Er bøndene for fattigfolk å regne?

16 05 2008

Da er årets mye omtalte jordbruksoppgjør i havn, og som antatt resulterte det i at bøndene fikk mye. Totalt er rammen på 1.9 milliarder kroner. Det er 1.9 med ni nuller etter, altså et ganske betydelig beløp. Brorparten skal staten dekke inn ved å la noen andre, les oss vanlig dødelige, ta regningen. Statens gavmildhet er således begrenset til 350 millioner.

Oppgjøret var et resultat av følgende:

  • Sedvanlig grining om hvor fattige bøndene i Norge er
  • En rød/grønn regjering som har statsråder som utelukkende bryr seg om bønder
  • En rød/grønn regjering som var sin egen forhandlingspartner under oppgjøret, jmfr punkt over

Jeg synes absolutt at folk som har et ærlig arbeid skal få betalt for det, men har likevel en litt emmen smak i munnen etter dette oppgjøret. Vi har i lengre tid blitt indoktrinert med meldinger som «bøndene har en årsinntekt på 160 000 men jobber dobbelt så mye som industriarbeiderne «,  og «landsbygda avfolkes på grunn av de lave inntektene».

Er det virkelig slik? Hva er det disse folkene har levd av de siste par hundre årene, for det har jo bare blitt dårligere og dårligere med dem for hvert år, og en eller annen gang må det jo være tomt? Dersom påstandene er korrekte, og man tjener 25% av en industriarbeiderlønn, burde man vel heller finne seg noe annet å gjøre?

Jeg mistenker at bønder kan skrive av mye utgifter under «drift av gård» når selvangivelsen innleveres. Husene de bor i er ofte både store og staselige, og kan trolig avskrives på skatten under «driftsbygning». Strømmen som går med til å holde fjøset varmt varmer sikkert opp de andre «driftsbygningene» også, og er således utgifter til inntekts erhverv. Bil må man jo ha, for å frakte ting og tang, slik at denne også går avskrives under «landbruksmaskiner», sammen med bensin og diesel. Ikke har de reiseutgifter heller, siden de allerede bor på arbeidsplassen, og og mye fritidstøy kan lett også være «arbeidstøy». Jeg vil videre tro at det spises litt av lasset under produksjon av korn, kjøtt, melk eller hva man produseres, samt drives litt byttehandel borte på Felleskjøpet – så utgifter til mat er trolig mindre enn det de flest av oss har.

Dersom man legger sammen alt det ovenstående, har vel ikke bønder det så ille? Vi andre bruker hardt beskattede lønnsmidler for å betale dyre huslån, dyre billån, dyr bensin, dyr strøm (i snitt) og dyr(ere) mat. Dersom jeg hadde hatt 13 000 kroner til annet forbruk etter at de fleste faste utgifter var betalt hver eneste måned, hadde jeg vært en lykkelig mann.

Jeg skulle ønske noen som hadde greie på matematikk, regnskap og skatteregler virkelig hadde ettergått påstandene fra bondeorganisasjonene, for jeg mistenker at det ikke står så ille til med bondestanden som det har blitt hevdet.

Jeg vil tro at ikke alle er enig i mitt resonnement, så bruk gjerne kommentarmuligheten under😉


Handlinger

Information

7 responses

16 05 2008
Viktor Viktorsen

Bønder har dårlige velferdsordninger, de kan ikke bli sjuke, for da taper de 16 dager med sykepenger, og får så den 17.sykedagen bare 65% av sin skattbare inntekt i sykepenger. Skattbar inntekt er nettopp den inntekten som blir igjen når alle driftsutgiftene som du ramser opp, er trukket fra. Ved sykdom må bøndene likevel betale sine faste driftsutgifter og samtidig betale sine personlige forpliktelser som mat og klær til barna, strøm, banklån etc, og det på sykepenger som er redusert med hele 35 %! Hvordan hadde du kommet ut da?

16 05 2008
Sverre Diffdaffel

Til Viktor V.
Du har helt rett i ditt ressonement. Sykepengereduksjonen gjelder ALLE som jobber selvstendig. MEN du motsier ikke ETT av argumentene hans, for du har ingen.
Hvorfor får ikke jeg som vanlig arbeidstager penger over statsbudsjettet??
Hva F er det som gjør bønder spesielle. Jeg jobber innen fiskeri. Der er overføringene fra staten 3-400 miller i året. Og det er like mange fiskere som BØNDER! Dere får 14-15-16 milliarder!!

26 05 2008
Jegermeistern

Interessante tanker du gjør deg, «drittlei», men alle disse momentene er allerede med i grunnlaget for jordbruksforhandlingene. Og ta deg en tur innom nærmeste Felleskjøp – så får du se hvor mange det er som står og byttehandler egg, melk og byggkorn. Din oppfatning av landbruk stemmer nok bedre med forholdene for 150 år siden, dessverre! I dag er jordbruk industri, og gårdbrukeren (med familie for de som er så heldige) er direktør/funksjonær/arbeider/visergutt/vaskehjelp. Grunnen til at de fleste gårdbrukere når opp i en anstendig inntekt (som i lavlønnsindustri), er at de arbeider omtrent det dobbelte av «folk flest».

Det legges ned 5-10 gårdsbruk hver dag, overta et av disse, og se hvor lukrativt det er! Jeg stikker gjerne innom for å bytte til meg noen egg for ei elgsteik!

26 05 2008
drittlei

Jegermeistern: Selvfølgelig strekker jeg mine argumenter til det ytterste, og muligens over også, men poenget mitt består. Det er faktisk ikke så ille å være bonde, men det betyr ikke at alle har det bra eller kan leve av gården sin. Det er heller ikke slik at siden far og forfedre levde og døde på gården, så skal også alle generasjonene etterpå gjøre det samme. Verden endrer seg, samfunnet endrer seg og det samme gjør både marked, produksjonsmetodikk og etterspørsel. Bøndene er dessverre særs lite endringsvillige, og skal for enhver pris beholde en masse småbruk, også når markedet og økonomien etterspør stordrift og sentralisering.

Jeg stiller også et gigantisk spørsmålstegn ved hvordan det er mulig å tjene såpass lite som det oppgis som gjennomsnittsinntekt, og følgelig tror jeg mye utgifter som vi andre betaler av nettopenger blir ført opp under «drift». Hvis ikke, er det ikke mulig å leve av denne inntekten, heller ikke hvis man jobber dobbelt så mye.

Jeg er ikke en person som mener at vi ikke skal ha bønder i dette landet, snarere tvert imot – men ikke for enhver pris. At det legges ned 1500-3500 gårdsbruk i året (dine tall) høres i utgangspunktet mye ut, men hvis det er tilfelle, har jeg ikke noe problem med dette. Dersom det er behov for produktet som produseres, vil alltids jorden eller skogen som frigjøres kunne nyttes av naboer som drifter mer økonomisk eller som drar fordeler av stordrift. En av fordelene med å produsere mat er at det alltid vil være en hviss etterspørsel, det er bare å treffe markedet.

Man må slutte å bruke krigstyper hver eneste gang det er snakk om landbruket, jeg tror nemlig de fleste vettuge mennesker ville funnet seg noe annet å gjøre hvis det virkelig var så ille som det fremstilles.

Ellers, takk for et interessant innlegg🙂

26 05 2008
Stian

Bare et spørsmål. Hva i all verden jobber du med som føler du kan klage på alle andre`?

26 05 2008
drittlei

Hva jeg jobber med kan vel være det samme, men jeg kan forsikre deg om at jeg faktisk jobber – men står heller ikke tilbake for å kritisere min egen yrkesgruppe hvis det passer seg slik. Jeg snur ikke kappen etter vinden og forbeholder meg retten til å mene det jeg vil, og i noen tilfeller, også gi uttrykk for det.

Jeg kan avsløre, uten at det er noen overraskelse for noen, at jeg ikke jobber i landbruket. Hadde jeg gjort det, ville jeg trolig hatt kunnskap om mer og ikke gjettet og synset så mye om dette emnet😉

Fremgang er bygget på kritisk tenkning og det å sette spørsmålstegn ved etablerte sannheter og vedtatte normer er med å drive samfunnet fremover. Jeg synes dette ordtaket passer bra, og det skal jeg jammen innlemme i min «uvanlige ordtak»-bloggside; «Der hvor alle tenker likt, tenker ingen».

Fint at hvis du er uenig forresten! Det at folk ikke er konforme eller ser verden slik jeg gjør det, fører ofte til at jeg må ta en runde med meg selv og egne holdninger. Det tror jeg er sunt, og noe flere burde gjøre🙂

14 02 2009
Olav Petter

Ja, faktisk så er jodbrukere for fatigfolk og regne, jeg har selv hvert bruker i nesten 30 år, og det eneste som har vokst er underdekningen til å fø familien. Da jeg startet var det rimelig bra i forhold til andre som en kunne sammeligne seg med, men derifra har det bare godt en vei frem til idag. Jeg kom meg «heldigvis» ut av dette etter at jeg ble syk og fikk lurt dritten over på en av de som trodde at lykken var å bli større, men de tok feil gett, det eneste som ble større var arbeidsbelastningen og underskuddet. Selv har jeg aldri hatt så mye til meg som nå etter skatt ca15000kr pr måned, og det er jeg GARANTERT

Legg igjen en kommentar

