Endelig en sak om kjønnslemlestelse

6 06 2008

Politiet i Oslo har siktet et gambisk ektebar for kjønnslemlestelse av sine fem døtre, og ektemannen er fremstilt for varetektsfengsling. Hans kone ble ikke fremstilt, da hun er gravid med barnets syvende barn. Fire av barna befinner seg i Gambia, mens de to yngste befinner seg her. Alle barna er født i Norge og er således norske statsborgere.

Man skal være forsiktig med å kalle dette en gladmelding, men det er flott at man endelig kan få testet loven mot kjønnslemlestelse. Man skal ikke straffritt kunne ta med seg ungene sine til utlandet for å skjære i dem. I denne saken forventer jeg at politiet og rettsvesenet, forutsatt at ovennevnte opplysninger stemmer, søker å få utnyttet strafferammen i loven maksimalt. Det er på tide å staturere et eksempel overfor de som ønsker å bo her men fortsatt holde fast på barbariske skikker fra hjemlandet. I Norge er det rett og slett ikke anledning til å mishandle barna sine på denne måten. Loven mot kjønnslemlestelse er relativt streng, og åpner for lange straffer: «inntil 6 år dersom inngrepet har som følge sykdom eller arbeidsudyktighet som varer over 2 uker«. Avhengig av hvor omfattende denne aktuelle kjønnslemlestelsen er, vil jeg tro at man lett havner over de nevnte 2 uker.

Det virker som om alle gode krefter har dratt i samme retning her, og både NGO‘en Human Rights Service, Dagbladet og Barnevernet har tatt dette alvorlig og vært involvert på ulike nivåer.

Jeg vil med spenning følge denne saken fremover, og jeg forventer ikke noe annet enn at reaksjonen blir svært alvorlig for de involverte foreldrene og eventuelle andre medvirkere.

Så fort man får en fellende dom i denne saken, kan man jo fokusere på kjønnslemlestelse av gutter også..


Handlinger

Information

5 responses

6 06 2008
elghunk

Jeg er vel ikke uenig i så mye av dette…men noe må jeg da greie å finne på…tenke tenke…

Jeg synes vi skal være forsiktige med å «statuere eksempler». Vi skal først og fremst la de tiltalte (hvis de blir det) få en rettferdig behandling i rettsapparatet.

Har en mistanke om at det var akkurat det du mente med «å statuere et eksempel»?

Dette ble tamt fra min side…skal skjelle deg ut neste gang…

6 06 2008
tankekorset

Hege Storhaug gjør en kjempejobb. Ikke rart hun er hatet av mange..
Nå skal forresten Sigurd Skirbekk komme ut med boken «Nasjonalstaten – Velferdsstatens grunnlag». Jeg ser frem til å lese den. https://secure.kolofon.no/index.aspx?docid=71&pid=2175

Hvorfor nevner jeg den her? Jo, nettopp fordi noe helt sentralt i boken er problemet med at vi føder statdig færre barn i Europa, og får stadig flere innvandrere hit som føder mange barn. Enkelte vil kalle det rasistisk å i det hele tatt ta opp dette, men årsaken til at det er problematisk, er fordi flerkulturelle samfunn også innebærer kulturer og tenkemåter som ikke harmonerer med prinsippene Norge er bygd på.

Et u-europeisk eksempel er jo det du kommer med her. Hvordan motarbeider vi holdninger mot slikt, her i Europa og ute i verden, når vi på samme tid bidrar til at mange med nettopp slike holdninger får være med å bidra til utformingen av det fremtidige Europa?

Det er rart ikke flere tar det på alvor.

6 06 2008
elghunk

Ja, det er et tankekors!

Sigurd Skirbekk…Har han er bror som heter Gunnar?

7 06 2008
drittlei

Elghunk: Elghunk? Hung like an elk? Hunk i betydningen «kjekkas»? Jeg tror du måtte bytte etter den «hundep..»-affæren, eller?

Statuere et eksempel = lage en presedenssak som kan benyttes ved senere saker . Jeg mener absolutt ikke at vi skal reagere sterkere eller annerledes enn det loven tillater, men loven er streng og angir alvorligheten for ETT tilfelle – fem blir desto mer graverende.

Tankekorset: Takk for interessant vinkling på dette, og jeg er ikke uenig i at stor innvandring og at hver av disse er mer produktive enn nordmenn, vil gi oss en rekke utfordringer fremover. Det interessante blir om de adopterer vår tradisjon med få barn etterhvert som de blir mer og mer «norske». For noen titalls år siden fikk jo også norske kvinner betydelig flere barn enn i dag.

8 06 2008
elghunk

Jeg bruker dette navnet mange steder. Et standardnavn. Jeg tenkte at siden det finnes flere som heter Stian Pedersen, burde jeg bytte. Jeg fant blant annet www. stianpedersen.com.

Det skulle egentlig være elghund, men det var opptatt, så jeg forandret litt på det. Ingen av de betydningene du nevner, har vært i tankene mine.

Ja, kanskje fint å ikke hete elghund når en går inn for dyresex. Liker dyr, men ikke på den måten. Men andre må jo få holde på for min del.
¨
Hva var temaet…jo kjønnslemlestelse… for et idiotisk vanskelig ord å si….

Legg igjen en kommentar

