer, også land med utfordrende geografi.

Vi betaler og betaler for å kjøre bil i dette landet, samtidig som politikerne sløser bort pengene våre til andre ting enn skikkelige veier. Det er en skam, og fører i ytterste konsekvens at folk drepes og skades. DET ansvaret kan de ikke voteres seg bort fra, det hefter ved dem.

11 05 2008
ompa

For det første: I forhold til inntektsnivået i Norge er det faktisk ganske billig å kjøre bil i dette landet sammenlignet med andre.

Når to eller flere biler treffer hverandre er det ALLTID en av sjåførene som har skyld i det. Det kan være rein villmannskjøring som flere har nevnt her, det kan være bruk av diverse elektroniske duppeditter i bilen, det kan være at man har for stor fart i forhold til kjøreforholdene, det kan være at man sovner, for å nevne noe. I noen få tilfeller hvert år er årsaken at sjåføren får et illebefinnende. Det er også et forholdsvis stort antall av møteulykkene mellom bil og lastebil som skyldes at bilføreren selv velger å kjøre på lastebilen.

Det å være sjåfør er et vanvittig stort ansvar, som kanskje ingen, ei heller undertegnede, tar seriøst nok. Og hvis jeg skulle sovne mens jeg kjørte, eller skrev sms, så ville jeg selvfølgelig blitt lettet om det var midtdele på den veien, men det gjør meg slettes ikke til en bedre sjåfør på de veiene hvor dette ikke finnes, kanskje heller sløvere.

11 05 2008
drittlei

Ompa: Du har rett i flere ting, både at diverse ting og tang tar mer av oppmerksomheten vår i bilen og at vi tar på oss et enormt ansvar når vi setter oss i bilen. Ei heller blir vi bedre sjåfører av midtdele, kanskje også dårligere eller sløvere – men konsekvensene av vår uoppmerksomhet eller feil blir utrolig mye mindre dersom du ikke kommer over i motgående kjørefelt.

11 05 2008
ompa

Drittlei: Selvfølgelig, men det er bare en så vanvittig irriterende tendens i dette overflodslandet at det offentlige skal ha ansvaret for alt mulig, men «ingen» vil betale skatt og «alle» skal visst stemme Frp. (Bare litt generell gruff…). Er jo vill galsap å påstå at det er staten sin skyld at to biler kolliderer. Her en dag gikk jeg på trynet fordi jeg tro på skolissa mi. Lurer på om ikke det også er Navarsetes ansvar?

Når det gjelder det å være sjåfør: Er veien dårlig, så må du senke farten. Er det mye snø på veien, så må du senke farten. Er du trøtt, må du stoppe og sove. Må du snakke i mobil eller sende sms, så må du stoppe. Alle kunne ønske seg at flere av veiene i Norge hadde bedre standard, og mange er forferdelig dårlige, men uansett er det sjåførens ansvar å tilpasse seg dette.

Det er selvfølgelig positivt at det nå gjøres noe med den strekningen som denne ulykka skjedde på, jeg kjører der selv flere ganger daglig, men veiarbeid i Norge tar tid pga av grunnforholdene, så det å gjøre noe med alle hovedveiene i landet for å bedre sikkerheten, er så hinsides langt fram i tid at det vil være mye mer effektivt om vi får til en holdningsendring hos oss som sjåfører.

12 05 2008
ANNE

Men her er de faktisk i gang med å utvide til 4-felts motorvei.
Det er nedsatt fart der og du må absolutt holde øynene på veien her

12 05 2008
Alexander

Har sett ganske mange som kjører som noen svin på veier som virkelig ikke er beregnet for det. Hvis du ikke er i stand til å bedømme fart du bør ha på den veien du kjører på så burde du kanskje ikke fått ha lappen?

Det er farlig å kjøre bil, og når folk kjører som noen svin hjelper det lite at veien er fin. Folk kjører for fort uansett.

Det er en grunn til at det er fartsgrenser: de skal holdes. Det er en sammenheng mellom fart og antall bilulykker. Dessverre herr liberalist, men sånn er det.

12 05 2008
Jasså

Tom; Posten din med Yarisen, tok meg seriøst 2min og finne ut hvem den bilen var registrert på. Kanskje en fordel og ikke gi så sensetiv inforasjon om andre på nettet? Spesielt sånn som du utdyper deg på denne bloggen…

12 05 2008
eilif

To personbiler i 100 km/t passerer hverandre med en klaring på rundt en meter … 3 tonn i 200 km/t relativ hastighet … om og om igjen. Om 50 år vil folk se tilbake på det her og riste på hodet. Det er ikke for ingenting at man bygger midtdeler over hele Sverige.

Og midt opp i det hele kommer trailere og gud vet hvor mange tonn, med bremsestrekninger herfra til pinse, som sitter og banner over at alle andre kjører feil. Spar meg.

12 05 2008
Nils A.

Er det typisk norsk å være idot?

Uten å si noe om denne tragiske ulykken, så blir ofte oppgitt over hvordan mange legger skylden på staten/kommunen ved ulykker på veien.

Noe er veldig galt hos mange nordmenn, nå man forventer at det skal være fysiske hindringer som hindrer oss i å komme over i feil kjørebane, kjøre for fort eller kjøre i fylla.

Nordmenn trenger:
-Fartsdumper på alle veier tilpasset slik at man ikke kan kjøre over oppgit hastighet utenå skade bilen.
-Midtdelere på alle veier.
-Autovern på alle veier det er mulig å kjøre inn i hus, gjenstander eller mennesker.
-100 talls fordobling av trafikkpoliti som følger med
– Fotgjengere skal være adskilt med autovern eller jordvoll på alle veier. Slik at det er fysisk umulig å kjøre på et menneske.
– Tottalforbud for gående å krysse all offentlig vei. Alle gangfelt fjernes og erstatters med underganger eller gangbru.
– Påbudt alarm i alle biler som gir lyd og lyssignal til sjåføren ved for nær avstand til bilen foran.
– Påbudt alkoholmåler i alle biler for å kunne starte bilen.

Dette ville folk ha reagert negativt på, for vi er en sutrenasjon. Hvor vi elsker å legge alt ansvar på staten orge når noe går galt.
Selvsagt er veisikkerhet viktig, og det skal prioriteres. Men det går da en grense for hvor langt man skal gå…

12 05 2008
Nora

Jasså: Bilmerke og bilnummer er ikke akkurat sensitiv informasjon.

12 05 2008
turbo

I stedet får midtdeler burde norge få til veier som samsvarer med antall biler som ruller på veien. antall solgte biler er langt mer enn det norske veier er bygd får… det er på tide at avgifter som bilister betaler blir brukt på bilister med å bedre veier og bygge dem ut. og farstdumper kan en bare putte et visst sted. flere av dumpene som blir bygd kan ikke kjøres over i fartsgrense da skamslår en bilen.
men staten tjener jo grovt på dårlige veier, ettersom bilene blir ødelagte og må på verksted så tjener de på dele innkjøp og får folk i jobb.

og dette med ulykker vil jeg tro er forårsaket av bilister som ikke greie og bedømme hvor trøtte de er, hvor fulle de er.. og ikke minst hvor gode sjåfører de tror de er, ellers har du de overnervøse som ikke kan bedømme fart etter forhold, også har vi den eldre generasjonen som ikke følger med i trafikken++ ungdommer som prioriterer fett anlegg og fete felger og bruker utslitt gummi på hjula som ikke tåler hastighet eller dårlige veiforhold.
blir oppgitt jeg, kjører selv litt grisete i blandt, men sørger får at det er kontrollert og at det ikke er noen i mils omkrets samt alene i bilen.. og har aldri bulket med noen.
men når jeg kjører som folk flest da har jeg blitt påkjørt utallige ganger det er helt utrolig..

min mening er bilisten skyld. vær oppmerksom.

12 05 2008
arngor

På akkurat denne strekningen finnes det en fotoboks når 3 felt (2 felt den ene veien og et felt motsatt vei) migreres til kun et felt i hver retning.

Her har det vært mange ulykker (også dødsulykker)!!!!!

Hvorfor kan ikke noen som har ansvar for vei sikkerhet snart ta ansvar og få denne fotoboksen flyttet 300 meter nordover på E6 (eller få den fjernet helt, er kun plassert der av profitt hensyn av en eller annen byråkrat uten bil eller sertifikat)

Plaseringen av denne er like idiotisk som de luringene prøvde seg på i Oslo: Fotoboks midt i et lyskryss!!!! Påkjørsler florerte – ble til slutt fjernet….

Man kan jo også nevne et sted til:
Fotoboksen ved Svartskog syd for Oslo (E18 Mosseveien nært Tusenfryd) – er også et sted med dødsulykker rett ved fotoboks hvor 2 felt i den ene kjørerettningen blir til et felt…..

12 05 2008
Skremt

I alle dager. Hva tenker noen av dere med? Jeg kjenner faktisk de som satt i denne bilen med tre unger. Han som kjørte er en kjempe flink sjåfør , så hva som skjedde vet jeg ikke. Alle (selv dere som visst nok er bedre enn alle andre her) kan bli akutt syke eller besvime osv. som lyn fra klar himmel. Skjerp dere.
Det er noen som uttaler seg så dumt her at jeg blir skremt. Tenk dere godt om….selvfølgelig bør det være noe som skiller kjørebanene……dere skjønner det kanskje den dagen noen dere har kjær er innblandet.?? Eller kanskje ikke…ikke godt å si.

Hilsen livredd for å treffe på sånne lunier som noen av dere.

13 05 2008
soserøret

Norge har dårlige veier, høye avgifter og bompengering på hvert hjørne.
Det er faktisk ikke så dyrt å kjøre bil i andre land. Politikerne sitter her på pengesekken og ruver, mens de tenker over hvilke avgifter de kan øke.

De burde skamme seg, et oljeland. Bilene er dyre, bensinen er dyr, og skattene er høye. De piper om at vi skal bli miljøbeviste, men de setter ikke ned avgiftene på de bilene som er mest miljøvennlige og sikre.
Norge har DÅRLIGE veier, vi må trekke hue ut av vår egen navle og se lengre en Østlandsområdet. Vi er et molboland og folk ler av oss!

19 05 2008
tysk

ulykke skje – da kan man har fartsgrensen paa 20km/t eller 130km/t. men det stoerste problem er jo hvis man maa alltid passe paa traffiken fordi det gaa ikke fort nok. du har alltid en bil foer deg og naar du passe ikke bare ett sekund sitter du i rumpa av bilen foer deg. spesielt paa E6 trenger man 4-feltveien og midtdele.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: