Politi med nisseluer og skaller

6 02 2009

Politidirektoratet har, ved politidirektøren, signalisert at av det religiøse hodeplagget hijab bør tillates brukt sammen med øvrig politiuniform.

Begrunnelsen er at man ønsker å rekruttere fra hele befolkningen, også fra kvinner som velger (?) å bruke religiøst betingede hodeplagg. Man må anta at også andre hodeplagg eller religiøse/tradisjonelle plagg kan benyttes, dersom disse er viktige for vedkommendes identitet, så som nisseluer, kippaer, skaller eller annet, muligens etter enda litt justering av uniformsreglementet.

Politidirektøren har i sin iver etter å være inkluderende åpenbart glemt endel grunnleggende regler i forhold til politiet, hva de representerer og hvilket signal et slikt hodeplagg vil være. Uniformen har som oppgave å fjerne alle personlige signaler om tilhørighet eller oppfatninger, og presentere politiet som en gruppe, gitt tillit av samfunnet til å, også med vold, opprettholde lov og orden – uavhengig av hvem det er som bråker eller trenger å justeres. Derfor har det ikke vært tillatt med kors, davidstjerner, fez’er eller annet som kan gi inntrykk av at vedkommende tjenestemann/kvinne har preferanser eller sympatier hit eller dit, politiske, religiøse eller annet. Dette ønsker altså nå Politidirektoratet å endre på, slik at muslimske kvinner i politiet høyt og tydelig kan signalisere at de innretter seg etter (i mine øyne) foreldede oppfatninger om at kvinner skal tildekkes for å ikke vekke åtrå hos andre menn og at vedkommende religions kvinnesyn er korrekt – selv om det helt grunnleggende strider med det de fleste av oss både mener og hva lovene våre uomtvistelig slår fast.

I tillegg til å virke på tvers av uniformens hensikt, og ordet uniform betyr jo nettopp ensartet og ikke individualisert – mens en hijab med all tydlighet viser etnisk, religiøs og tradisjonell tilhørighet og verdisett. Hvordan vil muslimske menn reagere når en, for dem, person som absolutt bør være underdaning skal irettesette og sågar pågripe dem for å ha oppdratt kona si med noen velrettede justeringsslag? Hvordan vil jøder reagere på at muslimer, og ikke bare muslimer men også muslimer som åpenlyst flagger sin religion, skal bistå dem i forhold til truslene de og familien har mottatt fra arabiske oppviglergrupper?

Igjen har norske politiledere og noen partiers politiske ledere bommet så fullstendig at jeg begynner å undres om de i det hele tatt er skikket til å inneha stillingene de sitter i. Nå kan det vel ikke reises mistillitsforslag mot en politidirektør, men Ingelin Killengren og andre ansvarlige bør virkelig komme seg ned på jorden og ta avgjørelser som fremmer integrering og samspill mellom mennesker og religioner, og som ikke visuelt og på alle andre måter påpeker forskjellene.

Hijab til uniform er uhørt, på samme måte som andre tradisjonelle plagg eller symboler. Politiet er våre representanter, de er ikke individuelle mennesker med holdninger og meninger når de representerer oss i den funksjonen.

Diskusjonene og meningene kan vi alle ta på kammerset, i gata er de «politiet» – ikke Ola, Kari og Riza, han kristne, hun muslimske eller han gresk-ortodokse.


Handlinger

Information

12 responses

6 02 2009
Stine

Jeg er helt enig med deg. Religion er en privatsak. Hijab eller andre religiøse symboler har ingenting å gjøre i det norske politiet.

6 02 2009
drittlei

Stine: Jeg tror det er mange som er enige i dette, noe annet ville vært underlig. Det virker som om de som styrer for tiden er ekstremt opptatt av alt som har med religiøsitet og sånn å gjøre, jfr saken med forbud mot religionskritikk som ble avsluttet for noen dager siden.

6 02 2009
Ingvild

Jeg er helt enig. Dette kan man vel si er enda en av fruktene fra vår nåværende SV-regjering. Vi trenger ikke tillate og godta alt!

6 02 2009
Johannes

Latterlig.. tenk om vi skulle dratt en haug nordmenn til midtøsten, for så å kreve at dem skal la oss holde på som de gjør her i norge. «jeg vil gå med bunad i tjeneste».
Koppen min begynner å renne ut for tolmodighet, og håper regjeringa kan sette ned foten snart. Kan man ikke bare innfri seg med at når de kommer hit til landet vårt, skal de følge de regler som er satt. Kan ikke bare begynne å sutre over at de ikke får leve på samme vis som i hjemlandet.

6 02 2009
daniel

Egentlig begynner jeg å bli dritt lei dette, og jeg er ikke alene. Etaten bøyer reglene nok engang. Mennesker med minoritetsbakgrunn blir kvotert inn på annet grunnlag enn andre politistudenter. De trenger langt ifra karakterene andre har. Rettskrivningen trenger ikke være på plass. Store ressurser blir brukt for å lære de muntlig og skriftlig norsk på politiskolen?? Siste jeg hørte var at svømme og dykkekrav var forsvunnet?? Er det slik at folk ikke trenger å være svømmedyktig for å komme inn på phs lenger? Dette bare for å få inn minoritetene? Det er noe som heter å forberede seg til fysiske opptak. Kravene er man klar over på forhånd. Alle som hadde vært motivert ville greid å komme igjennom dette. Selvfølgelig er jeg enig i at de som ligger på linje med alle andre studentene skal få slippe inn. Kjenner flere med minoritetsbakgrunn som er glimrende politibetjenter i dag. Da får politiet heller ta inn de som oppfyller kravene og er skikket. Synes politiet bør skuve unna dette kvoteringsopplegget. Skjønner at politiet skal gjenspeile samfunnet, men dette bør ikke skje for enhver pris. Politiet sparker seg selv i ræva. Snart skal de vel gi etter for burka, samehatter og turban. Latterlig

6 02 2009
Emil

Med denne naive regjeringen er det ikke annet å vente.
Dette er et muslimskt plagg som viser en mer ekstrem tilhørlighet, og må forbys.
Hvis de ikke kan jobbe uten så er det deres problem og ikke vårt.
Det kvoteres inn innvandrere i hytt og pine uansett om det er vestlige søkere som er bedre kvalifiserte enkelte plasser.

6 02 2009
Tom

Forsatt fysiske krav for å komme inn på phs, men visse kvoterte «sklir» igjennom. Derfor er det praktisk talt A og B studenter ved PHS.

mvh
Politistudent (A)

6 02 2009
drittlei

Kvotering er alltid begynnelsen på slutten.. Det er helt uholdbart hvis det er slik at man stiller lavere krav til «andre enn etnisk norske» når jobben som skal gjøres er den samme, rapportene som skal skrives er like, publikumskontakten og kravet til høy etisk og moralsk standard er den samme og svømmeferdighetene og kjøreferdighetene må ha samme standard.

Man må lete seg frem til de beste av de fremmedkulturelle, ikke bare ta inn alle de som søker! Når jeg ringer politiet vil jeg ha bistand av A-politiet, ikke noe annet. Faller jeg i vannet, vil jeg at noen som kan svømme redder meg. Hvis jeg trenger bistand på natten, kan det ikke være slik at politikammeret ikke har noen bil ute, da det bare var en muslimsk kvinne og en norsk mann på jobb, og hun ikke kan kjøre alene med en mann. Anmeldelsen jeg leverer inn må være lesbar og forståelig for andre som skal håndtere den, og da kan den ikke være skrevet på halvveis polsk.

Jeg synes det er skandaløst at det diffrensieres i opptakskravene!

Brannvesenet ble lenge kritisert fordi de ikke tok inn kvinner, siden de ikke klarte de harde fysiske kravene i den etaten. Istedet for å lempe på disse, ventet man til det var søkere som var gode nok, og de kom inn. Således er det kvinner i brannvesenet nå. De tenkte slik at når noen må bæres ut av et brennende hus, kan det ikke være slik at folk brenner inne fordi kvinnen på jobb ikke trengte å være sterk nok til å redde ut vedkommende når hun søkte opptak. Det samme må kunne gjelde for politiet.

Argh! Jeg er skikkelig drittlei integreringspolitikken i dette landet, den medfører ikke annet enn at forskjellsbehandlingen gjør folk forbannet på feil folk! Vanlige folk irriterer seg over de som kvoteres inn mens det egentlig er idiotene som har bestemt det slik som burde korrigeres og strekkes noe alvorlig.

Takk til Tom for info!

6 02 2009
Flau over Norge og dens svakhet.

Det syke blir sykere. Som det står veldig bra skrevet i artikkelen over, politibetjenter skal ikke gå med noe privat. De skal være folkets beskyttere med like statsuniformer, kanskje litt forskjell med menn og kvinner, men ikke pga. religion! Jeg sverger at jeg aldri kommer til la det fare videre med at bare fordi de er fra utlandet, (som egentlig skal hjelpe oss, siden de skylder oss og ikke motsatt) at de får slippe lette inn på Politihøgskolen og bruke egne hjemmelagde uniformer er umulig mine øyne.

6 02 2009
predikeren

Dette er en hyggelig blogg å se innom av og til.
Om uni-formbruddet :
Her kommer etaten i utakt med seg selv, og risikerer i flere tilfeller å komme i utakt med dem den skal betjene. Det bør være gjennomdiskuterte årsaker og konsekvenser, og svært stor grad av enighet ved slike beslutninger, om det skal fungere etter intensjonene.
Debatten er grei, men nå ble det kjappe diskriminerende vedtak, virker det som.

Ellers er palestinaskjerf og alpelue ganske diskriminert!

6 02 2009
elghunk

Personlig bryr jeg meg ikke om politiuniformreglementet. Hijab, nisselue og satansymboler er greit så lenge politiet gjør jobben sin. Politivold er da et mer substansielt problem enn tilleggseffekter til uniformen?

7 02 2009
Ole Andreas

Jeg lurer på om dette kan være lovlig? Kan man endre på uniformsreglementet med den begrunnelse at man ønsker å rekruttere kvinner fra en spesiell religion til politiet? Mens eksempelvis turban som Sikhene må benytte fremdeles er forbudt og altså utelukker dem fra etaten? Hvis vi skal ha likestilling mellom religioner i Norge m man ikke da ha en regel som er utformet på generellt grunnlag og tillater hodeplagg som bæres av religiøs overbevisning herunder også hijab, turban osv.? Da blir listen av hodeplagg lang.

Kan norsk politi (den norske stat) gå ut og åpent diskriminere alle andre religioner som krever hodeplagg samtidig som Norge hevder at man har religinsfrihet og likebehandling av folk med forskjellig religiøs tro i Norge?

Dette må vel sies å være ren diskriminering og forskjellsbehandling hvis det bare er hijab som er tillat i forbindelse med politiuniformen. det må vel være feil?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: