Arbeidsgiveransvar i skolen

17 05 2008

På nasjonaldagen kom jeg over en artikkel i VG, der en lærer i Hordaland ble omplassert til arbeid i en barnehage etter en hendelse. Denne besto i korte trekk av at læreren, i et forsøk på å kurere den 15 år gamle jenta for hennes kontaktsøken mot eldre menn, kysset henne på munnen og befølte henne på hofte, lår og rumpe. Det er uvisst om denne noe tvilsomme behandlingsformen hadde ønsket effekt, men i ytterste konsekvens ble læreren dømt til 45 dagers betinget fengsel og 10 000 i bot. Det ble konstatert at han hadde utnyttet sin stilling som vedkommendes lærer.

Dette er forsåvidt ille i seg selv, men ikke noen overraskelse for noen – da vi har hatt en rekke saker der lærere har opptrådt kritikkverdig mot elever, Se feks. her.

Det som er virkelig betenkelig er hvordan skoleledelsen håndterte saken. Læreren ble av rektor på arbeidsplassen sin omplassert til en barnehage! Etter en tid ble han suspendert herfra, uten at det fremgår hvorfor.

Hva i all verden er det rektoren og/eller skoleledelsen tenker på? I dag må alle ha vandelsattest for å arbeide i skole og barnehage, og dersom man har vært mistenkt, siktet eller dømt for overgrep, vil man sannsynligvis ikke få jobbe med barn. I dette tilfellet har en skoleleder omplassert en person som, på det tidspunktet i det minste var mistenkt for overgrep, til en annen omsorgs-/undervisningsinstitusjon.

Dette minner mistenkelig om hvordan den katolske kirke i USA håndterte sine overgriperprester. Når noen protesterte eller det fremkom informasjon om kritikkverdige forhold, ble de omplassert og kunne fortsette «karriæren» med nye barn.

Under saken mot den såkalte «Nittedal-læreren» fremkom det også at man en rekke steder hadde hatt mistanke om overgrep, eller at det var kommet frem urovekkende informasjon – men læreren hadde da fått anledning til å reise til en ny skole. Slik kunne han begå overgrep mot et ukjent antall gutter over flere tiår.

Det er på tide at arbeidsgiverne i slike saker, rektorene og skolestyrene og/eller andre som er involvert i ansettelses- og avsettelsesprosesser må ta ansvar, også strafferettslig. Rektorer som omplasserer overgripere bør i ytterste konsekvens straffes for medviter/medvirkeransvar til overgrep slike lærere måtte begå etter at de har blitt omplassert etter mistanke om snusk lokalt.

Det må bli slutt på at man som overgriper kan gjemme seg på skoler og barnehager, midt blant alt det man finner seksuelt attraktivt og i en tillitsfunksjon som gir anledning for å utnytte situasjonen.


Handlinger

Information

4 responses

17 05 2008
Stian Pedersen

Det virket da som en merkelig reaksjon…for farlig for skolen, omplassert i barnehage.

Enda merkeligere er begrunnelsen for lærerens handlemåte: Det er da ikke noe problem at en femtenåring tiltrekkes av eldre menn? Er dette noe å behandle?Dette har da ikke en lærer noe med?

Jeg har selv arbeidet som lærer, men prøver nå å få annet arbeid. Guttene kan jeg kjefte på og behandle hardt, så lenge de etter en tenkepause opplever dette som rettferdig, men jentene tør jeg ikke straffe hardt. Hvis en av dem finner ut at de skal ta meg, er det jo bare å rotte seg sammen noen stykker å si «han tok på oss», så er jeg ferdig. I tillegg får de «offerstatus» og en masse oppmerskomhet. Så kan de la være å gjøre lekser og skulke, fordi det er jo så synd på dem, livene deres er ødelagt. Så når jentene ikke vil ha matematikk, men utetime, så blir det utetime…

Jeg vet at flere lærere er redde for dette, men ingen vil ta opp problemet. Det er ikke akseptert å bryte med det vedtatte mønsteret om at lærer er overgriper og elev er offer.

Jeg er en tanke om at det på flere skolen finnes lærere som må betale utpresningspenger til elever som har truet med å komme med falske anklager. Men jeg kan jo ikke vite noe om det. Jeg hadde nok betalt, hadde jeg blitt utsatt for noe sånt.

Hvordan stiller du det til slike problemstillinger? Er du en av dem som bare avviser alt dette slik at du kan sikre at du oppfattes som «en som er på barna parti»?

Jeg har sett mange som begynner som lærer eller assistent i skolen og må revurdere sine syn på hva barn er…

17 05 2008
Stian Pedersen

hm…
Liker ikke å lese at jeg har skrevet «jeg er en tanke…»
Håper skrivefeil kan forbigås i stillhet!

18 05 2008
Erik

Tror vi skal klare å tillate skrivefeil i et innlegg med så mange bra poeng. (Satser på at du er matematikklærer🙂

18 05 2008
drittlei

Jenter i undomsskolealder kan være grusomme, og de utvikler pupper og rumpe flere år før de får vettet som må følge med.

Det er trist hvis lærere velger å behandle jenter mindre strengt i frykt for å bli beskyldt for «noe». Dette ligner på undersøkelser jeg har sett der politiet behandler «utlendinger» mindre strengt, i frykt for å bli kalt rasister hele tiden. Begge deler er like ille.

På den annen side har barn og ungdom krav på vern mot voksne og deres seksualitet, slik som i denne saken. En lærer som kysser og beføler en 15-åring for å helbrede vedkommende for tiltrekning til voksne? For det første er det ikke noe galt i denne tiltrekningen inntil en voksen benytter seg av den, og for det andre vil læreren ha et «overtak» som følge av sin stilling.

Det store problemet er ikke at denne læreren dummet seg ut, han må ta støyten for dette – men det som synes som et mønster i skoleverket, det lærere sendes fra skole til skole, uten at ting tas tak i.

Jeg tror at vi ikke har sett den siste saken med reisende lærere som har begått overgrep over hele landet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: