Ro! Orden! Disiplin!

18 08 2008

Utdanningsetaten har i dag satt i gang noe så uhørt som en kampanje i Oslo-skolen, der stikkordene er ro, orden og disiplin. Målet er at støynivået skal senkes, roen blant elevene økes og innlæringen bedres. Slike hedenske tanker går selvfølgelig ikke upåaktet hen, og i dagsnytt atten på nrk i dag, ble saken grundig debattert. Udanningsetaten stilte bare med en av sine heksemestere, og ble behørig og grundig motsagt, ja sågar nærmest sablet av det pedagogiske riktige, og sikkert i jordfarger antrukne, kollegiet som hadde stilt opp.

Populistiske og åpenbart unyttige argumenter som at det er viktig at elevene lærer mer, at 34% av elevene opplever skoletimen som bråkete og at læreren bruker alt for mye tid til å roe ned elevene før undervisningen kan starte, ble knust av debattanten Vibeke Viken fra Sæterbråthen skole i Oslo. Viken pekte rett nok på at slike grusomme ord og holdninger bringer oss 60 år tilbake i tid, en tid ingen vil tilbake til. Viken mente selvfølgelig Adolf Hitlers Tyskland, selv om vel freden hadde senket seg der i 1948, og ikke en av de store lederne i henholdsvis Russland eller Kina. Vi skal la de store ideologene hvile i fred.

Viken fortsatte med å underminere hele kampanjen ved å forklare at man selvfølgelig ikke ønsker et slikt menneskesyn i Norge eller at mennesker med slike holdninger som orden, ro og  disiplin skal være toneangivende for fremtidige slekter. Viken ønsker seg kritiske, demokratiske og livsugne mennesker som kan være med å forme det samfunnet vi ønsker oss. Gammeldagse og fascistiske, totalitære holdninger som disiplin, ro og orden er selvfølgelig uforenlig og stikk i strid med et demokrati. Viken tror ikke at det ligger et dårlig menneskesyn i bunn av kampanjen, men forklarer at læreren ikke var spurt om dette var veien å gå, og det hele oppleves som nok et spark til læreren. Viken forklarer at Utdanningsetaten synes å mene at alle andre enn lærerne vet hvordan lærerjobben skal utføres, og er støtt for at ikke lærerene nærmest bæres på gullstol gjennom gatene, overstrødd med myrra – slik de fortjener. Hun oppforder og til, før den moderne antikrist i form av Torgeir Ødegård, skolebyråd i Oslo slipper til med sin demoniserende svovelprediken, at lærerene tas med på råd før slikt (eller andre åpenbart håpløse alternativer til dagens undervisning) pålegges dem. At lærerene skal pålegges noe av ikke-pedagoger er uhørt.

Ødegård fortsatte å konformt forsvare det sikkert ultranasjonalt forankrede og identitetsødeleggende mantraet om «RO, ORDEN og DISIPLIN», slik fordums nazi-soldater trådde Europa flatt, med mål om å knuse barn og ungdoms tenkeevne under sin utslettende og taktfaste marsjering. Det er nærmest som man hører «Sieg Heil» runge gjennom Utdanningsetatens lokaler, som et gufs fra fortiden.

Slike holdninger til læreren, som gjennom tiår har hevet norsk skole til å være et forbilde, et lysende fyrtårn i uvitenhetens mørke for land i hele verden, er historieløst. Vår uplettede pedagogiske linje har formet generasjoner med vinnere, leseføre og nytenkende, skapende mennesker som fører Norge fremover mot nye høyder. Læreren, slik hun/han er i dag, har aldri vært bedre, mer formende for systemkritisk tenkning, mer motiverende for å ha NAV som fremtidig arbeidsgiver og generelt fremelskende for det evigsanne «fred, frihet og alt gratis».

Kampanjen er også tenkt å uniformere lærerene i røde t-skjorter med teksten «jeg er sjefen», noe som vi gi pedagogen et uheldig fokus og en oppgave som både oppdrager og læringssentrum i den tiden barna er på skolen. Vi ønsker oss heller et totalt mangel på fokus, der læreren i klesveien signaliserer det inkluderende og ikke-autoritære «jeg er en av kompisene dine, skal vi finne på noe bøll» . Bare da kan man få fullstendig flat og likeverdig struktur, der folket – i dette tilfellet elevene – selv bestemmer om, og i tilfelle hva, de skal lære.

Pedagoger i alle land, foren eder.


Handlinger

Information

4 responses

19 08 2008
elghunk

«Læreren, slik hun/han er i dag, har aldri vært bedre, mer formende for systemkritisk tenkning, mer motiverende for å ha NAV som fremtidig arbeidsgiver og generelt fremelskende for det evigsanne “fred, frihet og alt gratis.»

Liker måten du skriver på, men sitatet ovenfor fikk jeg problemer med…

Noe er vel ironi, mens de to siste påstandene er sarkasme?

Uansett skal jeg (som er lærer) på jobbintervju i morgen hos NAV!!!

Litt morsomt…

19 08 2008
drittlei

He he, det var ikke meningen å fornærme deg, hverken som lærer eller mulig fremtidig NAV-ansatt!😉

Jeg danser lettbent og elegant mellom ulike stilarter, uten å forstå noen av dem – og resultatet ser du i innlegget.. ;D Egentlig hadde det vært nok å lenke til Dagsnytt atten i denne saken, for i mine øyne var diskusjonen morsom nok. Jeg leser i avisen i dag at det er «massiv motstand» mot denne kampanjen hos alle som er redde for å miste jobb, stemmer, innflytelse eller anseelse – så jeg er muligens ganske alene i å mene at ro, orden og disiplin kan være nyttig i en læringssituasjon?

19 08 2008
elghunk

Du er ikke alene!
Jeg er helt enig!

20 08 2008
drittlei

Det er betryggende, ikke minst når det kommer fra en som kjenner systemet fra innsiden🙂

Lykke til på jobbintervjuet!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: