Diskriminering

24 06 2014

Bilde

Jeg har etterhvert konstatert at jeg trolig tilhører den gruppen mennesker i Norge som er mest diskriminert. Jeg er etnisk norsk, er heteroseksuell, er mann, er funksjonsfrisk, er midt på treet i alder og generelt veltilpasset og tilnærmet vedlikeholdsfri. Jeg har aldri blitt foretrukket eller forfordelt utelukkende på grunn av en eller annen egenskap, legning eller opphav – jeg har måttet bruke min opparbeidede kompetanse i alle stillinger jeg har søkt, samtidig som jeg har konkurrert med de som gis fortrinn og får starte først. Følgelig har jeg også måttet være bedre, siden det er grunn til å tro at de som «oppfordres til å søke» allerede har foten halvveis innenfor. Det er strengt tatt urimelig og jeg er litt lei av å høre at jeg har så mange fordeler.

Det oppfordres til å nevne fordeler sånne som meg har, om noen, i kommentarfeltet!

Det er ikke noen tvil om at kvinner, for eksempel, har blitt behandlet dårlig gjennom historien – men å gi dem fordeler fremfor like gode eller bedre menn er ikke løsningen. Man retter ikke en urett med en ny urett – man retter en urett ved å gi alle like muligheter og starter på ny frisk.

Det er ikke mulig å korrigere for tidligere feil ved å videreføre skjevheten med motsatt fortegn. Faktisk er det verre, siden det er bevisst og de som oppnår fordelen aldri har måttet bære konsekvensene av sitt kjønn, sin legning, sin etnisitet eller funksjonsnivå. Det blir en omvendt arvesynd, en slags fordel gitt gjennom historisk tilhørighet.

Helt til slutt, bare så det er sagt – jeg er strengt tatt ikke rasende for eller drittlei (duh!) av at det er slik, men det er urimelig. Er det ikke?


Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar

