Det er alltid håp

28 01 2009

Jeg har tidligere tatt til orde for tvangsbehandling av gatenarkomane som en mulig løsning for denne gruppen mennesker på utsiden av samfunnet. Selv om behandlingen, slik jeg mener det kan gjøres, ikke er frivillig – er det ikke tvang i normal forstand jeg tenker på. Heller at det offentlige for en tid overtar forvaltningsretten over vedkommendes tid og begrenser bevegelsesfriheten og friheten til å gjøre andre ting en periode. Du kan lese det opprinnelige innlegget her.

Grunnen til at jeg tar opp dette igjen, er en bloggpost jeg kom over som heter Selvmord i slow motion hos bloggeren Solami. Hun har lagt ut en film som ihvertfall traff meg der jeg er mykest, og som samtidig hevder at alt ikke er håpløst likevel. I tillegg er den fantastiske musikken til Clint Mansell fra «Requiem for a dream» benyttet, og dette er en film som bør være obligatorisk for alle, både voksne og ungdommer. Dersom du ikke har sett den, bør du ta turen til din nærmeste filmutleie eller sjekke play.com snarest. Dette er en av de filmene som har gjort sterkest inntrykk på meg ihvertfall.

Uansett, det var ikke spillefilmen jeg skulle snakke om – heller denne videosnutten fra Youtube. Temaet er narkomani og det hele er ganske trøstesløst en stund, men jeg synes den slutter med et positivt budskap og noe vi ikke bør glemme når vi snakker om narkomane og narkomani.


Handlinger

Information

5 responses

28 01 2009
Ole Andreas

Løsninger kan du glemme.

28 01 2009
drittlei

Jeg vet ikke Ole Andreas, hvorfor det? Såvidt meg bekjent har man aldri forsøkt dette i noen særlig skala noe sted, så man vet egentlig ikke om det vil fungere eller ikke. Ihvertfall kan man konstatere at det vi gjør nå, ikke fungerer i det hele tatt.

28 01 2009
Ole Andreas

Det ville nok kanskje fungere men det ville aldri bli tillatt.

28 01 2009
drittlei

Man må ha tro på at man kan endre det bestående, ellers blir det aldri noen endring på noe. Mulig jeg er vel optimistisk, men pokker heller, det er ihvertfall bedre enn å resignere🙂

28 01 2009
Ole Andreas

Si ikke det. Han som sloss mot vindmøller kunne spart seg mye. Hvis du vil endre det bestående må du endre strukturen. Mennesker vil alltid være mennesker.

Legg igjen en kommentar

