Sensur – oppdatering

30 06 2008

Som noen av dere har fått med dere, har jeg vært svært oppbragt over at jeg ble sensurert/utestengt/svartelistet hos dagbladet.no på fredag i forrige uke, og jeg har etter det satt himmel og jord i bevegelse for å finne ut hvorfor. Jeg har kommentert dette her og her. Jeg tok kontakt med redaktørene i Dagbladet for å høre med dem, og mottok i dag en hyggelig mail fra en av medarbeiderne der.

Først min mail til dem;

Jeg har en blogg på https://drittlei.wordpress.com, der jeg poster kommentarer til aktuelle nyhetshendelser eller andre ting som opptar meg. På dagbladet.no finnes det en funksjon som linker til blogger som omtaler artikler via tjenesten hos http://twingly.com, og således vil blogger som skriver om det samme som artikkelen, fremstå som linker nederst i denne. Alt i alt er dette fin funksjonalitet og som medfører at man treffer et bredt publikum som trolig er opptatt av det samme temaet som en selv.

Jeg forfekter ikke rasisme, nazisme, intoleranse, homohets eller annet som kan medføre straffeansvar eller som er i strid med almenn skikk og bruk, men er nok noe krass til tider.

I dag oppdaget jeg at alle linker til min blogg er fjernet fra tidligere artikler, og at det også er umulig å legge til nye linker til artiklene. Jeg er således blitt sensurert..

Jeg har også blitt kontaktet av en annen blogger som har opplevd det samme, uten å få noen forklaring eller etter å ha publisert tvilsomt eller ulovlig materiale av noen art. Jeg er svært kritisk til denne sensuren og vil med dette be om regelsettet som legges til grunn for at noen ikke lenger får linke fra artiklene på dagbladet.no. Jeg vil også be om en forklaring på hvorfor min blogg ble lagt til på dagbladets «svarteliste» over blogger som ikke får benytte ovennevnte tjeneste.

Jeg er kritisk til det etiske i slik nekt, selv om jeg anerkjenner et nettsteds rett til å fjene lovstridige ytringer, av lovlige, om enn noe kritiske, ytringer. Jeg kan heller ikke se at dette rammes av redaktøransvaret slik en lokal debatt på nettstedets sider ville kunne bli rammet av.

Link til mitt innlegg om denne blokkeringen finnes her: https://drittlei.wordpress.com/2008/06/27/sensureres-min-blogg/

Jeg imøteser Deres svar.

Mvh

Svar fra Dagbladet;

Hei,
såvidt jeg kan se har din blogg blitt sperret grunnet spamming (En mer
utdypende grunn kan jeg desverre ikke få gitt deg da jeg ikke klarer å
finne ut hvem som faktisk opprettet sperren mot din blogg).
Sperren hos oss er nok sansynligvis satt fordi at du har lenket opp
til/»pinget» et stort antall sider, og dette er et av mange trekk som _kan_
kjennetegne spam — og den har da blitt kategorisert som dette.
Jeg har nå fjernet sperren, men kan ikke garantere for at den forblir
borte. Dersom du opplever at bloggen din igjen forsvinner er det bare å
sende meg en epost, så vil jeg se på saken så raskt jeg kan.

Mvh
Jørgen Kann

Det ser derfor ut til at jeg er blitt blokkert for spam og ikke for å ha vært kritisk til artikler hos dagbladet.no, noe som ville vært helt uholdbart. Jeg har ennå ikke sjekket om linking til dagbladet.no fungerer nå, men vil finne noe å teste det ut på med det første.

Til dere andre som også har opplevd å bli utestengt fra dagbladet.no, forsøk å maile redaktørene for onlineavisen, og be om å bli fjernet fra «spam-listen». Jeg har ikke linket til veldig mange artikler, maks 3-5 i uken, men det kan hende at jeg har vært vel ivrig med «ping»-funksjonaliteten når det har tatt uforholdsmessig lang tid før linken ble synlig. Det er mulig at dette har vært den utløsende faktoren, og denne skal brukes med mer forsiktighet i fremtiden.

Dette ser ihvertfall ut til å ha løst seg for meg, og jeg håper at linkene fungerer når jeg blogger om noe i avisen. Gamle linker er gjenopprettet, og det er ihvertfall lovende nok. Hvis ikke dette fungerer fremover, kommer jeg helt sikker til å kommentere det her😉

Takk til dagbladet.no for at de ordnet opp i dette raskt.


Handlinger

Information

3 responses

30 06 2008
Sensureres min blogg? « Ting jeg er drittlei (og annet ;)

[…] Sensureres min blogg? 27 06 2008 Oppdatering 30.06.08: Blokkeringen er nå fjernet, les mer her. […]

1 07 2008
spesiell

Hei

Kan du maile oss adressen til han du kom i kontakt med? Våre forsøk på å oppnå kontakt har strandet, uten svar. (Mailadressen vår ser du vel i denne eller en tidligere kommentar?)

2 07 2008
drittlei

Done, sjekk mailen din Spesiell🙂

Legg igjen en kommentar

