Politiske bevegelser

4 06 2008

I dag har NRK sluppet tallene som angir de ulike politiske partienes oppslutning for tiden, og Frp er nå offisielt landets største parti. Som vanlig analyseres dette av valgforskere, denne gang Anders Todal Jensen fra NTNU, og han konstaterer at det er bensinprisene som er årsaken. Dette oppleves umiddelbart som en alt for lettvint forklaring på avvikene fra forrige måling, men etter å ha tenkt meg litt om, tror jeg han muligens har rett.

For meg handler det å velge seg et parti å finne de jeg er minst uenig i. Ingen bør rått svelge partiprogrammene og ei heller støtte dem i ett og alt, men velge seg de som passer greit i forhold til egne grunnholdninger. Grunnholdninger er, slik jeg ser det, hvordan partiets menneskesyn er, hvordan skal man beskattes, hvordan skal man behandle eldre, syke, innvandrere og hva slags skole- og forsvarspolitikk som forfektes. Videre vil kriminalitetshåndtering og politi, utenrikspolitikk og generell know-how om hvordan alt henger sammen være viktig for meg. Jeg har aldri byttet parti, da ovennevnte grunnholdninger har vært fundamentert i og sammensveiset med min personlighet og væremåte siden jeg ble kjønnsmoden. Jeg tar ikke stilling til om akkurat dette er bra eller dårlig, men slik er det nå engang😉

Jeg blir derfor overrasket over at mange så lett vil endre standpunkt i forhold til hvilket politisk parti man foretrekker. Hvordan er det mulig å velge et annet partiprogram, med alt det innebærer, på bakgrunn av EN sak. Ikke er det en viktig sak heller. De økte bensinprisene innebærer tross alt ikke annet enn at vi må tenke oss litt mer om før vi tar bilen i butikken. Det er ikke snakk om ja eller nei til NATO, monarki eller republikk, flat eller variabel skatt eller hvorvidt vi skal stenge grensene eller ikke. Bensinprisene er, etter alle solemerker, nærmest en ikke-sak i dette landet. Det er ikke vi som erfarer at matprisene har doblet seg det siste året, slik mange i utviklingsland opplever for tiden.

Det heter at man kan «snu kappen etter vinden», og tilsynelatende gjelder dette også i forhold til manges politiske grunnholdninger.

Underlig.


Handlinger

Information

3 responses

4 06 2008
Erik

Dette oppleves umiddelbart som en alt for lettvint forklaring på avvikene fra forrige måling, men etter å ha tenkt meg litt om, tror jeg han muligens har rett.
Har jeg ikke noen problemer med å skjønne. At 5% av befolkningen flykter til FrP fordi de anklager staten for høye bensinpriser virker som noe massen er i stand til.

Ellers er jeg helt enig i det du sier. Grunnholdninger er det viktigste et parti har å tilby, og enkeltkonsekvenser burde ikke komme i veien for dette. I det siste har jeg skjønt at også evne til å bruke gitt makt også er viktig. Fint med idealer, men man må ha rykte på seg for å leve opp til dem.

4 06 2008
drittlei

Jeg forstår ikke at noen lett kan flyte mellom f. eks SV og Arbeiderpartiet eller Senterpartiet og Krf. Jeg synes det er flott hvis man kommer bort fra holdninger som «Her i huset stemmer vi Arbeiderpartiet» og lignende, men store endringer i holdninger bør ta noe lengre tid en en måned…

Mulig at det bare er en lite prosentandel som virrer rundt..?

5 06 2008
Stian Pedersen

Hvis det er en jente som spør, svarer jeg SV
Hvis det er en gutt som spør, svarer jeg Høyre
Hvis det er en jente jeg ikke liker, svarer jeg FRP
På fest er det Ap; det provoserer ingen

En må tute med de ulvene som er ute og holde seg inne med folk

Egentlig er det gjerdet som vinner; det er tvilsom moral å gi makt til folk en ikke kjenner, og de jeg kjenner ville jeg ikke stemt på

Legg igjen en kommentar

