Nei til alt vi ikke liker (og EU da)

27 01 2009

Lederen i Demokratene, Vidar Kleppe, nektes medlemskap i Nei til EU. Årsaken er at de på et styremøte har bestemt at han er rasist, og det er i strid med § 3 i regelverket å ha med slike. Det faktum at Kleppe har sittet to perioder på Stortinget og hatt en rekke politiske verv tillegges ingen verdi. Lederen i Nei til EU, Heming Olaussen opplyser i sin relativt magre begrunnelse at Kleppe stimulerer til rasisme og har rasistiske holdninger, og at disse fremkommer blant annet på Demokratenes hjemmeside. Olaussen ønsker ikke å være konkret på hva Kleppe har gjort som er rasistisk, da det er summen av alt som tilsynelatende gjør ham fortjent til denne betegnelsen.

Nja, hva skal man si til slik? La oss ta en titt på hva rasisme, i henhold til Wikipedia er: Rasisme refererer normalt til en oppfatning av at menneskers verdighet og/eller deres rettigheter og plass i samfunnet varierer avhengig av deres rase, og til handlinger og politikk som bygger på en slik oppfatning. Rasisme forutsetter at arten menneske kan deles inn i forskjellige raser. Hvilke av disse rasene rasismen retter seg mot kan variere, gjerne avhengig av demografiske og politiske forhold.

Såvidt meg bekjent har ikke Kleppe uttalt at mennesker fra noen raser er mindre verdt enn andre eller at deres rettigheter burde begrenses på noen måte. Ei heller at disses plass i samfunnet burde være en annen enn for oss andre. Jeg kan heller ikke erindre at Kleppe noen gang er anmeldt for rasisme eller dømt for et slikt forhold. Slik jeg ser det kan han vanskelig kalles rasist når han hverken hevder å være det selv, er anmeldt eller dømt etter rasismeparagrafen eller har forfektet dette på noen måte.

Jeg har fått med meg at Kleppe ikke ønsker noe særlig innvandring til dette landet, og at han har stemt mot forslag som åpner for slikt – men veien fra et legitimt politisk standpunkt til å være rasist er rimelig lang. Det må være lov å være uenig med gjeldende latin i politiske diskusjoner, være kritisk til etablerte regler og forfekte et annet ståsted uten å bli beskyldt for slike uhorvelige ting? For meg er det å bli beskyldt for å være rasist virkelig ille. Jeg ville ikke ønsket å bli fremstilt som intolerant overfor mennesker av en annen rase i det offentlige rom på denne måten, og mitt råd til Kleppe vil være å anmelde Olaussen og Nei til EU for sjikane. Det kunne vært interessant å teste hva slags vern man har mot slike beskyldninger, beskyldninger som alt for ofte får stå uimotsagt.

Da kunne Nei til EU og Olaussen fremlagt bevisene for sin påstand. Jeg tror den bunken ville blitt rimelig tynn.

Nei til EU har 29 000 medlemmer. Jeg håper virkelig ikke at også disse er like innsnevret i sitt syn på andre mennesker og andre meninger enn sine egne. Hvis det er tilfelle, er det hele svært betenkelig.

Olaussen avslutter med følgende utsagn: «Vi tror det norske folk oppfatter Vidar Kleppe som rasist»

Nå skal ikke jeg hevde at hele det norske folk er innom her på bloggen, men jeg tenkte å teste ut en funksjon – nemlig spørreundersøkelser🙂


Handlinger

Information

6 responses

27 01 2009
bulla

Enig!
Hva med ytringsfriheten her i landet. Snart kan man ikke si noe om innvandrere uten å bli stemplet som rasist.
Hva med Danskene? De har forstått det. Det har ikke noe med rasehat å gjøre, men det å kunne ta seg av sine egne ikke bare alle de vi slipper inn i landet. Har aldri sett på meg selv som rasist, men jeg syntes nok er nok.
Dette med Kleppe må virkelig revurderes og ikke bestemmes av en tørr støvklut som ikke kan begrunne hvorfor!

28 01 2009
Sonitus

Denne posten er nå anbefalt på http://sonitus.org/

28 01 2009
drittlei

Flott, takk skal du ha🙂
Beklager forsinkelsen Sonitus, kommentaren din ble først flagget som spam😉

28 01 2009
Ole Andreas

Nå er det veldig mange som kan være rasister uten å bli anmeldt for rasisme. Terskelen for anmeldelse er litt høy for en som har innehatt de verv Kleppe har hatt. Så man kan ikke utelukke at Kleppe er rasistisk. I så tilfelle har Nei til Eu rett. Så her bør man vel være litt forsiktig med mindre man kjenner personen godt?

28 01 2009
drittlei

Man kan bare basere seg på det som måtte være uttalt, siden onde tanker eller holdninger ikke er straffbart på noen måte. Dersom Kleppe ikke har uttalt seg offentlig på en slik måte at det rammes av Straffeloven, er han ikke rasist i ordets rette forstand. Hvis man kjenner Kleppe personlig og han har uttalt seg nedsettende slik forutsetningen er, stiller saken seg noe annerledes for akkurat den personen, men ikke oss andre.

Betegnelsen rasist er ekstremt misbrukt i dette landet, da det meste som omtales som rasisme egentlig er intoleranse, uvitenhet, fordommer eller regelrett dumskap.

Egentlig er dette bare bølleoppførsel fra Nei til Eu og Olaussen. Det er svært vanskelig å motbevise at man er rasist, men svært lett å stemple noen som dette. Det er svært uheldig at en organisasjon som hevder et legitimt syn har valgt å sile medlemmer på hva de oppfatter den som ønsker å være medlem mener eller ikke. Hva er det neste de ikke liker og velger å ekskludere? De som er ugifte, homoseksuelle, religiøse/ikke religiøse, kvinner, høyrefolk, ikke-akademikere?

Dette er en farlig vei å gå.

28 01 2009
Ole Andreas

Det kan være du har helt rett her. Jeg kjenner ikke til personen. Definisjonen din på rasist er for snever. Ellers kunne ikke ku klux klan ha eksistert. Rasisme er liksom ikke noe man henger skilt på døren om. «Her bor en rasist.» En offentlig uttalelse i presse eller tv som en vedstår seg og hverken beklager eller retter hører til sjeldenhetene. Som regel benektes eller bortforklares rasistiske uttalelser i det offentlige rom med en gang de er blitt stemplet som rasistiske. Rasisme trives best i det skjulte.

Du kan derfor ikke se bort fra at Nei til Eu kan ha rett med mindre du kjenner kleppe godt nok. Der finnes nok tusenvis av rasister i blant oss men bare en håndfull som er villige til å stå frem offentlig som rasister.

Det forhindrer ikke at jeg er helt enig i din vurdering om at betegnelsen rasist er ekstremt misbrukt i dette landet. Men det er jo stort sett i forbindelse med polemikk.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: