Sensur kontra redaktøransvar

12 05 2008

I dag sto det et stykke i Dagbladet som jeg, og mange med meg, var opprørt over. Saken handlet om en ung kvinne som ble befølt av en gjeng somaliere. Den saken har jeg allerede laget et innlegg om her, så det er ikke noe jeg skal ta for meg igjen.

Veldig tidlig etter at Dagbladet la ut denne saken, ble debattforumet stengt med følgende begrunnelse: Debatten stengt etter gjentatte rasistiske ytringer.

For en utenforstående ser det nå ut som om alle innlegg var rasistiske.

Jeg hadde ikke sett noen av meldingene, da hele debatten var fjernet før jeg leste artikkelen, og jeg kan således ikke si hvorvidt disse var rasistiske eller ikke. Jeg synes dette viser en uheldig trend som vi nok bare har sett begynnelsen på, nemlig redaktøransvar – noe som gjør at nettstedet kan bli stående ansvarlig for ytringer fremsatt av andre enn redaksjonen.

Hvem er det som vurderer hvorvidt en ytring er rasistisk eller ikke? Normalt vil dette være domstolen, og i følge norsk rett kan man si rimelig mye før det rammes av Straffeloven. Er det ikke heller slik at det er avisen eller nettstedets politiske ståsted som blir avgjørende? Dagbladet har en politisk agenda, og ved å nekte motargumenter, ved å fastslå at de er rasistiske og nekte andre å vurdere dem, kan de styre debatten dit de ønsker.

Dette er svært uheldig. Mine tidligere innlegg om «ambulansesaken» omtaler forskjellen mellom å mene at noe er rasistisk og hvorvidt det faktisk er det. Ved å gjennomgående sensurere ytterliggående innlegg eller innlegg med annen politisk farge enn ens egen, fjernes muligheten vi som lesere har til å kontrollere ektheten i Dagbladets påstand om rasisme.

Hvorfor ikke la ekstreme ytringer bli motsagt av andre, slik at de mister sin gjennomslagskraft og verdi – i stedet for å ukritisk sensurere dem?


Handlinger

Information

12 responses

12 05 2008
Gretten

Jeg er litt overrasket av responsen borte hos meg. Hvordan fant du frem dit? Jeg gidder ikke pinge etc bloggen min, men plutselig var det jo fullt av anonyme luringer der.

Men jeg er enig med deg at disse såkalte debattene som stenges pga rasistiske utsagn burde få stå der til evig og bli motsagt med konstruktive motargumenter.

12 05 2008
Ola Hansen

Det jeg frykter, er at når ordet ‘rasistisk’ har blitt ødelagt nok, har vi ikke lenger noe forsvar når de «ekte» rasistene kommer… Og når styresmaktene er så blinde som de er for de problemene som er, vil de «ekte» rasistene få en åpning. Ku Klux Klan vet det nok ikke selv ennå, heldigvis, men de har -sånn som jeg ser det- etterhvert fått et helt annet rekrutteringsgrunnlag i Norge enn det de fortjener å ha.

12 05 2008
Harald

Hvis ikke invandrere av alle farger begynner å oppføre seg ordentlig i landet de har søkt «tilflukt» i (de reiser jo stadig tilbake og ferierer)er det på tide å danne en form for Natteravner som tar på seg rollen som borgervern.
Personlig bærer jeg nå alltid på meg noe som vil garantere at flere som velger å uprovosert angripe meg ikke slipper fra det med livet i behold.
Det skal være lov å forsvare seg og sin familie eller venner.
Det må nå bli nulltolleranse overfor mennesker som velger å utnytte vår velvilje. Velviljen er over for min del. Jeg er over 60, og har sett landet mitt blitt ødelagt av bevistløse politikere.
Nå må vi ta til motmele

12 05 2008
12 05 2008
Om Haralds innlegg

Haralds innleggskal ikke sensureres bort. Det skal overleveres politiet i den hensikt å stoppe flere forbrytelser.

«Personlig bærer jeg nå alltid på meg noe som vil garantere at flere som velger å uprovosert angripe meg ikke slipper fra det med livet i behold»

– Ulovlig våpenbesittelse.
– Trusler som er egnet til å fremkalle alvårlig frykt
– Evt. drap og planlegging av drap.

For ordens skyld. Der er ikke privat dødsstraff i Norge. Det skal en ekstrem situasjon til for at drap skal ansees som en adekvat nødvergereaksjon.

12 05 2008
Tobias i tårnet

Ja hva skal vi si til det vi nå ser utspille seg i Oslo?
Er de forferdelige rasistene Nordmenn eller Somaliere ?

Venstrefolk og andre elsker å fortelle oss for noen forferdelige mennesker det er som bor i Norge, men når negrer slakter negrer i samme landet på Afrikas kontinent, da er disse venstrevridde her i Norge musestille. De tør ikke engang å kalle en spade for en spade.
Men vi ser slaktingen av mennesker som t.o.m er av samme rase, samme hudfarge, snakker samme språk, bor i samme by og jobber på samme arbeidssted. Nå oppfører de seg som ville dyr, men venstresiden i Norge er så stille så stille så stille. Hvor er de nå??? Det er grusomt at Afrikanske land på nytt og på nytt utsettes for masakre. I tilleggg til Aids og sultkatastrofer. Afrika står på stedet hvil når det gjelder menneskerettigheter som hindrer politisk og sosial fremgang.

En av problemstillingen blir forsatt om bistandspenger fra Norge og andre giverlandene ikke vil få noe positiv effekt for fredsprossen eller for folket når 100 millioner av kroner av bistandsmidler havner i lommene til korrupte stammeledere.
Bistandspenger og korrupsjon har også stanset all form for videreutvikling og egenproduksjon. Norsk bistandstøtte har eller ikke ført til positive politiske resultater i Midtøsten eller andre deler av verden. Dette er pengestøtten til LTTE -geriljaen på Sri Lanka, og til styremaktene i Palestina , Uganda, Somalia og Kenya eksempler på.

————————————— —————————————

Her er et utdrag fra pressemeldinger de siste ukene. Det er ikke bare bistandshjelp som er problemet.. Stammekriger og korrupsjon hindrer Afrika i å videreutvikle seg…der hevndrap, voldtekt og misshandling rammer kvinner og barn.Om somaliere kommer til Norge er problemet løst, og om vi er musestille og ikke kommer med kritikk vil problemene løse seg??

Kongo:

Om lag 100.000 mennesker har flyktet bare den siste måneden fra voldtekter, drap og kamper øst i Kongo. Hjelpearbeidere frykter blodbad i området dersom opprørerne og regjeringen ikke blir enige. – Situasjonen er desperat. Hele landsbyer flykter fra krigshandlingene, forteller generalsekretær Tomas Archer i Flyktninghjelpen på telefon fra byen Bukavu øst i Den demokratiske republikken Kongo.En tredel av befolkningen i provinsen Nord-Kivu er på flukt. En halv million mennesker har flyktet i år, 100.000 av dem den siste måneden.

. Nigeria :

– Voldtekter av mindreårige jenter er blitt utbredt. Det er alarmerende, sier visepolitisjef Suleiman AbbaSuleiman Abba i Kano, den viktigste handelsbyen nord i Nigeria.Gjerningsmennene er som regel mellom 45 og 70 år gamle, mens ofrene i hovedsak er jenter mellom tre og elleve år, sier Abba. I flere av tilfellene er det snakk om gjengvoldtekter.

Ifølge Abba tror mange voldtektsforbrytere at rituelle barnevoldtekter vil gi dem rask rikdom. Andre tror at voldtekter av mindreårige jomfruer kan kurere sykdommer som hiv og aids.

– Folk voldtar småjenter fordi kultledere forteller dem at det er en forutsetning for å bli rik. Dette skjer daglig, sier Abba.

Sudan:

Fredsavtalen i Darfur stopper ikke voldtektene og drapene.Onsdag kom Johansen til Darfur for å forsøke å overtale to opprørsgrupper til å undertegne fredsavtalen som de andre opprørsgruppene har signert.- Sikkerhetssituasjonen er veldig alvorlig. Voldtektene, overgrepene og plyndringene fortsetter, sier Raymond Johansen til TV 2 Nettavisen fra Nyalla i Sør-Darfur.Utbrytene fra den største geriljagruppen, SLA, har nektet å undertegne fredsavtalen som ble forhandlet fram i mai. Det samme gjelder militsen JEM (Justice and Equality )

Kenya:

Antall voldtekter av kvinner har steget dramatisk i forbindelse med uroen etter presidentvalget i Kenya, opplyser lederen for et kvinnehospital i hovedstaden Nairobi.Særlig har tallet på gjengvoldtekter økt, sa direktøren for Nairobi Womens Hospital, Sam Thenya, onsdag. Det siste døgnet har 19 voldtatte kvinner kommet til sykehuset.- Flere av dem har fortalt at de er blitt gjengvoldtatt foran familiene sine. Og alle de kvinnene som kommer til oss nå, sier at det er veldig mange andre der ute som ikke greier å komme seg hit, sier Thenya.Også FNs hovedkvarter i Nairobi uttrykker bekymring over at rasende gjenger begår seksuelle overgrep.- Det er kommet bekymringsfulle meldinger om seksuelle overgrep mot sårbare grupper, sier organisasjonen i en uttalelse.Hittil er flere tusen mennesker drept i den omfattende konflikter etter valget i Kenya.

12 05 2008
blæ

Go harald

12 05 2008
Kenneth

Er nok enig i at Haralds innrømelse om besittelse av forsvarsmiddel er litt å ta i. At noen velger å viderebringe informasjonen til rette myndigheter får være opptil en selv å avgjøre. Han er en gammel mann som sikkert har sett mye dritt i sin tid, men at han velger å ta med seg noe i lommen for å føle at han kan gå tryggere på gaten klandrer jeg han ikke for, og da tenker jeg ikke på at det er noe skummelt mørkt der ute, annet en nattens mulm og mørke. Er masse og være redd for der ute om en er litt paranoid. Synes alikevel det er meget synd at politiets prioriteringer og manglende tilstedeværelse i gatene har gjort at mennesker skal føle at de ikke kan gå ute uten å bevæpne seg. Når borgervern nevnes går det kaldt nedover ryggen min, er det ikke dette kkk ol «organisasjoner» har kalt seg. Vi trenger ikke noe borgervern, vi trenger å tenke litt mer på hverandre, ha øyne og ører åpne når vi ferdes ute, roper noen om hjelp på havet, eller på fjellet settes alle kluter til for å hjelpe. Høres det samme hjertesjerende ropet midt i byen, så lukker vi bare ørenen og vandrer videre. Det er denne mentaliteten vi må komme oss unna, hvor mange overgrep av alle slag kunne ikke vært unngått hvis vi hadde hørt vårt medmenneskes rop om hjelp å aggert. Ikke missforstå meg, jeg forsøker ikke være skinnhellig her, hva jeg ville gjort, og hvor mine grenser ville bli trukket i en situasjon kan jeg ikke forestille meg. Hva mitt sinne kan forårsake, om jeg hadde kokt over, eller klart å beherske meg kan jeg ikke med sikkerhet si. Men å gå rundt med en fryktskapt ide om hvordan en ville reagere, vil bare være med å forsterke en reaksjon som i utgangspunktet kan være vanskelig og kontrollere.

13 05 2008
lothiane

Jeg synes igrunn det er greit at db.no stenger kommentarfeltet når det blir oversvømmet av rasistiske kommentarer. Det har skjedd en rekke ganger før også. Dessverre tiltrekker disse «diskusjonene» seg en rekke «debattanter» som ikke har særlig med argumentasjon å komme med, men som gjerne spyr ut eder og galle. Det gjør at flere ikke orker/gidder lese eller delta der. For min del har jeg sluttet å lese dagbladets kommentarfelt fordi det er så ekstremt usaklig til tider. Da leser jeg heller gode og saklige blogginnlegg.

13 05 2008
hypsnos

Alle aviser, tv-stasjoner osv. og fora har regler for hvordan de sensurerer, og alle følger Vær varsom-plakaten og norsk lov! De kan ikke sitte å gå igjennom hver eneste kommentar før den havner på trykk, derfor sitter det moderatorer å endrer evt. sletter kommentarer eller stenger fora i etterkant. Moderatorene (ikke bare to, men gjerne ti), og administrator på den enkelte siden tar altså avgjørelsen om noe er rasistisk eller ikke -og de diskuterer gjerne seg i mellom før de tar en så heftig beslutning som å stenge for kommentarer. Selv om db.no blir utsatt i denne diskusjonen så la jeg ved en link til reglene for vg-nett og en for norges største forum på nett, Kvinneguiden. Hele poenget er moderatorene selv ikke kan si «dette er jeg ening i -da lar vi det stå», de må følge loven.

Vær varsom-plakaten

Diskusjonsregler VG-nett

Forumregler Kvinneguiden

13 05 2008
Jøssing

Sånne hendelser som dette vill bli VANLIG om ikke mange år. Dette vil bli sett på hva som er NORMALT. For Islam er enn ekstremt rasistisk religion, ”vantro” har ingen verdi, de er undermennesker som de troende kan gjøre hva de vill med, drepe, voldta, plyndre. Alt er tillat mot de ”vantro”, disse guttene fulgte bare sin religion ISLAM. Så lenge vi tillater Islam til å ha enn plass i vårt samfunn vill slike ting, og verre skje. Og det vill ikke ”gå seg til”, for ”profeten” Muhammed har lovet sine trofaste tjenere hele verden. Islam skal styre, Islam skal ”Erobre både Konstantinopel og Roma”, vest og øst. Dette lovet Muhammed sine trosfeller, det er enn del av den Islamske tro. Som kristne tror på Jesus oppstandelse, tror muslimer på at de skal legge hele verden under Islams fane. Når vi tillater muslimer trosfrihet så tillater vi de også å planlegge vår undergang. Forby Islam, repatrier alle muslimer!

Les mer om det Muslimske Broderskap, den dominerende muslimske organisasjon med det «demokratisk» klingende motto:

”Allah is our objective. The Prophet is our leader. Qur’an is our law. Jihad is our way. Dying in the way of Allah is our highest hope
http://www.frontpagemag.com/articles/Read.aspx?GUID=67736123-6864-4205-B51E-BCBDEF45FCDE

http://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_Brotherhood

28 05 2008
El Tabloidos « Ting jeg er drittlei (og annet ;)

[…] nettet som åpenbart ikke er veldig opptatt av redaktøransvaret, som jeg også har diskutert med meg selv her for litt siden, så som hegnar.no sitt […]

Legg igjen en kommentar

