Homotull

14 10 2008

Først, før jeg blir hengt ut som homohater eller det som verre er, jeg mener absolutt at enhver må få velge sine egne partnere her i livet, uavhengig av kjønn eller kjønnsutstyr forøvrig. Videre skal disse heller ikke få fordeler eller diskrimineres for det samme, og legning bør være underordnet.

Beate Gangås, som ihvertfall tidvis, har fremstått som et relativt vettugt likestillingsombud, har i dag kommet med ønske om at staten i sine stillingsannonser skal søke spesielt etter homser, lesber og transseksuelle. Som uvitende heteroseksuell mann er jeg faktisk ikke engang helt sikker på hva forskjellen på homoseksuelle og lesbiske er, siden homoseksualitet vel også omfatter jenter som liker jenter, men la gå.

Gangås ønsker altså at de som digger eget kjønn og de som er noe midt i mellom, skal etterlyses spesielt når man skal søke etter nye ansatte. Dermed vil jeg tro at legning vil være er fortrinn i søknadsprosessen, dersom det er uforholdsmessig mye vanlige folk ansatt på det aktuelle stedet.

Eh, hva har vel jeg eller andre med hva folk gjør når de er hjemme på soverommet eller hvor det enn er folk foretrekker å leve ut sin seksualitet? Hvorfor skal det være så spesielt å være homo når homsene hele tiden hevder at dette ikke er et valg, men en legning. Hvorfor skal man være så forbannet stolt av å være homo? Dersom man ikke har valgt det, er det heller ikke noe man har bidratt til for å oppnå, og følgelig har man heller ikke noe å være stolt av. Dersom du har funnet opp en kur for kreft eller gått alene til Nordpolen, har du noe å være stolt av. Det å finne ut at du liker utovertiss når du selv er utstyrt med det samme, er det ikke.

Når det er sagt, er det heller ikke noe man skal skamme seg over heller, det er rett og slett noe som ikke vedgår andre enn den det gjelder.

Kan man ikke heller bare være Ola og Kari, han reale karen eller hun søte jenta- sånn som vi andre karakteriseres? Jeg har aldri blitt spurt hverken om legning eller preferanser når jeg har søkt jobb, hvorfor skal da homsene bli spesielt etterspurt?

«Du Hansen, vi må fylle opp med noen skruller nå – det er blitt vel maskulint nede på lageret..»

Inkluderingssamfunnet, der alt er så forbasket normalt og naturlig, er på vei til å bli en tvangstrøye – der vi i vår iver etter å inkludere bare fremhever det som er annerledes. Det finnes ikke inkludering i det, da inkludering bør bety normalisering og ignorering, å bli oversett og akseptert. Det finnes sikkert en masse annet man kan be om i søknadene i tillegg til religiøs overbevisning, alder, kjønn, funksjonshemning, etnisk tilhørighet. Hva med alle de som har rødt hår, de bør vel oppfordres til å søke også, eller?

Gangås, dette fremmer ikke inkludering, og setter bare enda mer fokus på uviktige ting. Fokuser heller på steder der homoseksuelle virkelig diskrimineres, så som i kirken. Der gjenstår det utrolig mye å gjøre, i det øvrige arbeidslivet er homsene egentlig ganske inkludert. Selv jobber jeg sammen med flere, av begge kjønn – og legning er ikke noe tema i det hele tatt, siden det ikke angår hvor godt man gjør jobben sin eller ikke.

Hvordan vil det oppleves å være homsen som, i Gangås sin verden, ble kvotert inn blant alle de straighte?

Hvem vil være alibihomsen?

Oppdatering 21.10.08: Blikk melder at staten nå vil revurdere sine stillingsannonser. Det er svært beklagelig, etter mitt syn.


Handlinger

Information

10 responses

14 10 2008
OLDTIMER!

GRATULERER…. USEDVANLIG GODT SKREVET, KUNNE IKKE GJORT DET BEDRE SELV 😉

14 10 2008
Realisten

Ganske så enig!

14 10 2008
Bjørn Smestad

Diskriminering og utstøting av homofile er et ikke ukjent fenomen på norske arbeidsplasser. At en arbeidsgiver spesielt oppfordrer homofile til å søke, vil derfor
1) bidra til at homofile potensielle søkere forstår at dette er en arbeidsgiver som er opptatt av et ordentlig arbeidsmiljø for alle
2) bidra til at potensielle mobbere forstår at dette er uønsket på denne arbeidsplassen.

Du sier at «Jeg har aldri blitt spurt hverken om legning eller preferanser når jeg har søkt jobb, hvorfor skal da homsene bli spesielt etterspurt?» Dette er et vanlig argument i diskusjoner om tiltak for homofile. Forskjellen på homofile og heterofile er imidlertid at heterofili er «allestedsnærværende», mens homofili er noe mange bare tenker over når det tematiseres spesielt.

For øvrig er ikke homofil noe jeg er bare «hjemme på soverommet». Jeg er homofil også når jeg går på kino med kjæresten, når jeg er i familieselskap hos mor og far (sammen med min kjære) og i mange andre situasjoner. Homofili handler ikke bare om sex, det handler om kjærlighet – og kjærlighet kan vi faktisk ha i alle rom…

14 10 2008
drittlei

Bjørn: Tror du ikke at hvis man fokuserer ytterligere på det uvanlige ved å være homofil så vil man:
1) bidra til at homofile søkere blir ytterligere lagt merke til og fokusert på, siden «de fikk jobben fordi han eller hun er homo»?
2) bidra til at eventuelle mobbere får pekt ut potensielle mobbeofre, også i tilfeller der vedkommende lett ville glidd inn i gjengen hvis dette med legning ikke ble fokusert?

Du har selvfølgelig helt rett i at man ikke bare er homo på soveværelset, men også alle andre steder man oppholder seg – jeg ønsket bare å understreke at vi andre ikke har noe med hvilken livsstil manhar valgt og hvilket kjønn man foretrekker. Du vet helt sikkert mye mer enn meg om hvordan det faktisk er å være homoseksuell i vårt samfunn, jeg ønsker bare å fjerne fokuset på legning og fokusere mer på egenskaper forøvrig. Mennesket defineres ikke av preferanser i kjærlighetsslivet, men av holdninger, egenskaper og fremferd – og slike ting bør veie tyngre enn at man er hetero- eller homoseksuell.

Jeg tror Gangås sitt utspill er med på å ytterligere stigmatisere det å være annerledes, og det håper jeg virkelig ikke var meningen.

14 10 2008
solami

Nå går det over alle kosteskaft. Ja man er hetero/homofil 24 timer i døgnet, men det er da ingen som ser det på deg. Man kan da vise sin kjærlighet i enrom og ikke trykke den i fjeset på alle og enhver. Jeg syntes dette blir å sette de homofile og transeksuelle i bås og jeg hater bås setting. Hvorfor ikke forholde seg til dette på naturlig måte? Glem alle de homofobe, det er en grunn til at de er redde. Det er frykten for det som er annerledes. Jeg bryr meg da ikke om min kollega er hetero eller homo. Jeg regner ikke med at fordi han/hun er homofil så overfaller han/hun alt han/hun ser av menn/kvinner. Det viktigste er at de gjør en god jobb og der har legningen ingen ting å si. De fleste homofile er som alle andre mennesker, som lever et liv på jobb og et privat. Man trenger da ikke være hetero for å gjøre det. Jeg tenker ikke på mennesker på den måten, men forholder meg til alle mennesker på en naturlig måte, for innerst inne er vi alle like.

15 10 2008
Bjørn Smestad

I forslaget lå det ikke at man skulle foretrekke noen fordi de var homo. Jeg er helt enig i at det ville vært uheldig. Derimot var det snakk om å inkludere homofile i lista over folk som «oppfordres til å søke», i håp om at det skal sende et signal om at arbeidsgiver er opptatt av et godt arbeidsmiljø for alle.

Forskning viser at mange arbeidsplasser er «homonegative». Dette fører til at mange homofile ikke er åpne på jobben – selv om de heterofile er det. Dette betyr for eksempel at heterofile legger ut om egen ektefelle og eget privatliv i lunsjen, mens de homofile legger bånd på seg i redsel for å bli utstøtt. Dette igjen gir faktisk store konsekvenser – at noen trekker seg ut av det sosiale miljøet på jobben og dermed faktisk også underpresterer. I tillegg blir også de andre egenskapene som du er opptatt av, skjult – fordi man ikke tør være seg selv.

Naturligvis er dette bare ett av veldig mange arbeidsmiljøproblemer i Norge, men det er vel verdt å gjøre noe med det likevel. Og som du sikkert forstår snakker jeg ikke for meg selv – i mitt eget arbeidsmiljø opplever jeg ikke dette som noe problem, ihvertfall ikke for egen del. Men for andre er det et problem.

15 10 2008
sol

Ja det er trist om man ikke kan prate om sin kjære på jobb. Jeg selv føler at dette ikke er noe problem om man er hetero eller homofil.
Det er da bedre at mennesker elsker hverandre, hetero eller homofil, enn at de sloss.
Det er nok mange mennesker som ønsker seg kjærlighet og da må man ikke nekte noen muligheten til å være lykkelig med å kritisere ens partner, heterofil eller homofil.

15 10 2008
sol

sol = solami

21 10 2008
Bjørn Smestad

Blikk melder at staten har tatt hintet fra Gangås, og vil endre på utlysningene sine. Det er godt nytt.

Ny tekst på statlige stillingsannonser

21 10 2008
drittlei

Beklager Bjørn, jeg klarer ikke å dele din glede over dette. Slik jeg ser det, er dette et stort steg tilbake og gjør deg og andre som deg til «annerledes» enn oss andre – og det var vel aldri meningen? Dette er dessverre ikke akseptering av homoseksuelle, selv om det ser slik ut på overflaten, dette er å gjøre høyst private forhold til noe man skal blande inn i ansettelser.

Jeg vil tro at også vi heteroseksuelle vil oppfordres til å søke til spesielle «homseyrker», så som mannlig frisør og stylist?

Legg igjen en kommentar