Hundeelsker = subjektiv?

18 06 2013

Det er svært lenge siden jeg har skrevet noe vektig eller viktig i denne bloggen, dessverre. Jeg har fortsatt meninger om mangt, men har ikke tatt meg tid til å skrive det ned. Det virker ikke som om det kommer til å forandre seg med det første heller, men i et øyeblikks overmot i ettermiddag, fikk jeg plutselig lyst til å skrive noe🙂

Mens jeg tok en titt på nettavisene, kom jeg over denne artikkelen. Den omhandler et par Grand Danois’er som rømte, angrep sau, ble tatt hånd om av politiet, forsøkte å angripe politiet og ble avlivet på stedet av disse. Det er forsåvidt ikke artikkelen innhold som jeg reagerte på, det var den samme gamle blandingen av restaurantversjon fra eieren, forklaringer fra politiet og spørsmål fra journalisten om MP5 er egnet til å avlive hunder med. Jeg kan bare anta at fakta er omtrentlige og i bunn og grunn har jeg ikke noe problem med at politiet noen ganger må avlive hunder som angriper folk og dyr – og at eieren er opprørt over dette. Jeg vil tro at politiet følte det ganske så truende å bli angrepet av to hunder på størrelse med shetlandsponnier, hvis man skal legge bildet i artikkelen til grunn.

Det som påkalte min oppmerksomhet var kommentarene. De var ensidig negative til politiet og sjikanerte politiet med uttalelser som «purkesvin» for å tatt livet av to hunder. Sågar var det noen som ville ha «øye for øye». Det betyr antagelig at man burde skyte politiet det da, eller hva Eirin Westberg? Det er hunder vi snakker om, ikke sant, ikke folk – tross alt!

Gjennomgående er det svært lite hyggelige kommentarer å spore, og det som overrasker meg er fientligheten i det hele. Hvor er de moderate, vettuge menneskene – de som klarer å ta inn over seg at alle saker har minst to sider?  Er det bare dyreaktivister og hundeelskere, som uansett mener dyr, og i særdeleshet hunder, er «uskyldige» som gidder å kommentere eller tør ikke vanlige folk å blande seg med disse galningene?

Jeg vet ikke, og ikke får jeg vel noen gang vite det heller, men jeg følte bare at jeg måtte dokumentere dette på et vis. Jeg unnlater klokelig, synes jeg, å kommentere dette under mitt eget navn. Man kan vel risikere å bli lagt for hat hvis man skulle våge å være litt mer objektiv.

Bilde


Handlinger

Information

4 responses

19 06 2013
elghunk

Jeg synes det er fint at folk slutter å være så underdanige mot politiet. Men du har sikkert rett i at det først og fremst er hundeelskere som melder seg på debatten. Facebook er vel heller ikke arenaen for de gjennomarbeidede, analyserende og selvkritiske innleggene. Jeg synes det er fint at folk indirekte utfordrer selvfølgeligheten om at mennesker er mer verdt enn dyr. Denne påstanden kommer jo stort sett fra mennesker, og de er vel strengt tatt inhabile i dette spørsmålet.

20 06 2013
drittlei

Gode, gamle elghunk! Så du følger fortsatt med? Det var hyggelig, vi hadde noen friske debatter tidligere🙂 I vårt verdisystem er mennesker viktigere og har større betydning enn dyr, og hele samfunnet er lagt opp etter dette. Hvorvidt det er riktig eller ikke, objektivt sett, får være usagt – men jeg forholder meg til det. Det er synd at ikke facebook, der de fleste faktisk poster innlegg under eget navn og således burde oppfordre til edruelig og vettug debatt, ikke er den diskusjonsplattformen den kunne vært. I denne saken, som i det store og det hele er en ikke-sak, overrasket det meg at folk ensidig var negative til oppgaveløsningen til politiet. Det var uheldig at to store hunder ble skutt og drept, det hadde vært mer uheldig om disse hadde 1. revet sau eller 2. revet folk. Hadde eieren, som opptrer som offeret her, vært mer oppmerksom og holdt dyrene innestengt som han burde, hadde dette ikke skjedd i det hele tatt. Politiet forholder seg til virkeligheten de blir presentert for, og i den versjonen var det nok riktig å skyte dyrene fremfor å risikere skade på mennesker. Jeg har ikke investert veldig mye i denne saken, men jeg ble litt overrasket over intensiteten i innleggene som fulgte den. Det undrer meg litt at folk gulper opp grumset sitt så offentlig.

20 06 2013
elghunk

Ja, det er vel en forskjell på å være kritisk til politiet og begynne å samle ved til kjetterbålet uten å vite annet om saken enn det som er skrevet i aviser. Men jeg synes som sagt det er fint å se at respekten for politiet blir mindre, selv om noen av kommentarene går for langt. Jeg liker også hunder bedre enn politi.

Joda, jeg følger med! Her på bloggen skjer det også så lite at jeg nesten har oversikt over alt som skjer. Men du har vel mistet de fleste andre lesere siden du ikke har skrevet noe særlig.

20 06 2013
drittlei

Jeg synes nå det er bra at vi har et politi som er villige til å ta unna denne og andre saker på vegne av oss andre, slik at vi slipper å gå rundt i gatene og ordne opp selv. Jeg synes de får ufortjent mye tyn for ting som objektivt, for meg ihvertfall, virker som en grei sak. Som alltid kan vi være enige om at vi er uenige.

Jeg hadde vel aldri veldig mange faste lesere, men noen var det nok. Jeg vil tro at mange har konvertert til en eller annen rosablogger som lirer av seg tips om tilbehør og hvilke solbriller man må ha nå i sommer – mens jeg mer gnålet om småtteri som strengt tatt ikke var viktig i den store sammenheng, men som var viktig for meg – der og da. Jeg mistenker at blogging har gått litt ut på dato også, nå er det facebook og andre øyeblikksmedier som gjelder – ikke lange poster med mer enn 140 tegn som snakker om annet enn hvorvidt man skal ha pesto til pasta eller om Øygarden er en svinepels eller ikke.. Sånn for ordens skyld; Det er han!

Vi er blitt mer et «gi meg ferdigtygde meninger, please»-samfunn enn vi var for 4-5 år siden, dessverre – og jeg mistenker at folk tenker mindre gjennom ting og tang. Hvis det er slik, er det svært uheldig. Jeg liker folk med meninger, gjerne annerledes enn mine egne – det blir det noe ut av! Jeg skrev en gang at «Der hvor alle tenker likt, tenker ingen» og vi er nok på vei dit..

Legg igjen en kommentar

