Politiet streiker, men bare litt

28 01 2009

Politiets fellesforbund varsler i en pressemelding at de i morgen vil gjennomføre en politisk streik som reaksjon på det de opplever som overkjøring fra regjeringens side. Regjeringen forsøker, i følge politiforbundet, å overkjøre dem slik at politifolk vil måtte bryte arbeidsmiljølovens bestemmelser om hviletid. Regjeringen forsøker også, fortsatt i følge nevnte forbund, å frata de tillitsvalgte retten til å forhandle om arbeidstid.

Hvis man skal legge politiforbundets fremstilling til grunn, virker dette i overkant merkelig, men ikke utrolig. Dagens regjering har gjort en rekke underlige ting i det siste, så som forslagene til endring av straffeloven – slik at adgangen til å kritisere religioner begrenses. Politiforbundets utspill og krasse kritikk kommer bare dager etter at regjeringen ble rost opp i skyene for handlingskraften de viste ved å tilføre politietaten 460 nye sivile stillinger som frigjør politifolk til politiarbeid. Det synes ikke som om dialogen om hva som kommer, hvor man er i forhandlingene eller hvordan dette vil arte seg for de involverte har vært spesielt god mellom de to partene..

Det virker nesten som om regjeringen skal forte seg å innføre en masse nye regler og lover før de trolig mister endel makt til høsten. Som de siste krampetrekninger innfører de nye bestemmelser som vi må slite med i årevis fremover, uavhengig av hvem som blir valgt inn ved neste valg.

Nå har vi gjennom hele høsten hatt en «politikrise» der politiet har nektet å arbeide overtid for å holde hjulene i gang i politidistriktene. Polititjeneste, eller andre jobber for den del, bør ikke baseres på overtid uansett, da dette er et onde som om mulig skal unngås. Derfor virker det merkelig at regjeringen velger å snu polene fullstendig og frata politiet retten til å ikke jobbe helseskadelig mye.

Jeg kan ikke se at vi, befokningen i dette landet og som tross alt betaler lønningene til både politikerne og politiet, vil få noen som helst fordeler av den evigvarende konflikten mellom disse partene.

Vi ønsker å ha et velfungerende politi, så kjære politikere; Fiks det da!


Handlinger

Information

8 responses

28 01 2009
Gunnar Holsten

BÆSJ PÅ LEGGEN
Storberget bæsjer på leggen. Hva er dette for slags kynisme. Her har Storberget og andre regjeringskolleger snakket (med høy pekefinger) mot politiets forsøk på å kuppforsøk med sin lønnskamp utenfor sesong for den slags. Her måtte vi finne oss i å vente på tur og følge de kotymer som tradisjonelt respekteres av organisasjonene. De samme folkene har nå gitt blaffen i alle kotymer og folkeskikk ved å ta fra politiet forhandlingsrett i viktige spørsmål. Dette er helt utrolig og en avskyelig måte å trumfe viljen sin i 2009. Justisministeren bør gå ut og kjøpe seg en hatt for deretter å gå. Makan til sleip fyr har vi ikke sett siden Christoffer Falck vant første omgang av Robinsonekspedisjonen. Så da blir oppfordringen: Kjære Knut, du ville gjøre deg bedre i Farmen, eller Robinson eller kanskje Big Brother. Styr bare unna ungkaren: For damene har for lengst sjønt at du ikke er en orntlig mann.

28 01 2009
Roy Mobæk

La de som har gått politiskolen og utdannet seg forplikte seg til å jobbe ett viss antall år i politiet og ikke begynne i det private med detsamme de er ferdige på skolen. Men regjeringen MÅ gi dem ordentlige arbeids og lønnsforhold. De gjør en viktig jobb i sammfunnet og må lønnes deretter.
Men vi må få slutt på at politihøyskolen blir brukt til å få seg fine jobber i det private. Denne skolen er til for at samfunnet skal få skikkelige folk i jobb som samfunnstøtter, men da må de selvsagt ha skikkelige arbeidsforhold og god lønn!! SÅ STORBERGET OG JENSEMANN RYDD OPP I ROTET OG IKKE LAG MASSE NYE REGLER OG LOVER FØR DERE GÅR!!!
DET ER DET BARE ROTTER SOM GJØR OG DERE ER VEL IKKE….?

