Testamentsaken fortsetter

10 06 2008

I går kom det frem at en oslokvinne hadde testamentert hele sin formue til «de som arbeider mot fremmedinnvandring i Norge», og Ole Nicolai Kvisler og Vigrid var noen av de som skulle motta penger fra dette boet. Ikke uventet medførte det mye protester og diskusjon. I dag hevder Alf Petter Høgberg ved Universitetet i Oslo at dette trolig ville være ulovlig.

Høgberg begrunner dette med at pengene kommer som følge av «arbeidet mot fremmedinnvandring», inklusive drapet på Benjamin Hermansen for Kvislers del, og det underforståtte faktum at «arbeidet» i fremtiden vil være det samme. Således vil slik betaling være oppfordring til lovbrudd, noe som er ulovlig. Tore Tvedt (Vigrid) og Øyvind Heian (Norgespatriotene) er også tidligere dømt for kriminelle handlinger med utspring i organisasjonene de leder, noe Høgberg mener også ekskluderer dem fra å arve, med samme begrunnelse.

Dette virker merkelig. Er Kvisler for evig og alltid forutbestemt til å gjenta sine handlinger når han kommer ut. Er han ikke blitt rehabilitert i fengsel, som vel er noe av årsaken til at han sitter der i det hele tatt, og således er å anse som en person som har gjort opp for seg? Hva med Tvedt og Heian? Er det å være dømt for kriminalitet, også kriminalitet som favnes av «arbeid mot fremmedinnvandring», nok til at man kan fratas retten til å arve noen som mener at slikt arbeid bør påskjønnes?

Jeg innestår ikke for noe av det Kvisler, Heian eller Tvedt hevder er rett, og er like skeptisk til intoleranse som de fleste vanlige mennesker – men synes også at det blir i overkant snevert å for alltid kategorisere mennesker for handlinger de har begått, og i noen tilfeller også sonet for.

Før dere i kommentarene kaster dere over meg og min argumentasjon, tenk litt over at dette også vil kunne gjelde andre grupper enn de ovennevnte. Hva når noen arver som følge av sitt arbeid eller engasjement i grupper vi i ettertid anser som «umoralske» eller sågar ulovlige – bør de også fratas slik arv? Jeg synes dette er en interessant problemstilling, og det reiser prinsipielle spørsmål i forhold til moral, anstendighet og almenn oppfatning av hva som er riktig og galt.


Handlinger

Information

2 responses

11 06 2008
trude

Siden pengene blir gitt til “de som arbeider mot fremmedinnvandring i Norge”, tolker jeg det å gi penger til Kvisler som en dusør for å ha drept Benjamin Hermansen. Hadde de vært gitt som «rehabilitering av kriminelle», hadde det stilt seg annerledes.

Jeg synes absolutt Kvisler bør få en ny sjangse når han slipper ut av fengselet, men å belønne ham for å ha drept et menneske hører ingen steder hjemme.

11 06 2008
horebukk

Jeg mener saken er ganske overdimensjonert. Det er en alminnelig testasjonsfrihet i Norge. Det kan av arvelateren bestemmes at den skal gis ut av person, som ved skjønn vurderer hvem som skal få arvemidlene. Det er intet i veien mot å arbeide for endring av norsk lov. Jeg er ikke sikkert på om de nevnte navn er de som har gjort mest for å jobbe mot innvandring. Det er egentlig det jeg reagerer på. Anyway, hater slike kommenterer om «ååhh…dette er så teit, jeg vil ha blå ballong, en med hatt og nese på…og det er så megadust at Kvisler skal ha pengene». Dersom det er i tråd med arvelaters vilje, så skal den som utgangspunkt respekteres. Jeg må innrømme at jeg ikke har gode nok kunnskaper om akkurat dette, men jeg vil tro at testasjonen er helt kurant. Irriterende å lese om de som argumenterer om at det er så dumt/teit etc at de skal få pengene. Det er ikke alt som kan synes rettferdig, men jeg mener at testasjonsfriheten og arvelaters vilje står sterkt. Spørsmålet i saken er vel om det er ulovlig å testamentere til akkurat de personene, noe som det ut fra testamentet ikke er holdepunkter for. Det står arbeid «mot fremmedinnvandring». Man kan like det eller ikke, men noen stor sak er det ikke, slik jeg ser. Testasjonen er gyldig.

Legg igjen en kommentar

