Ærlige Åslaug Haga

10 06 2008

Åslaug Haga har i den senere tid vært skikkelig i vinden, men ikke i positiv forstand. Nå sist var det den såkalte «bryggesaken» der Haga elegant glemte å byggemelde bryggen hun og mannen bygde for 10 år siden. Da saken ble avslørt, fikk mannen hennes raskt skylden – og det fremsto som om han alene hadde håndtert det hele. Dagen etter var det bare snakk om «oss» og «vi» som hadde skylden. Merkelig at hun glemte seg selv når saken først kom for dagen.

Riksrevisjonen kritiserer også Kommunaldepartementet for at de, under ledelse av – ja nettopp Haga, i 2006 satt på informasjon om manglende juridisk grunnlag for salg av konsesjonskraftrettighetene i Vik kommune, som senere ble lagt til grunn for lånene en rekke kommuner tok opp og tapte under Terra-skandalen. Feilen var begått allerede i 2002, men det var først i 2006 at man ble klar over at premissene som ble lagt til grunn i 2002 var feilaktige. Kommunaldepartementet sier seg enig i manglende saksbehandling under Erna Solberg i 2002.

Tidligere har Åslaug Haga en rekke ganger blitt avslørt som litt rufsete i sin omgang med sannheten. I saken som angikk Eli Arnstads engasjement som svært godt betalt konsulent for Olje- og energidepartementet, uttalte Haga at det ikke var mulig å finne ut hvem det var som hadde foreslått å ansette Arnstad, etter at denne måtte gå fra Enova. Et par dager etter husker plutselig Haga, etter at det ble klart at saken ikke forsvant av seg selv, at det faktisk var hun selv som hadde undret om departementet ikke kunne bruke Arnstad til noe.

Forut for at Tromsø ble tildelt offisiell søkerstatus til OL i 2018 var Haga også frempå og proklamerte at Tromsø burde bli den norske søkerbyen. Hun hevdet at dette var et soloutspill og at regjeringen ikke var informert. Noe senere, etter å ha blitt konfrontert med tidligere uttalelser av NRK Brennpunkt, husket hun plutselig at regjeringen hadde drøftet dette likevel. Det er nesten utrolig at hun kom seg unna denne åpenbare løgnen.

Synes man å ane et mønster her? Åslaug Haga har tilsynelatende utviklet følgende taktikk når hun må svare for saker hun har vært involvert i:

1. Nekt! Bruk ord som «husker ikke» og «ikke mulig å erindre eller etterspore»  eller «det visste jeg ikke, jeg ble ikke informert av …. «(hvis dette feiler, gå til 2)

2. Bruk sitatet «Jeg har gjort en feil» men forsøk å tone det hele ned (gå deretter til 3)

3. Legg deg flat og håp at alle glemmer hele saken, ev. gå til 1

Dette har vært helt gjennomgående i alle de sakene Haga har vært involvert. Hun må da være Norges flateste politiker, så mange ganger som hun har måttet gjøre nettopp dette. Et raskt søk på google med søkeordene «Haga legge flat» gir 12 700 treff! Hvis du ikke tror meg, klikk her. Jeg sjekket ikke alle treffene, så alle gjelder nok ikke henne, men likevel..

Jeg tror Haga rett og slett ikke anser at reglene som gjelder for deg og meg, gjelder for henne. Det er dessverre først i det siste at Hagas tilsynelatende plettfrie image har begynt å falme, og jeg tror hun gjør klokt i å trekke seg tilbake fra politikken neste år for jeg mistenker at det er flere skjeletter i Hagas skap.

Ta en titt på et innslag fra NRK Dagsrevyen i kveld, der Kyrre Nakkim i NRK oppsummerer sakene som nevnt over. Nakkim mener Haga er «rotete», min påstand er at hun er uærlig og mangler troverdighet, og dette synes å være en gjennomgående trend.