28 01 2009
Råger Mår

Jeg blir bare oppgitt.

Jeg liker å jobbe i politiet, og skulle gjerne gitt det norske folk den service og hjelp de fortjener, men jeg begynner å bli sliten av å strekke meg i alle retninger. Publikum forventer sitt, kone og barn forventer sitt, venner forventer sitt og mine kollegaer forventer sitt.

Jobber på et lite lensmannskontor, med få politimenn å ta av. I utgangspunktet har vi 24 timers vakt ca 4 dager i uken og kontortjeneste på dagtid, noe som tilsier at vi jobber 08-15 på kontoret, og fra 15 til neste kontordag har vi hjemmevakt. Vi har også aktiv patruljetjeneste to kvelder i vaktperioden om vakten kommer på helg, noe den selvfølgelig gjør rimelig ofte.

MEN på grunn av mannskapsmangel/lengre tids sykemeldinger mv. må vi jobbe tidvis SVÆRT MYE for å levere en slags polititjeneste.

I ren fortvilelse ved påsketider ifjor regnet jeg kjapt ut hvor mange timer jeg hadde vært på vakt fra januar og frem til påsken, og kom frem til at jeg med liten margin nesten allerede hadde da hatt vakt i 1600 timer(!). DET er nesten et helt ÅRSVERK bare frem til påske.

Hjemmevakt? Det kan vel ikke være så slitsomt? VEL..

IKKE kan jeg dra noen steder med familien, ikke kan jeg stikke på ski med ungene, ikke kan jeg stikke på fjelltur, ikke kan jeg ta en øl med gode venner, og ikke kan jeg SLAPPE av. Jeg kunne ramset opp sånne småting i evighet.

OG IKKE kan min kone heller dra noen steder, gå ut med venner på byen, stikke på trening osv osv, fordi jeg ikke kan bli sittende uten noen til å passe barna når vakttelefonen ringer.

Vær objektiv, og tenk deg inn i situasjonen selv. Plasser deg og dine inn i denne situasjonen. Ikke i en uke, ikke i ett år, men resten av arbeidslivet ditt. For får regjeringen det som de vil, blir det slik videre også.

I tillegg må jeg dra på en politibil og fullt utstyr samme hvor jeg drar.

Sikkert gøy tenker dere å kjøre rundt i politibil hele tiden. VEL..

Kjempegøy å møte en løk i en rånebil sidelengs i sentrum når jeg egentlig skulle på familiebesøk, eller til fra barnehagen. Stanser jeg ham for å gi en reaksjon, får jeg ikke betalt, da politiets overtidsbruk er sterkt restriktiv med mindre det er fare for liv og helse.(trafikkulykke feks) Stanser jeg ham ikke, får jeg huden full neste gang jeg er på jobb og stanser en annen råkjører, som forståelig nok på et lite sted allerede har hørt at politiet ikke gjorde noe dagen før. På et lite sted FØLGER alle med på hva du gjør hele tiden når du er politiansatt, og folk skiller ikke mellom en politimann i politibil før og etter kl 15.

Jeg må da tjene masse på all denne jobbingen, tenker dere. VEL..

Må jeg rykke ut på oppdrag, får jeg overtidsbetalt, da dette er rent overtidsarbeide. HJEMMEVAKTsgodtgjørelsen derimot… jeg har vel ett tillegg på 8 kr i timen for å ha denne vakten, pluss et par kroner mer når det er helg, og at det genererer avspasering. Avspaseringen får jeg ikke bestandig tatt ut, nettopp fordi det ikke er noen som kan jobbe om jeg ikke gjør det. Tro meg, hjemmevakt i politiet er IKKE veien til rikdom. Det verste er at staten som arbeidsgiver har frem til nå definert tiden jeg har hjemmevakt som FRITID.

Jaggu!

Igår jobbet jeg sammenhengende på oppdrag fra kl 08 til 0200, og på´n igjen idag tidlig. Gikk glipp av middagen hjemme hos familien grunnet nytt oppdrag, og nå i min oppgitthet sitter jeg her og pøser ut.

Misforstå meg ikke, jeg trives faktisk. Iallefall det meste av tiden, men jeg begynner å bli sliten av mye jobb, lite lønn og lite ressurser.

Oppå det hele skal regjeringen nå ta fra politiet vår mulighet til å kunne påvirke arbeidstidsreglene, og dermed vårt eneste reelle pressmiddel til å få en levelig hverdag.

Da blir jeg lei, og FORBANNA.

Og det virker som ingen andre bryr seg.

28 01 2009
drittlei

Råger Mår: Det er noen av oss som fortsatt bryr seg. Du burde forresten skaffe deg din egen blogg, du skriver veldig bra🙂

28 01 2009
Ole Andreas

Du er ikke den eneste som blir forbanna Råger Mår. Når en leser innlegget ditt er det lett å bli forbannet på politifolkenes vegne. Hvorfor kommer ikke mer av disse forholdene som du beskriver frem i pressen? At alle klager over sitt og vil ha bedre arbeidsforhold er noe man er vandt til. Derfor tar vi ikke det så høytidelig vanligvis. Når det virker som om folk ikke bryr seg eller enda verre reagerer negativ på politifolkenes krav så kan det ha samenheng med at folk flest ikke har peiling på at forholdene er slik du beskriver. Det var nytt for meg at det er så ille.

Slike arbeidsforhold er helt klart altfor tøffe og sannsynligvis ulovlige, i allefall for andre enn staten. Skulle jeg ønske meg noe så er det at vi i allfall hadde en stor avis som kunne få frem underliggende informasjon i slike konflikter slik at vi kan ta stilling til det som skjer basert på faktum og ikke bare motstridende standpunkt.

Men det ønsket får jeg vel neppe oppfyllt i min levetid. Lykke til. Dere trenger det. For staten er ingen lett motstander.

29 01 2009
Råger Mår

Takk, takk, både for støtte og skryt!

Det er viktig å forstå for folk at politiets frustrasjon er kompleks, det er langt fra bare lønn som er tingen. Jeg er faktisk inneforstått med at jeg aldri blir rik av å jobbe som politimann.

Det er like mye en frustrasjon over å ikke kunne få gjøre jobben min skikkelig på grunn av dårlige rammevilkår, og en generell mangel på utstyr. Vi måtte jaggu krangle oss til noen PRINTERE en dag her. Den gamle hadde gått heden etter å ha slitt siden 1993. Men det var skikkelige saker når de først kom da, det skal sies.

Mangel på utstyr i politiet kunne jeg ha skrevet bok om, og jeg vil falle rett i SYTEFELLA om jeg begynner med det. Så det hopper jeg over.

Dette siste utspillet til regjeringen har bare lagt seg inn i rekken, men det er mulig det får begeret til å flyte over. Politifolk flest synes «aksjonene» i høst var altfor svake ovenfor staten.

Til Drittlei:

Blir nok ingen blogg på meg med det samme, mye på jobb vet du:-):-) Dessuten har jeg funnet denne fortreffelige bloggen her som jeg kan skrive i når jeg trenger å hevde mine meningers mot!

Burde ha vært i seng til jobb kl 08, men snudde jo døgnet igår, så her sitter jeg. Ikke alltid like lett å hoppe rett i seng etter spenstige nattlige oppdrag, så det blir ofte søppelTV en time eller to frem til trøttheten siger på.

Det er derfor vi ønsker fastsatte arbeidstidsbestemmelser, som gjør at hvilen vår etter slike netter er hellig. Det er en kjent sak at politifolk legger røyk, og trekker mot himmelske strøk, opp mot 7 år før gjennomsnittlig levelalder er oppnådd. Husker ikke alle årsakene, men lite søvn, mye jobb og forskjellige typer stress på jobb kan jo umulig hjelpe på helsa. Danskene har en bra studie der, vet ikke hvor den kan leses. Mulig den finnes på http://www.pf.no. Der ligger det iallefall en studie om norsk politi, som ble lagt frem i september mener jeg. Anbefales for å forstå grasrota i politiet bedre.

Til Ole Andreas:

Slike forhold som jeg nevnte over er nok ikke uvanlige, men er nok også rimelig spesielle for vi som jobber på små lensmannskontor med 4-5 tjenestemenn på egen turnusliste og hjemmevakt. Listen blir jo svært sårbar når vi er så få, og derfor også mye ekstra vakter i lange perioder med sykemeldinger. Vi ligger også slik til geografisk at vi har ingen andre kontorer eller stasjoner «å dele vaktbyrden med», og dermed ser jeg ikke noe lys i tunnelen akkurat. Hjemmevakt er forresten en ting politiets fellesforbund jobber med å bli kvitt. Men det kan jo bli vanskelig når temperaturen mellom fagforbund og arbeidsgiver er som den er idag.

Etter politireformen som kom på 90-tallet, så ble mange lensmannskontorer lagt inn under politistasjonenes vaktlister, og det ble dannet store vaktregioner. Patruljene ble så styrt av operasjonssentraler, en i hvert distrikt. Dermed slapp de hjemmevakt, og man fikk utekjørende politi i flere kommuner enn tidligere. Dette er bra. På PAPIRET.

Problemet er bare at tjenesten som da ytes til publikum ikke henger på greip. Plutselig hadde en patrulje 4-5 kommuner å dekke, med en utrykningstid som gjør at man får håpe ingen løper etter deg med øks. Det sier seg selv at det meste er over etter 30-50 minutter. Det er flaut og demotiverende og komme for sent nesten hver gang, uten at man kan gjøre en skit for å forbedre seg neste gang. Skal en ha sånn tjeneste, så må man følge opp med ressurser til flere tjenestemenn og flere patruljer.

En del av frustrasjonen til politiet er også at nesten alt blir fremstilt feil i media. Feks sykemeldingene i Stavanger i høst, hvor det ble hevdet at 22 mann hadde sykemeldt seg. VEL.. Det har aldri vært 22 mann på jobb ute i gata samtidig i Stavanger noengang i historien, eller i politidistriktet forøvrig for den saks skyld. Det var en 6-7 tjenestemenn, men det gikk utover 22 tjenestesett i løpet av hele helgen. Nå skal jeg ikke hevde at alle disse faktisk var syke, også politifolk kan ta dårlige avgjørelser. Men likevel så synes jeg at dette har tatt helt av, uten at noen fra media engang har prøvd å drive litt undersøkende journalistikk. Grunnen til at politiets fellesforbund ikke har tatt i saken, er vel at hadde det vist seg at det faktisk var grunnløse sykemeldinger, så hadde de hatt en gedigent problem for si det mildt.

Sykefraværet i politiet gikk faktisk ned i oktober 2008 sammenlignet med oktober 2007.

Mye av grunnen til at de reelle forhold, uten sminke, ikke kommer frem i media er vel at politiet er et hierarkisk system. Et system hvor det er forventet at ting går oppover korrekt tjenestevei, og at ordrer mottas med takk slutt. Man trenger vel ikke være guds gave til intellektet for å skjønne at klagene stopper av seg selv litt oppe i systemet. På et gitt punkt vil det faglige bli overstyrt av det politiske, og da endres prioriteringene drastisk. Måltall skal oppnås, og politimestre som sitter på politidirektørens velvilje, ønsker sine bonuser. JA, de får bonuser om måltallene er bra.. Måltall som antall biler kontrollert, oppklaringsprosenter, saksbehandlingstid, budsjetter med videre.

VEL.. Disse måltallene sier INGENTING om hvordan DU føler det når du ringer politiet, og får til svar at de dessverre ikke kan komme. Eller min følelse når jeg må avvise deg. De eneste som tenker på publikum er grasrota, tro meg. Iallefall på en sånn måte som du ønsker.

En grunn til at vi nå også stiller flere krav i politiet enn tidligere, TROR jeg er at andelen tenkende høgskoleutdannede polititjenestemenn- og kvinner øker for hvert år. Tidligere hadde vi jo en etatskole med lønn fra første skoledag, og en utømmelig lojalitet til arbeidsgiver. Dette er bra politifolk, misforstå meg ikke. Men de kommer ikke fra samme kultur når det gjelder det å stille kritiske spørsmål. Politihøgskolen ble opprettet på begynnelsen av 90-tallet, og studiene ble dermed finansiert ved lån i statens lånekasse.

Alt dette gjør at jeg stiller andre krav til min arbeidsgiver, både lønnsmessig og faglig. Det er ikke nok for meg å kjøre rundt med blålys for å trives. Jeg vil ha et politi som står i stil til utdanningen jeg har, et moderne politi, ett politi som utvikler seg. Slike krav har ikke vært vanlige i tidligere tider, da hierarkiet stod enda sterkere.

Grunnen til at jeg liker meg i politiet er rett og slett gode kollegaer og MYE humor. Å smile som politimann er fantastisk viktig, både for meg selv og de skal tjene.

Jeg leste for noen år siden om en irakisk asylsøker som fortalte om sitt første møte med norsk politi. Han prøvde å bestikke politimannen i passkontrollen med en 100 dollarseddel for å sikre seg at han fikk komme inn i landet. Politimannen ga seddelen tilbake til irakeren, som på sin side trodde det ikke var nok penger til å bestikke politimannen. Han prøvde enda en gang til å gi politimannen seddelen, men da la politimannen seddelen i passet, og ga passet tilbake til irakeren med et smil, og sier: «Welcome to Norway.» Irakeren ble helt satt ut, da det var første gang han hadde opplevd å se en politimann smile.

Jeg gidder ikke jobbe i et politi uten smil.

Mister politiet smilet, da har vi tapt.

Og nå har jeg endelig blitt trøtt:-)

29 01 2009
Ole Andreas

Det er fantastisk med sånt politi som deg. Den entusiasmen som finnes blant de yngre og på grasrota trenger samfunnet. Samtidig kan ingen klandre de litt mer erfarne som har mistet entusiasmen etter som de har klatret i systemet og stått ansikt til ansikt med livets politiske realiteter. Jeg tror det var Otto von Bismark som sa at «Dersom folk hadde visst hvordan politikk og pølser blir til så hadde de aldri mer fått en rolig natts søvn». Nå spiser jo jeg pølser mede stort velbehag men politiske realiteter er ofte vanskeligere å svelge. Det noe med at de ikke har den samme deilige smaken som pølsene. I allefall ikke for vanlige folk.

(Bare en tanke, blogger rekker ikke så mange. Avisene har debattsider som rekker langt flere. Og PF har medlemmer fordelt over hele landet.) Lykke til videre.

29 01 2009
PB2 Christian

Vel vel vel, hvor skal jeg begynne? Mange har forskjellige oppfatninger av oss(politet) og det kan jeg forstå. La meg fortelle om min siste arbeidsuke. Mesteparten av den var en gledelig opplevelse, men bak hvert oppdrag kan det skjule seg en helt annen agenda. La meg gi noen eksempler.

Jeg har vært i politiet siden 2002. Brorparten av dette i Oslo. For under ett år siden var jeg på et oppdrag jeg ALDRI vil glemme. En 1-åring hadde blitt kjørt over av en traktor. Jeg vil ikke gå inn i detaljer, dette med respekt for de pårørende(min aller dypeste medfølelse går ut til dem). På dette oppdraget var jeg eller mine kollegaer ikke i noen som helst fysisk fare. Jeg vet hva kanskje du tenker, det samme opplever ambulanse og brannvesenet også. HELT enig med dere.

Dagen etter…. Jeg besøker en barnehage.

2 dager etter…. Jeg har fri.

3 dager etter…. Jeg jobber natt(helg) Må bruke pepperspray, blir slått i ansiktet, må true en annen med våpen. Jada! Vi politifolk må jo tåle «dette», og det gjør vi…. Bare husk dette: Også vi har koner, kjærester, partnere, barn og familie som vi skal hjem til. Mange ganger må de lese i pressen om hva vi har gjort/ikke gjort på jobb….

Vendepunktet mitt kom når en barndomsvenn spurte meg. «Hvorfor gidder du dette?». Jeg ble han svar skyldig. Derfor. Storberget kan gjerne utdanne fler og fler politifolk, men når hullet i bånn av bøtta er større en hva man fyller i den behøver man vel ikke være mer smart enn meg for å se hvor det bærer…..

Sett pris på meg, og KANSKJE jeg ombestemmer meg.

Takk for at du tok deg tiden til å lese dette.

PS! Vi politifolk får også bøter i trafikken, huff dyrt!!!!

Legg igjen en kommentar

