Kopivarer produsert av barn?

1 07 2008

Det er en lang og interessant artikkel i Dagbladet om omsetning og import av kopivarer, såkalte piratvarer. Artikkelen fokuserer primært på bøtesatser i ulike land i Europa og antall Euro og arbeidsplasser som går tapt som følge av denne ulovlige virksomheten. Alt dette er vel og bra, og sikkert sant også. Jeg, og mange med meg, har slike varer både i skapet og på håndleddet – men det etiske i dette får være en annen debatt.

Det jeg tenkte å kommentere er følgende uttalelse fra Advokat Kristina Edèn Johnsen som jobber ved Oslo patentkontor: «Tidligere er det blitt avslørt at de falske varene produseres av barnearbeidere. Vi vet også at salget av disse produktene brukes til å finansiere terrornettverk som Al-Qaida».

Ja, vet vi det? Er ikke dette standard retorikk når vi ønsker å understreke at dette er «verre enn verst» og ingen fornuftige mennesker bør støtte denne industrien? Jeg synes dette minner mye om hvordan amerikanerne førsøker å sette terrorisme-stempelet på all slags kriminalitet, siden det åpner for nye og utradisjonelle etterforskningsmetoder og interneringsmuligheter.

Vet vi virkelig at pengene disse fabrikkene i Kina, Vietnam, Thailand og andre steder eies og drives av organisasjoner som sender pengene videre til Al-Qaida eller lignende terrornettverk. Vet vi med sikkerhet at det er barn og ikke voksne som produserer dette, og hva er grunnen til at barn skulle jobbe i disse fabrikkene? Med unntak av teppeknyting og gruvearbeid i trange gruver der godt syn og liten størrelse er avgjørende, er det vel stort sett bedre å ha voksne hender i arbeid, eller?

Dersom noen kan vise til undersøkelser som viser at alt av illegale kopivarer produseres av barn, slik det fremgår i artikkelen, og at pengene går til Al-Qaida – er det fint om dere linker til slike i kommentarfeltet.

Jeg kjøper ikke argumentene til advokat Johnsen i denne saken, ikke engang for 10 Euro.


Handlinger

Information

4 responses

1 07 2008
Erik

Ulv, Ulv! Al-Qaida sto bak trippeldrapet på Orderud. Men var det noen som tok dette seriøst? Nei.

2 07 2008
drittlei

Jeg tror at det i aller høyeste grad er en masse mennesker som tar det seriøst når mediene rapporterer at Gucci-veska du kjøpte på stranden i Italia er med på å finansiere terror. Jeg har ikke noe sans for at man setter T-stempelet på alt, siden det undergraver finansieringsmetodene som faktisk benyttes og som bør bekjempes.

Det var det jeg visste, de fire fra Orderud-saken er uskyldige – akkurat som de alltid har hevdet – eller ihvertfall noen av dem🙂

2 07 2008
Erik
2 07 2008
drittlei

Hysj, jeg vil ikke få politiet på døren for at jeg finansierer terror og barnearbeid med denne siden. Det får bli en hemmelighet mellom oss, Erik! ;D

Legg igjen en kommentar

