Opptøyer og straff

11 01 2009

Det er noe som slår meg når jeg ser ramp, pøbel og annet pakk rasere hovedstaden, etter sigende for å støtte palestinerne i Gaza. Effekten for de lidende palestinerne var trolig marginal, om ikke negativ, og jeg mistenker at den gode saken bare var et påskudd for å lage bråk. Burde ikke samfunnet vernes mot slik destruktiv oppførsel i større grad enn å gi dem forelegg på kr 9000,- for forstyrrelse av den offentlige ro og orden. Det er samme paragraf som benyttes når du skrålende og i lett bedugget tilstand bestemmer deg for å synge «Vålerenga-sangen» eller noe annet tøvet på Karl Johan en lørdagskveld.

Det er misforhold mellom de to overtredelsene som lovgiver absolutt bør gjøre noe med.

Hvorfor møter man forresten opp på en demonstrasjon for et vettugt formål med hjelm, gassmaske og maskering. Undertegnede har gått i flere protesttog de siste årene, og har aldri hatt behov for noe slikt – men så var også mitt mål å protestere, ikke knuse ruter, angripe tilfeldig forbipasserende, angripe politiet eller oppføre meg som en brunstig bavian.

Det er jammen på tide at vi får lover som direkte rammer samfunnsskadelig oppførsel, slik som dette – slik at lovlige demonstrasjoner kan få markere seg i fred. En slik paragraf bør inneholde:

1. Forbud mot bruk av verneutstyr i demonstrasjonstoget, så som gassmaske og hjelm

2. Forbud mot maskering

3. Forbud mot å unnlate å fjerne seg (Dette finnes allerede, følge politiets påbud osv, men bør benyttes i større grad og mot hele grupper)

4. Bruke det solidariske erstatningsansvaret som allerede ligger til skadeverksbestemmelsene, slik at de som blir tatt får økonomisk ansvar for alle skadene som har oppstått – ihvertfall innenfor en fornuftig geografisk omkrets

5. Opptøyer eller annen samfunnsskadelig oppførsel kan få alvorlige konsekvenser for oppholdstillatelse/asyl/rett til pass (det siste punktet gjelder alle, også norske statsborgere)

6. All bruk av slag/skyte/stikk/kastevåpen og eksplosiver gjør overtredelsen grov og innebærer dobling av maksimalstraff samt obligatorisk minimumsstraff i form av fengsel. Overtredelser begått i fellesskap straffes hardere enn de begått alene.

Reaksjonene bør gå fra betinget fengsel og oppover, kombinert med bøter og erstatningsansvar. Grove overtredelser bør medføre år i fengsel.

Det overstående er bare forslag jeg tok ut av luften nå, men det bør være egne paragrafer som kan ramme dette, ellers risikerer vi at alle demonstrasjoner fremover blir møtested for slosskjemper, casuals, drittsekker og møkkamennesker i stedet for lovlige demonstranter som benytter sin demokratiske rett til å være for eller imot noe.

Mitt lovforslag vil også muligens føre til at Blitz-huset i seg selv blir ulovlig og må jevnes med jorden, men det kan jeg ikke se at er noe egentlig problem😉


Handlinger

Information

10 responses

11 01 2009
Ole

Jøss, et blogginnlegg med litt mening i jo. Sjelden vare det.

11 01 2009
drittlei

Hei Ole. Takk skal du ha! Jeg forsøker å være noe mer enn et innlegg som gjentar en artikkel og lenker tilbake, det er for dårlig🙂

11 01 2009
Midt-i-Debatten

Å sammenlikne pøbelen med brunstige bavianer er en fornærmelse… mot bavianen, vel og merke!😉

Ellers er det mange gode kommentarer og forslag. Stå på!

11 01 2009
drittlei

Midt-i-debatten: Det var selvfølgelig ikke meningen å fornærme bavianen, de er sakesløse i denne sanmmenhengen. Jeg vil med dette be om unnskyldning til alle bavianer som jeg fornærmet med mitt innlegg, det var selvfølgelig ikke meningen å antyde at bavianer oppfører seg dårlig på noen måte😉

11 01 2009
vaarloek

forsåvidt enig. maskering og hjelm i en demo? oh please. men jeg vil ikke fjerne blitz da😛, enda så lite forståelse jeg har for voldsforherligelsen deres.

13 01 2009
elghunk

Forbud mot maskering?