Oppdatering: Som en selvoppfyllende profeti viste det seg i dag, 11.06.08 at jeg faktisk hadde rett i min spådom fra i går: Nå viser det seg at hun i tillegg til alle de ovennevnte saken også har satt opp og leid ut et stabbur ulovlig. Hun søkte sågar om bruksendring på stabburet og om å leie ut – men fikk avslag. Dette hindret henne ikke i å leie ut likevel, samtidig som hun var Kommunalminister. Avslaget vil gjøre det vanskelig for henne å hevde at hun ikke visste at slik utleie var ulovlig. Normalt er «det visste jeg ikke» førstelinjeforsvaret hennes i alle sakene hun er innblandet i.

Stort sett har det vist seg at Haga har fått tilgivelse for alle sine forsakelsessynder av de ulike kommunene og etatene som har vært innblandet i byggesakene, og det hele har vært løst med diverse bøter etc. Dette kan være verdt å merke seg for andre som har oppført bygg ulovlig eller leid ut ulovlig, da sakene med Haga bør danne presedens i forhold til hvordan slike saker behandles. Det skal ikke være forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker i dette landet, det passer alltid de rød/grønne på, og da får man leve som man prediker også.


Handlinger

Information

9 responses

11 06 2008
Linda

Det er helt utrolig hva media får seg til å skrive om folk. Prøver de å få til en ny Tore Tønne tragedie eller? Jeg forsvarer slett ikke at åslaug haga har driti på draget, men det blir mer patetisk at media skal grave frem så mye dritt som mulig om enkeltpersoner, bare for å kjøre de psykisk så langt ned i grøfta som det går ann å få de.
Her er det igjen media som driter på draget. Ikke første gang, og garantert ikke siste gang. Hvem skal dere skrive om når dere har klart å bryte ned åslaug haga så hun gir seg? Tør dere begynne på statsministeren da? Han har sikkert sine svin på skogen han og, men det er dere vel for feige til…
Fy flate sier jeg bare…Skammer meg på deres vegne da dere tydeligvis ikke har vett til det selv.

11 06 2008
drittlei

Linda: Bør man ikke holde sin sti nogenlunde ren mens man samtidig lovpålegger andre å gjøre det samme? Etterhvert blir det såpass mange saker der hun åpenbart ikke er så nøye på å følge de samme påleggene og lovene som vi andre sliter med, så som byggemeldinger og bruksendringer – samtidig som hun har en, eh vel, lettvint omgang med hva som er sant eller ikke.
Jeg synes det er svært betenkelig når politikere lyver oss rett i ansiktet, så som i saken om OL i Tromsø.

Nå begynner det å bli lenge siden Tore Tønne-saken, og jeg husker ikke detaljene i denne, men det er vel ikke nødvendigvis slik at alle påstandene som ble fremsatt i media om ham var feil, selv om han valgte å ta livet av seg?

11 06 2008
zagabå

Dette hadde jeg tenkt til å skrive selv, men trengte ikke det. Du har skrevet det jeg skulle skrive. Og nå er det 13.100 treff på «Haga legge flat»…..🙂

11 06 2008
drittlei

zagabå: To sjeler, en tanke🙂 Jeg tror det er ganske mange som tenker omtrent det samme om henne for tiden..

11 06 2008
meter'n

Antakeligvis veldig mange. Lett for de rødgrønne å skape «likhetssamfunnet» sitt, når de selv kan sitte på sin høye hest.

12 06 2008
Linda

Jeg er enig i at hun må følge lover å regler på lik linje som den vanlige mann i gata, men det er måten media hauser oppunder hele tiden. Akkurat som de nyter å bryte ned folk. Mye av det hun har driti seg ut på kan ordnes utenom media. Norges befolkning er klar over hennes slette måte og forholde seg til lover å regler på nå. De behøver ikke å gni det inn. Hva med de andre politikerne på tinget da? Er sikker på at flere av dem har noen svin på skogen, men media tar bare for seg en og en sånn at det skal høres mye verre ut enn det det er. Smålig og tåpelig måte og gjøre det på. Med Tore Tønne saken, og Gerd Liv Valla friskt i minnet (utrolig flaks for media tror jeg, at ikke hun gjorde noe drastisk da det stormet som verst) bør media tenke seg om litt. Sier ikke at Tønne og Valla ikke hadde sine svin på skogen, men må media gå så drastisk til verks at det går på helsa løs hos folk?

12 06 2008
drittlei

Linda: Jeg tror ikke at vi egentlig er så uenige her. Haga har tirret på seg både media og en ganske stor del av befolkningen fordi hun har håndtert dette så dårlig hele veien. Hun har, eller ihvertfall virker det slik utad, en veldig arroganse i forhold til det som er blitt avslørt.

På den annen side er hun bare mennesklig hun også, med mann og barn – og man bør unngå å henge på gjerdet hennes for å ta bilder inn i huset, slik vi har sett de siste dagene.
Dessverre og heldigvis er pressen flokkdyr, og når de har fått ferten av noen – kaster de seg over det alle sammen. Dette er en bra måte å avsløre urettferdighet eller korrupsjon/ulovligheter på, men det kan også gå over styr noen ganger. Likevel, dersom man er politiker eller har en annen høyprofilert stilling, må man gjøre sitt ytterste for å holde sin sti ren. Det vi andre muligens kunne komme unna med blir lett en stor sak hvis man har et kjent navn og/eller funksjon.

4 03 2009
Jostein

Hallo Linda! Det var da voldsomt så du forsvarer de korrupte og løynaktige terrorister. Mener du virkelig at hvis man politikker på riksplan eller Lo- leder så skal man kunne sette seg selv over både lover, spilleregler og rettferdighet uten at samfunnet skal reagere. Hvilket korrupt land vil du ha?
Nei, det er nett disse personene media må henge ut og kjeppjage til sannheten kommer frem. De har selv lagt opp til det, konsekvensene kunne ikke være ukjent for dem. Det er bare så synd at etter en kort sykemelding så er de på tribunen att. Begge disse to kvinnfolka løy for hele det norske folk og nå dukker de opp som troll av eske med sine falske smil og tror alt er glemt. Gerd Liv valle trodde nok hun skulle slippe klar med sine løyner siden hennes store forbilder, STALIN OG POL POT slapp å stå til ansvar for sine løyner og handlinger. Frekkheten vises ved deres oppførsel Hadde de hatt litt skam i livet så hadde de aldri vist sine tryner for offentligheten mer. ÆSJ.

5 03 2009
Alfred Aas

Hallo Linda, tro meg, jeg skammer meg på dine vegne.
Her sitter topp-politikkere og lager lover, forlanger at menig mann skal kjenne til og rette seg etter disse lover og regler. Så går de selv hen å gjør stikk motsatt. En vanlig Ole Dunk blir hengt ut i avisene hvis han spikrer opp en liten brygge, til båten. Kan du si meg hvorfor ikke alle politikkere skal få samme, om ikke tøffere, behandling. De kan jo ikke ha vaccum mellom ørene, selv om de er politikkere. du sier at hele folket er kjent med Aslaug Haga sin slette måte å forholde seg til lover og regler på. Likevell mener du at dette skal aksepteres av folket i uendelighet, uten reaksjon. Er du helt slukket eller har du hønsehjerne. Slike politikkere blir skutt i mange land, ja i China tar dem de på dagen når korrupsjonen blir oppdaget. Reis til China du og praktiser Aslaug Haga sine metoder.

På meg virker det som om du er en av kjeltringene som vil ha et korrupt samfunn og ikke stå for dine feiler og mistak. Derfor er du for meg bare et avskum. Godt du ikke er politikker på riksplan.

Jeg tror ikke verken Haga eller Valla har lært noe som helst av sine feiler. Nå er de tilbake i rampelyset og ser ut til å trives med det. Spørsmåler er om folket synes det samme.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: