Kampen mot fattigdom

8 06 2008

Aftenposten hadde en veldig interessant artikkel i går, der Kronprins Haakon ble intervjuet om kampen mot fattigdom. Kronprinsen har en rekke vektige argumenter og setter fingeren på flere utfordringer vi står overfor i tiden fremover og at arbeidet går alt for sakte. Han forteller også om personlige erfaringer med fattigdom og nød, så som møtet med en 15 år gammel gutt som var fengslet for tyveri av en fugl i Sierra Leone. Han forteller at «Da våknet aktivisten i meg». Alt dette er jo vel og bra, og jeg synes det er flott at Kronprinsen og de andre som uttaler seg er engasjerte og forsøker å komme med mulige løsninger.

Likevel sitter jeg igjen med en litt emmen smak i munnen etter å ha lest artikkelen, og det er særlig på grunn av Kronprinsen. Jeg er ikke i tvil om at han genuint føler med de fattige i verden og ønsker å bidra for å bedre livssituasjonen for alle de 600 millionene som lever på mindre enn en dollar per dag, men heller fordi det er lite samsvar mellom liv og lære. I det siste har vi gjentatte ganger lest i avisen og sladderpressen at kronprinsparet har kjøpt seg og/eller bygger hytte på fjellet og ved sjøen til flere titalls millioner, om feriereiser til 3-4 ganger i året til svært eksotiske steder, om flyreiser til New York og Paris for å handle Prada og Louis Vuitton, om gallakjoler til hundretusenvis av kroner, smykker verdt mer enn brutto nasjonalprodukt til flere afrikanske land etc. For meg blir avstanden mellom hva som uttales og hvordan han og de oppleves i største laget til at det blir troverdig. Kronprinsparet oppleves, slik jeg ser det, som talspersoner for egosentrisme og personlig forbruk, de omgås primært andre rikfolk som har seg selv som hovedfokus og andre wannabe sositetspersoner. Normalt er det ikke disse de som står på barrikadene for å hevde annet enn sin egen rett til skattelette og personlig velbehag.

Dette minner meg om det som litt sleivete omtales som italiensk barneoppdragelse: «Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør».


Handlinger

Information

6 responses

8 06 2008
Lill

Det norske kongehuset er svært moderate sett i forhold til andre kongehus. Jeg mener det blir et spørsmål om vi skal ha monarki eller ikke. Skal vi ha et kongehus er vi nødt til å lønne dem, og det er denne lønna de bruker som de vil. Hytta de bygger på fjellet er på 150 kvm, hytta ved sjøen er mindre. Dette er moderat. I bytte mot apanasjen får vi et engasjert kronprinspar som gjør mye for landet vårt over hele verden.

8 06 2008
Erik

Bra det du sier Lill, men jeg føler allikevel at jeg holde meg til meningene til drittlei. Det er viktig på mange måter å ha et kongehus som representerer og symboliserer, men det mister troverdighet hvis det er sant som drittlei påstår, at kronprinsen lever i luskus. Det er litt som en politimann som bryter loven.

Ellers vil jeg heller sette pengene mine i Redd Barna eller andre lignende organisasjoner for å bygge opp et mer ettertraktet arbeid der. Men de gjør jo en god, hard og forpliktende jobb, de fortjener vel god lønn også.

8 06 2008
drittlei

Lill: Du sammenligner epler og epler, og jeg er enig i at det norske kongehuset ikke er så ille. Sett i forhold til «vanlige mennesker», er livsførselen deres absurd. Det er lett å være idealist når man ikke behøver å bekymre seg for at barnehagen ser strengt på grunn av streik eller at strømregningen har forfalt.
Det å kjøpe seg en øy til ni millioner for å rive huset og bygge noe nytt, er ikke moderat – ihvertfall ikke for meg🙂

Det hadde vært moro med en diskusjon om monarkiet i dette landet. Jeg har gått fra å være nettopp det til å bli republikaner. Nedarvede titler og funksjoner hører fortiden til og er udemokratiske.

8 06 2008
elghunk

Enig med drittlei her!

Uenig med Erik når det gjelder å gi penger til Redd Barna. Useriøs feministisk føleri-organisasjon som later som de bryr seg om barn….

9 06 2008
Erik

Hvor mener du vi burde sette penga, elghunk?

12 06 2008
elghunk

Jeg har så lite penger at jeg beholder alt selv. Men kunne tenkt meg å støtte Amnesty. Har ikke sett progaganda fra den fronten. Men de bekjemper vel ikke fattigdom eller retter seg mot barn…

Redd Barna har jeg bare avsky for…

Legg igjen en kommentar