Hva med niqab?

13 01 2009
drittlei

Det er nok ut til at Blitz-huset blir værende – siden man i Oslo mangler noen som er villige til å finne frem gravemaskinene, slik de gjorde i København for en tid tilbake🙂

Du tenkte du skulle sette meg fast med Niqab’en Elghunk? Alle lover har unntaktsbestemmelser, og man kan legge til denne:

Niqab er tillatt som maskering under demonstrasjon hvis denne er påkrevet for vedkommendes religion. Ved bæring av Niqab fordres det at man for øvrig bærer tettsittende overkroppsbekledning med utringet hals og korte armer, samt skjørt – ikke lengre enn 5 cm under enden på gluteus maximus’ feste mot lår.

Således tror jeg ikke at dette vil bli noe problem🙂

For å være litt seriøs. Det er ikke, eller har ivhertfall ikke vært, noe problem under demonstrasjoner der kvinner som bærer niqab deltar, men dersom det viser seg at niqab er på vei til å bli den nye finlandshetten, får man finne på noe da.

28 01 2009
Ole Andreas

Med den presssedekningen som vi presterte så var det vel ikke rart at det ble opptøyer?

5 02 2009
Amanda

Jeg var i demonstrasjonen Lørdag 10 Januar, og ble også tatt av politiet uten å ha gjort en dritt.
Det du skriver i «paragraf 3» om at man skal flytte seg når et området er utropt til «ulovlig område å ferdes på» er jeg forsåvidt enig i, det burde straffes, men da må det bli gitt beskjed på forhånd om at området er «ulovlig».
På forhånd(samme dag) var det blitt sendt en søknad til politiet om å få demonstrere utafor den israelske ambassaden, og vi fikk ja.
Kort tid før politiet løp frem og tok alle demonstranter i området, sirklet et helikopter inn over oss.
Senere ble det påstått i aviser o.l. at politiet ga oss beskjed om at området var «ulovlig» å befinne seg på, men vi fikk aldri noe beskjed om dette.
Beskjeden kom visstnok fra helikopteret, og hvis du noen gang har stått inni en folkemengde som roper og rakketer fyker rundt deg, samtidig som noen roper beskjerder fra et helikopter som er 10-15 meter over deg (og som du kansje vet har et helikopter en propell som snurrer rundt og rundt og lager MYE bråk) da vet du kansje hvor vanskelig det er å høre den beskjeden, det er rett og slett nokså umulig.
Da vi først var blitt tatt av politiet og spraya ned med tåregass to-tre ganger måtte vi stå å fryse i over en time mens vi ventet på å slippe gjennom politisperringene, og bli ført et eller annet sted som vi ikke hadde anelse om.
På denne tiden fikk alle rikelig med tid til å slippe fra seg alt som kunne virke mistenkelig før de ble ransaka.
Da jeg endelig ble ransaka, av fire politimenn/kvinner stripset de meg først.
Men da jeg protesterte, og sa jeg var 14 trodde de ikke på meg, jeg fortsatte å protestere, og ble sendt til en annen politimann, han viste ikke hva de skulle gjøre med meg, og jeg måtte vente en halvtimes tid før de fant ut at de skulle skrive ned navn og adresseo.l. for så å sende meg hjem.
Dagen etter sa de på nyhetene at vi skulle inkales til samtaler med foreldre, barnevern og politi, noe som enda ikke har skjedd, og som jeg forsåvidt ikke akuratt har noe imot at ikke har skjedd.
Jeg syns politiet i denne situasjonen burde brukt tåregass tidligere og spredd demonstrantene, før de så aresterte de som fortsatte å kjempe
Jeg er enig med deg Ole Andreas i at det å lage så store presseoppslag får folk til å få lyst til å lage bråk.

6 02 2009
drittlei

Amanda: Jeg kan ikke si noe om din historie annet enn at det var interessant lesning🙂 Jeg var ikke tilstede, så alt jeg legger til grunn er det som gjengis i aviser og på TV. Det skjedde helt sikkert at noen som ikke hadde gjort annet enn å være på feil sted til feil tid også ble tatt med og inkludert blant de som brukte vold og begikk skadeverk.

Dersom en demonstrasjon utarter på denne måten, er nok det tryggeste å komme seg vekk – det ville ihvertfall jeg gjort når det begynte å fly raketter rundt ørene på meg😀

Legg igjen en kommentar

