Noen som snakker spansk?

29 05 2008

Bilder av fengselet der de norske kvinnene sitter fengslet i Bolivia har blitt benyttet i massevis av artikler de siste ukene. Bildet over, som er nappet fra Dagbladet, er et flott eksempel på hvor flott et relativt trist bygg kan presenteres. Jeg liker både vinkel, farger og øvrig komposisjon. Det eneste som irriterer meg er skriften på muren. Noen har muligens fått med seg at jeg ikke er så glad i sånt. Jeg er likevel svært nysgjerrig på hva teksten betyr. Jeg kunne selvfølgelig babelfish’et det, men det blir ofte for upresist. Babelfish er vel strengt tatt ikke noe verb, men det passet likevel greit inn. (å babelfish’e, babelfish’er, babelfish’et.. eh..).

Dersom noen som kan spansk kunne tatt seg bryet med å oversette dette og legge igjen en kommentar, hadde jeg satt stor pris på det🙂


Handlinger

Information

18 responses

30 05 2008
predikeren

Hva er Babel’fish….?

30 05 2008
drittlei

Babelfish er automatisk oversetting av tekst mellom ulike språk. Følg linken så kan du prøve det. Normalt fungerer det ikke så veldig bra, men det kan gi deg en ide om innhold ihvertfall🙂

30 05 2008
Stian Pedersen

drittlei!

Jeg ser ikke så godt, så hva med å skrive av teksten slik at jeg kan lese den her?

30 05 2008
predikeren

Takk!
Jeg er u-land i alle disse tilbudene, stedene og mulighetene,
lærer tregt og glemmer fort.
Jeg burde ha «støttekontakt og førerhund»…mens jeg rusler rundt på måfå og prøver å finne veien frem og tilbake..

30 05 2008
terjeo

ikke så lett å bli klok på:

corralito para los ricos y ahorristas
somos mas

et bur for de rike og de som sparer penger
vi er mer

30 05 2008
drittlei

Takk til terjeo, flotte greier! Jeg ble noe klokere ihvertfall. Jeg angrer fortsatt på at jeg valgte tysk og ikke spansk som fremmedspråk på skolen…

Predikeren: Du er nok ikke alene om å føle det slik🙂 Jeg har gitt opp å prøve å få med meg alt, men tviholder heller på det jeg kan og det lille jeg klarer å huske av nye ting. Dessuten er det ikke så viktig å kunne alt, så lenge du vet at det finnes informasjon om det et eller annet sted. Deretter er det bare å lete😀

31 05 2008
Stian Pedersen

men hva pokker betyr det sitatet?

fattigfolk på utstilling til underholdning eller advarsel for de rike?

hater diktanalyse..

31 05 2008
Erik

Et bur, er noe man putter dyr eller fugler i, slik at de holder seg på plass. Så dvs. de rike sperrer de fattige inne eller noe, fordi de fattige blir tvunget til kriminalitet. Ganske komprimert tolking.

31 05 2008
Stian Pedersen

Ja, men «et bur for de rike…»
et fuglebur er jo for fugler, så et bur for de rike burde vel være et sted rikfolk puttes?

Nei. dette blir pavens skjegg!

Tror jeg sier meg enig med deg.

31 05 2008
Erik

Kan jo hende det er dårlig oversatt bare. Buret til de rike. Buret de rike eier. Ikke lett å si.

31 05 2008
predikeren

Kanskje utenlandske er ensbetydende med rike…
så blir dette fengselet hvor de norske kvinnene sitter, et sted hvor man burer inn utlendinger, og fordi man derborte også (som her )ikke liker utlendinger, er det negativt ladet, og utlendingene som kommer der,turister, er rike for dem.
Her burer vi inn de rike som kommer her for å spare pengene sine… noe vi rike turister selvsagt gjør!

31 05 2008
Stian Pedersen

ok
men…vi er mer?

31 05 2008
Erik

Det ble nok skrevet der etter at de norske jentene ble tatt for kokain. Det er en like stor sak i Bolivia som i Norge.

31 05 2008
predikeren

vi er mer…
kanskje deres måte å si at de er mere verdt enn disse kriminelle, rike, utbyttesparerne….

1 06 2008
Håvard

Corralito var navnet på en økonomisk reform i Argentina som frøs bankkontoene til folk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Corralito

1 06 2008
Håvard

Corralito var en økonomisk reform i Argentina som frøs bankkontoene til folk i 2001.
Sjekk wikipedia.

7 06 2008
Abel

corralito para los ricos
Dette betyr vel » en lekeplass for de rike»
Latinske fengsler er jo det for de rike.

7 01 2009
Håvard

reform for de rike og sparerne. vi er flere.

Legg igjen en kommentar

